Skoda Octavia RS iV is een hybride geworden

De verstandige superstation voor wie niets te bewijzen heeft

Foto('s): SkodaSkoda Octavia RS Station
Foto('s): SkodaSkoda Octavia RS Station
Foto('s): SkodaSkoda Octavia RS Station
Foto('s): SkodaSkoda Octavia RS Sedan
Foto('s): SkodaSkoda Octavia RS Sedan
Foto('s): SkodaSkoda Octavia RS Sedan
Foto('s): SkodaSkoda Octavia RS interieur
Foto('s): SkodaSkoda Octavia RS interieur
Foto('s): SkodaSkoda Octavia RS interieur
Skoda Octavia RS Station
Skoda Octavia RS Station
Skoda Octavia RS Station
Skoda Octavia RS Sedan
Skoda Octavia RS Sedan
Skoda Octavia RS Sedan
Skoda Octavia RS interieur
Skoda Octavia RS interieur
Skoda Octavia RS interieur

We zijn altijd fan geweest van de Skoda Octavia RS. Het is een solide allrounder zonder poespas, die zonder daarvoor z’n best te doen altijd erg cool was op zijn eigen nonchalante manier. Hij deed alles nét wat minder goed dan de Golf, maar hij was dan ook net iets goedkoper. Als je tempo wilde en weinig te bewijzen had, dan kocht je een Skoda Octavia RS. En nu ook weer: heb je niet zoveel met de nieuwe VW Golf GTI, dan ga je voor deze verstandigere stationwagen of sedan.

Specificaties Skoda Octavia RS

De Skoda Octavia RS krijgt dit keer niet de 2,0-liter viercilinder met 245 pk die ook in de GTI en Cupra Leon ligt. De Tsjech krijgt de 1,4-liter benzinemotor én een elektromotor. Deze combinatie ken je van de Golf GTE en de Cupra Leon eHybrid. Deze motoren werken samen voor een gecombineerd vermogen van 245 pk, een 0-100-tijd van 7,3 seconden en een topsnelheid van 225 km/u. De CO2-uitstoot zou richting de 30 gram per kilometer moeten gaan, wat zeer gunstig kan uitpakken voor de prijs. De elektrische actieradius is zo’n 60 kilometer.

Uiterlijke kenmerken zijn de sportievere bumpers met zwarte accenten, zwarte spiegelkappen, 18-inch velgen (optioneel 19 inch, maar dan verpest je het ingetogen uiterlijk, dus doe maar niet), een klein spoilertje achterop en aan beide kanten van de achterbumper een dikke uitlaat. Lappen alcantara strijken neer op het interieur en de stoelen bieden meer steun dan normaal. Zo hier en daar plaatst Skoda een extra RS-logootje om je eraan te herinneren dat je in de snellere versie ziet.

Waar staat dat iV voor op de Skoda Octavia?

Waar de Volkswagen Golf vaak een Romeins cijfer meekrijgt om de generatie aan te duiden, geven de letters iV bij de Skoda Octavia RS aan dat het gaat om een hybride aandrijflijn. Dat het ook de vierde generatie Octavia is, is dus toeval. De hybrideversie van de Superb draagt ook de letters op de bips, net als de elektrische Citigo. Schijnbaar is elke vijfde verkochte Octavia in Duitsland, het VK en Zwitserland een RS, dus als Skoda er een hybride van maakt, betekent dat dat ze vertrouwen hebben in de techniek. Verkies jij ‘m boven een GTI?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws