Natuurlijk schrijven wij maar al te graag over gran turismo’s, sportcoupés en supercars. Het zijn altijd de spreekwoordelijke kersen in de appelmoes. Maar heel realistisch zijn die auto’s niet voor de meesten weggelegd. Dat is niet alleen financieel het geval, maar het moet natuurlijk ook passen in de gezinssituatie. Daarbij verdwijnt er – om met Harrie Jekkers te spreken – voldoende in de Bermudadriehoek van het huishoudboekje. En daar komen de Skoda RS-modellen om de hoek kijken.
Een Skoda koop je vanwege de gunstige prijs. Met de Volkswagen-techniek weet je wat je krijgt en in veel gevallen is een Skoda nét eventjes wat ruimer dan de Volkswagen evenknie. Een Skoda is alleen wat soberder, maar de Skoda RS-modellen hebben net wat meer sjeu. Daarbij heeft een saaie, functionele auto met een sportbadge altijd wat. Working Class heroes.
Mocht je er eentje willen, dan moet je nog even zoeken. In Nederland worden er nauwelijks Skoda-modellen geleverd. Sportiever dan de Sportline is de Octavia niet ons land. Er is wel een Skoda Enyaq iV RS, maar dat is vooral een rappere Enyaq. Daarom gaan we vandaag – ter lering en vermaak – een blik werpen op de goedkoopste Skoda RS-modellen die we in Nederland konden vinden.
Skoda Fabia RS 1.9 TDI
4.000 euro – 2006 – 310.000 km
Een van de goedkoopste manieren om Skoda RS te rijden, is met deze Fabia. De eerste generatie Fabia was een knappe auto, getekend door Dick Van Baeckel (die ook de Bentley Continental GT ontwierp) en stond op een toen vrij modern platform. Qua motoren kreeg Skoda een paar leuke units toebedeeld. De leukste was de RS. Deze combineert een 1,9-liter viercilinder TDI pompverstuiver zonder roetfilter. Ja, dat hoefde toen nog niet.
Die 130 pk en 310 Nm zijn voorzichtige waarden, want ze zijn bijna allemaal gechipt naar meer. De Fabia RS is een bijzondere auto omdat er destijds niet veel potente dieselmotoren in B-segmentauto’s leverbaar waren. De tussensprintjes en het verbruik waren de USP’s van de auto. De meeste exemplaren zijn al helemaal opgereden, maar we vonden nog een nette met slechts drie ton op de klok.
Skoda Octavia RS
4.650 euro – 2002 – 225.000 km
De eerste Skoda met RS-badge is de Octavia. Dat was destijds de eerste Skoda nieuwe stijl. Ja, er was een Skoda Felicia, maar de Octavia was de eerste Skoda die je daadwerkelijk wilde leasen. Een fraai exterieurdesign, prima interieur en puike motoren konden die ietwat bedaagde rijeigenschappen verbloemen. Met de Skoda Octavia RS losten de Tsjechen het op. De motor was een 1,8-liter turbo met 20 kleppen (5 per cilinder) met 180 pk en 235 Nm. Daarmee kon je BMW 3-series leuk mee plagen in die tijd.
Je kon kiezen uit een liftback of stationwagon. In dit geval vonden we een liftback. Het leuke is dat het niet alleen een dikke motor was, je kreeg ook sportievere aankleding met een ander bumperpakket, grotere lichtmetalen wielen en sportiever interieur. Zie het als een soort budget Volvo 850 T-5 om een idee te krijgen. Sober, doch vlot. En ja, je kon hem ook in het geel krijgen.
Skoda Fabia RS Combi
8.000 euro – 2011 – 165.000 km
Ook Skoda ging op zoek naar niches. Die hadden ze ook gevonden met dit apparaat. De Skoda Fabia RS Combi is een vreemd apparaat: een B-segment stationwagon met hot hatch-aankleding. B-segment stationwagons vind je al weinig, laat staan snelle versies ervan. Daardoor was de enige echte concurrent van de Skoda Fabia RS Combi de Mini Cooper S Clubman. De 1,4-liter viercilinder TSI heeft in dit geval een turbo én een mechanische compressor.
De combinatie bleek niet bijzonder betrouwbaar te zijn: turbo, zuigerveren, distributiekettingen, het ging allemaal kapot. De exemplaren die over zijn gebleven zijn over het algemeen al een keer aangepast. Natuurlijk, in absolute zin zijn dit geen racemonsters. Maar stel dat je een auto zoekt om de honden mee uit te laten en af en toe een GTI’tje te laten schrikken, dan is dit de ideale auto.
Skoda Octavia RS Combi TDI
7.950 euro – 2012- 240.000 km
Het RS-label staat voor een sportief aangeklede auto met potente motor. Verder zijn er geen regels. Dus een stationwagon met dieselmotor kan ook gewoon. De Octavia RS van de tweede generatie kwam aanvankelijk met de benzinemotor uit de Golf GTI, maar in tegenstelling tot de VW kon je ook een diesel krijgen. Dat was de 2,0-liter TDI met 170 pk en 350 Nm. Dat was nét voldoende om tot aansprekende prestaties te komen.
Je moet de auto ietsje anders benaderen. Als je een leaseauto mocht uitzoeken van de zaak die voldeed aan de eisen van het gezin, dan kwam je al gauw uit op een Skoda Octavia. En vroeger was het de standaard dat je diesel reed als je meer dan 25.000 kilometer per jaar reed. De RS-versie was eigenlijk om het leed te verzachten dat je heel verstandig bezig moest zijn. En ja, ook deze blokken kun je eenvoudig kietelen naar meer vermogen. Tegenwoordig koop je ze voor een appel en een ei.
Skoda Octavia RS 2.0 TSI
15.999 euro – 2014 – 115.000 km
Niets ten nadele van de Skoda‘s die we net behandeld hadden, maar het was altijd wel zichtbaar waar de lagere prijs vandaan kwam ten opzichte van een gelijkwaardige Volkswagen of Audi. Met deze generatie werd dat al heel wat lastiger. Een fraai interieur en keurig exterieur. In technisch opzicht was het Golf 7 wat de plank slaat, dus het MQB-platform. In dit geval ook nog met de nieuwe motorengeneratie.
Als je koos voor de RS dan kreeg je niet alleen de 2,0-liter viercilinder met 220 pk, maar ook het hoogwaardige onderstel met de onafhankelijke wielophanging achter (die de basisversies van de Octavia niet hadden). We praten weleens over ‘meer heb je niet nodig’, maar dat geldt eigenlijk al voor deze Skoda RS.
Skoda Kodiaq RS TDI 4×4
24.499 euro – 2019 – 230.000 km
We geven het grif toe, deze auto is niet goedkoop. AL helemaal niet als je bedenkt dat we gesmokkeld hebben, want deze auto staat in Duitsland te koop. In Nederland zijn ze weliswaar geleverd, maar niemand bestelde er eentje. Maar we willen het lijstje niet alleen vullen met Fabia’s en Octavia’s. De Kodiaq RS is een bijzondere. Het is namelijk altijd een diesel. Het is niet de minste, maar de CUAA-versie van de EA288-motor. DUs eentje met twee turbo’s.
Daardoor levert de motor ineens 240 pk en 500 Nm, er zijn zat zescilinder diesels die minder leveren. Vierwielaandrijving en een automaat met dubbele koppeling zijn altijd standaard, waardoor je in 6,9 seconden naar de 100 km/u kon accelereren. Niet verkeerd voor een diesel. Het is nu nog een vrij prijzige aangelegenheid als je hem in Nederland wil kopen, maar onze Oosterburen waren er gecharmeerd van, dus het hele land staat vol.
Reacties