BMW heette niet altijd BMW. Het bedrijf begon als Rapp Motorenwerke, wat niet sloeg op de snelheid van de vliegtuigmotoren, maar op de achternaam van meneer Karl Rapp. Toen de oprichter het bedrijf verliet in 1917, veranderde de naam in Bayerische Motoren Werke. En sinds dat jaar is het BMW-logo in grote lijnen altijd hetzelfde geweest: een blauw-witte propeller met een zwarte rand met daarin de letters BMW. Tot dit jaar. Want ook BMW gaat, na Volkswagen, over op ‘flat design’, of ‘vlak ontwerp’.

Gisteren onthulde BMW de BMW i4 Concept. Oplettende kijkers spotten op de neus al een ander logo, maar omdat het slechts een mal concept was, zochten we er niet te veel achter. Totdat BMW gisteren – onder heftige kritiek van zijn volgers – plots ook het logo van hun social media-kanalen veranderde.  De zwarte band om het BMW-logo is gesneuveld en wat overbleef, is platgeslagen. Geen schaduwen of verloopjes meer, alleen wit, blauw en chroom. Ook het logo van BMW M en BMW i zijn ontleukt.

Het plat maken van logo’s is een trend van de afgelopen jaren. Instagram mepte zijn logo in 2016 bijvoorbeeld al plat. Minimalistische logo’s zijn beter toe te passen in digitale omgevingen en op verschillende soorten schermen. Waarbij het feit dat een logo er goed uit moet zien op de neus van een auto blijkbaar ondergeschikt is aan wat de BMW-influencers vinden. Wat is de volgende stap? Een smiley in plaats van de Spirit of Ecstasy op de neus van een Rolls-Royce? Aan de andere kant: het merk staat momenteel wel voor grotere uitdagingen, dus wat zouden we ons druk maken om een logo…

Nog een geinig feitje om mee af te sluiten. Dat het logo een propeller moet voorstellen, werd pas geopperd door BMW in 1929, twaalf jaar na het ontstaan. De oorspronkelijke bedenker wilde waarschijnlijk gewoon een mooi logo ontwerpen met de kleuren van de Beierse vlag.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear