
TopGear stapt net uit de nieuwe elektrische Mini Cooper SE. Binnenkort lees je in ons magazine het complete testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Mini Cooper
Uitvoering: SE Favoured
Locatie: omgeving Sitges, Spanje
Weersomstandigheden: 20 graden en zonnig
Ha, de nieuwe Mini!
Jep – de nieuwe elektrische Mini, om precies te zijn. Er komt ook een versie met brandstofmotor, maar die staat op een heel ander platform (al ziet ie er grotendeels hetzelfde uit). Dit hier is de stekker-ster.
Hoe verhoudt ie zich tegenover de vorige elektrische Mini?
Die was tof, maar als je de straat uit was gereden, had je al de helft van z’n elektriciteit verbruikt. Dat is hier beter: de Mini Cooper is er als E (36,6 netto kWh’s aan accu, 305 kilometer bereik) en als SE (49,2 kWh netto, 402 kilometer). De tweede rijden we voor deze test.
Komt ie een beetje vooruit?
Nou, met 218 pk en een 0-naar-100-tijd van 6,7 seconden – lang niet gek. Al merk je ook dat er nog meer in moet zitten. Er moet natuurlijk nog een JCW-versie komen (wie weet wel met twee motoren?), al zwijgt Mini daarover nog in alle talen.
Hamvraag: is ie leuk?
En of. Net als bij de Countryman die we onlangs reden, word je al vrolijk zodra je instapt. Het ronde, goed ingedeelde infotainmentscherm is een blikvanger en onze keurig aangeklede Favoured-uitvoering barst van de toffe kleuren en materialen. Er zijn Experience Modes die naast rijeigenschappen ook scherm- en lichtkleuren en het ‘motorgeluid’ beïnvloeden. En dan ga je rijden…
Nou? Nou?
Ja joh. Brede grijns, schaterlachen, alles. De Cooper SE schittert op de bochtige, lege wegen landinwaarts vanaf Sitges. Bergafwaarts met veel tempo merk je z’n gewicht van 1.680 kilo wel als je weer in de ankers moet, en hij snuffelt zich naar buiten wanneer je de bochten iets te enthousiast neemt. Maar z’n stroompedaal is scherp en de besturing levendig (al is het stuurtje wel erg klein en vadsig). De pretfactor is torenhoog, zoals het hoort in een Mini.
Wat kost de Mini Cooper SE?
Nou, de E heb je vanaf 35.990 euro (34.500 in België), wat gezien de concurrentie best keurig is. Maar kies je de SE (39 mille) en kleed je ’m leuk aan, dan ben je al snel een duizendje of 47 kwijt. Daar koop je ook een serieuze elektrische D-segmenter voor. Maar dat is geen Mini, en zoals je weet hebben mensen voor een Mini veel over.
Lees onze volledige rijtest van de Mini Cooper SE binnenkort in TopGear Magazine!
Meer van TopGear


Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Blijkbaar wil niemand deze gratis Mini Cooper komen ophalen (en de tijd dringt)

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Hoe lang mag je links blijven plakken voordat het onnodig linksrijden is?
