Tank bijna leeg? Dit moet je doen

Dit overkomt jou natuurlijk nooit, want jij kent je auto. Lees dit toch maar even voor de zekerheid

Dit moet je doen als je tank écht bijna leeg is
Dit moet je doen als je tank écht bijna leeg is

‘Nee, joh, redden we makkelijk!’ roepen we met ons beste pokerface naar achteren. Maar tegelijkertijd kan de stoelventilatie de opmars van zweetdruppels langs de ruggengraat niet stuiten. Het bereik van de dorstige GMC Yukon staat op 0 mijlen (omgerekend 0 kilometer) en we rijden door Sequoia National Park. Wellicht een van de mooiste plekken ter wereld om stil te vallen, maar (samen met Death Valley) niet de handigste. Elke vorm van civilisatie is flink wat stappen van hier verwijderd. Hoe zorg je ervoor dat je het tankstation toch redt, als je tank écht bijna leeg is? De eerste stap is geslaagd: informeer je passagiers nimmer van het naderende onheil. Dan bemoeien ze zich er alleen maar mee, en daar heb je niets aan.

01. Zet alle verbruikers uit en doe de ramen dicht

Roep iets van ‘ah, van die airco krijg ik zo’n droge keel’ en ‘ik zet de radio zachter want ik wil graag de bomen horen ruisen’. Scheelt toch weer een paar druppels benzine.

02. Gang is alles. Remmen is angst

Accelereren verbruikt het meeste brandstof. Leer lijnen rijden (buiten, binnen, buiten) en hou je tempo vast. Kijk ook goed vooruit, zodat je niet hoeft stil te staan bij rotondes of kruispunten. Gang is alles.

03. Neem aanloopjes heuvelafwaarts

Nederland en België staan niet direct bekend om het heuvelachtige landschap. Maar wat dacht je van eco-, aqua- of viaducten? Zorg dat je naar beneden meer vaart oppakt, zodat je omhoog kunt rollen zonder je gaspedaal aan te raken. Zo doen wielrenners dat ook, bijvoorbeeld.

04. Dump je passagiers

Extra gewicht kost brandstof. Zet je passagiers uit de auto en laat ze andere spullen (reservewiel, bagage) bewaken langs de weg. Als ze aardig zijn, kun je ze weer ophalen met een volle tank. Maar dat is natuurlijk optioneel.

05. Slipstreamen

Opereer binnen de marges, maar zorg altijd dat je een veilige afstand houdt. In het kielzog van een vrachtwagen wordt jouw auto beduidend zuiniger.

06. Laatste redmiddel: schudden

Begint de motor te haperen? Laat je auto twerken door aan het stuur wiebelen. Door het schudden van de auto, komen de laatste restjes brandstof in de tank in beweging en met wat geluk zuigt de brandstofpomp ze nog op.

En strand je toch, zorg dan dat je in ieder geval de nieuwste TopGear Magazine bij je hebt. Succes!

Reacties
  1. Fastindeed zegt op 6 mei 2019 om 15:53:

    die slurry kan je voorkomen door optijd te tanken en helemaa lleeg rijden weer
    beste is auto vol tanken en leeg rijden niet te veel benzine in de tank laten als je hem een tijdtje niet gebruikt ook
    af en toe brandstof reiniger er in gooien voor het volgooien
    en o ptijd alle filters vervangen

  2. Spast zegt op 18 november 2018 om 18:02:

    GMC Yukon zeg je? Dan vind ik het toch raar dat je het dashboard laat zien van een vw mk5 gti.. ?

  3. Ray zegt op 12 oktober 2017 om 20:35:

    Heb dit recent gehad, was op weg naar tankstation, besloot de rijksweg te pakken dat scheelt optrekken bij stoplichten e.d. in ons dorp, bij vorige wagen had ik een veiligere marge bij deze is de marge maar 5 km, reed de oprit naar de rijksweg op en wagen viel stil, nog net op de vluchtstrook geraakt en wilde de nooddienst van mijn merk bellen toen er al een wagen van RWS voor mij stopte en wagen in minuten de autolader op kreeg om mij 3 km bij het pompstation af te zetten, op de autotaxi was mijn wagen al gewoon te starten.

    Dit liep goed en erg vlot af, zonder kosten overigens en de man een leuke fooi gegeven.

    Moraal van het verhaal alle oplossingen hierboven werken vast in grote landen als USA waar de bijbehorende foto’s gemaakt zijn maar hoegenaamd niet in NL. Heb tegenwoordig een 5 ltr. benzinetankje in de achterbak wat imo de enige goede oplossing is in eigen land

  4. k zegt op 4 oktober 2017 om 15:03:

    dit werkt ook alleen maar bij nieuwe auto’s, is je auto wat ouder is de kans groot dat er een dikke slurry onder in de tank zit rijd je hem dan helemaal leeg zuig je deze slurry op waardoor het brandstof filter verstopt raakt en de auto dus helemaal niet meer rijd ook niet met een volle tank

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws