Eerst de verplichting van een ‘blackbox’ die dingen opneemt in nieuwe auto’s en daarna de aankondiging van het rekeningrijden in Nederland. Dat klinkt wel heel verdacht. Wees gerust: de twee dingen hebben niets met elkaar te maken. Sterker nog: de verplichte ‘Event Data Recorder’ (EDR) kan niet gebruikt worden om kilometerstanden door te geven. We leggen het even uit.

Vanaf morgen geeft de EU alleen typegoedkeuring aan nieuwe auto’s als ze voorzien zijn van een EDR. Deze recorder registreert bij een ongeluk de snelheid, de positie van het rempedaal, de hoek van het voertuig, de status van alle veiligheidssystemen, of er 112 is gebeld door de auto en of er systemen waren die het ongeluk probeerden te voorkomen (bijvoorbeeld een rem-assistent). Er zit dus geen camera of microfoon in het kastje.

Dat betekent dat de maatregel géén invloed heeft op bestaande modellen. Vanaf morgen is dus de EDR verplicht voor een typegoedkeuring en in 2024 moet elke nieuwe auto het systeem hebben. Goed om te weten is dat de data op de EDR anoniem is; het is zelfs verboden om het volledige chassisnummer in de data op te nemen. Het uitlezen van de EDR kan met een speciale tool via de bestaande OBD-port die elke nieuwe auto heeft.

Hoe ziet de blackbox of EDR eruit in een nieuwe auto?

Joos Spätjens, oprichter van het bedrijf Post-Crash Voertuig Diagnose, legt aan TopGear uit dat de EDR in de meeste gevallen in de airbagregeleenheid zit. Er komt dus geen zwarte doos met een knipperend rood ledje in het dashboardkastje te liggen of iets dergelijks. Als koper en bestuurder merk je helemaal niets van de verplichte blackbox. De EDR slaat de data van kort vóór en ná een ongeluk op. De gegevens helpen instanties om het ongeluk te analyseren.

Spätjens vertelt ook dat een hoop auto’s al zo’n EDR hebben, mede omdat de recorder in de Verenigde Staten al enige tijd verplicht is. Toyota verkocht de eerste modellen met een EDR al meer dan 20 jaar geleden. Ook de auto’s van de Volkswagen Groep, BMW en Mercedes zijn in veel gevallen al voorzien van een ‘zwarte doos’. Voor de bestuurders verandert er dus vrijwel niets.

tellers Mazda CX-50 (2022)

Vanaf morgen is ook de snelheidsassistent verplicht

Lees hier wat je moet weten over ISA

Advertentie

Reacties

  • The punisher says at 7 juli 2022:

    ER ZIT GEEN CAMERA MAAR WEL EEN MICROFOON INGEBOUWD ONDER HER CHIP PRINTPLAAT M.V.G

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie