Dit is het nieuwe logo van Porsche, en als je niet helemaal op de hoogte bent van Duitse sportauto-emblemen, is enige uitleg wellicht nodig. Dit gaat… spannend worden. Op zijn Duits, dat wel. Zie je zonder hints wat er allemaal anders is aan het nieuwe logo? Geen zorgen, we leggen het allemaal even voor je uit en laten je ook de oude logo’s zien.

De bovenkant van het embleem is verbreed en de onderkant is versmald. Porsche beweert dat dit het geheel ‘dynamischer’ en scherper maakt. Er is een iets bredere rand rondom het nieuwe ontwerp, terwijl het geheel een gladde achtergrond krijgt – afgezien van de rode strepen met hun nieuwe honingraatstructuur. De kleine puntjes in het logo zijn dus weg.

Links het nieuwe logo, rechts het oude | Foto: © Porsche

Bovenaan is er nieuwe Porsche-belettering en in het middelste schild staat nu Stuttgart in zwarte letters. Ook is het paard net even iets anders. De geweien zijn nu ook slanker, met meer ruimte eromheen. Oh, en het geheel heeft eigenlijk ook een nieuwe goudkleurige tint, die in bepaald licht behoorlijk op roségoud lijkt. Zo naast elkaar zie je de veranderingen het duidelijkst.

‘Alles anders, maar toch consistent,’ zo omschrijft Porsche zelf de veranderingen. Het zou natuurlijk nooit radicaal worden. Dit is het merk achter de 911, weet je nog? En dat grote wijzigingen niet altijd even goed worden ontvangen, daar kan BMW over meepraten. En Kia. We zijn al lang blij dat Porsche niet voor flat design is gegaan en een logo zonder kleur bedacht.

Het nieuwe Porsche-logo kostte drie jaar om te maken

Stoute medewerkers moeten bij Porsche 100 straflogo’s tekenen | Foto: © Porsche

Toch heeft het merk drie jaar lang gewerkt aan het ontwerp van het nieuwe Porsche-logo. De laatste wijziging was in 2014. In feite frist Porsche de zaken graag elke tien jaar ongeveer op, en het embleem – dat werd ontworpen door Franz Xaver Reimspieß en voor het eerst werd gebruikt in 1952 – werd ook gewijzigd in 1954, 1963, 1973, 1994 en 2008.

‘Het sleutelwoord voor het succes van het merk Porsche is dat we begrijpen dat we voortdurende ontwikkeling nodig hebben op alle gebieden – of het nu gaat om een ontwerptaal of zelfs onze ontwerpprincipes, ze moeten voortdurend worden aangepast en gewijzigd’, zegt Michael Mauer, Vice President Style Porsche.

Alle logootjes op een rijtje | Foto: © Porsche

‘En dat geldt ook voor het embleem. Het verkrijgen van goedkeuring voor het ontwerp van een nieuwe 911 is soms een interessant proces, dus je kunt je voorstellen dat de discussies rondom het embleem nog intensiever zijn’, gaat Mauer verder.

Een van de weinige merken met een embleem

En Porsche is zich er terdege van bewust dat veel fabrikanten in de digitale wereld afstand doen van traditionele logo’s en ze vervangen door alleen gestileerde tekst als embleem. Maar niet hier. ‘Er zijn niet zoveel merken meer met een embleem’, zegt Mauer. ‘Wij geloven erin. Voor ons is het een belangrijk symbool en we zijn ervan overtuigd dat het voor ons merk de juiste keuze is en onze identiteit ondersteunt.’

Wat is de eerste auto met het nieuwe Porsche-logo?

En dan de vraag die iedereen zal stellen – de eerste auto waarop het nieuwe embleem zal verschijnen, is de geheel nieuwe Panamera die later dit jaar zal worden gelanceerd. Andere modellen zullen geleidelijk volgen en je kunt nog steeds eerdere versies van het embleem kopen bij Porsche Classic. Wel zo leuk voor je klassieke 911.

Reacties

  • Robbert heeft op 1 juni 2023 geschreven:

    Het ziet er naar uit dat ze de productiekosten van het logo hebben willen inperken. Minder detail, minder kosten.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear