Het gaat een beetje met vallen en opstaan, maar de elektrische auto begint gemeengoed te worden. Of wacht, dat is het eigenlijk al. Zeker in Nederland is het aandeel EV’s (nieuw) behoorlijk groot en uiteindelijk zal dat aandeel groeien. Nu zijn sommige mensen nog een beetje terughoudend. Sommigen vinden elektrisch rijden überhaupt stom, anderen vinden dat er qua rijplezier iets verloren gaat. Ja, een EV is stil, comfortabel, heeft veel koppel en kan erg snel zijn, maar dat is niet noodzakelijkerwijs leuk.

Maar het hangt er dus sterk vanaf welke elektrische auto je rijdt. Er is telkens meer keuze, daar zit voor de liefhebber nog genoeg te genieten. Net als met auto’s met verbrandingsmotor zijn er spannende, saaie, goede en slechte EV’s. We maken even de balans op en kijken wat de tien leukste elektrische auto’s van dit moment zijn. Het is een geheel willekeurige lijst met een volgorde waarover je kan debatteren.

Zo moet het niet: MG 4 Long Range XPower

De MG 4 XPower lijkt een hete hatchback te zijn, maar is dat totaal niet. Wat het is, is het automobiele equivalent van een Lange Lummel speciaal. Er is maar één ding wat de MG 4 XPower kan en dat is supersnel accelereren. Dit is sneller dan een A45 AMG. Verder is het niet veel soeps. De besturing is vaag en de ophanging is niet denderend. Alles voelt aan alsof het rijdend witgoed is, wat ook het geval is. Ergens is het hilarisch, net zoals de eerste happen van een frikandel ook lekker zijn.

MG 4 XPower (2023) achter

Cupra Born VZ

Als je van de MG in de Cupra stapt, merk je meteen waar het geld in heeft gezeten. Het interieur is veel hoogwaardiger afgewerkt en de stoelen zijn veel beter. Ondanks dat de Cupra duurder en trager is dan de MG 4 XPower, is de Cupra een fijnere rijdersauto. De zitpositie zijn wel iets te hoog, evenals het gewicht. Maar de prestaties, het remmen en de handling staan mooi met elkaar in verhouding. Verzoekje aan Cupra: kan de elektronica iets later ingrijpen? Nu smoort de elektronica het vermogen als je te vroeg gas geeft.

Cupra Born VZ (2024) groen voorkant rijdend bochtige bergweg

Tesla Model 3 Performance

Van Tesla zegt men weleens dat het alleen snel in een rechte lijn is en vaak klopt dat ook wel. De Model 3 Performance is sinds de facelift er flink op vooruit gegaan. Achter de hele hype van het merk en de strapatsen van de CEO, schuilt er een prima rijdende auto. In het geval van de Model 3 Performance zelfs een erg leuk sturende. Met name qua chassis en balans is het goed voor elkaar. Alleen de remmen zijn niet echt berekend op het enorme vermogen. Gelukkig zijn er genoeg upgrades voor te krijgen.

Tesla Model 3 Performance (2024) rijdend schuin voor

Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce

In het principe is dit de klasse (B-segment crossover) waar je de leuk rijdende auto’s vindt. Dus auto’s van het formaatje Polo, maar dan wat hoger. Gelukkig weet Alfa Romeo er zijn eigen draai aan te geven. De actieradius is niet bijzonder, maar dat maakt voor dit overzicht niet uit. De rijbeleving gaat richting oldschool. Hoe de Alfa zich halverwege in een bocht kan vastbijten om er vervolgens uit te sleuren, is hilarisch. De Abarth 600e deelt veel techniek (en is eveneens hilarisch).

Alfa Romeo Junior Veloce 2024 review: zijkant rijdend

BMW i4 eDrive35 M Sport Edition

Maar de beste is toch de M50? Nou, nee. De M50 is de dikste en de snelste. En de duurste. Maar niet de leukste om te sturen. Dat is gek genoeg de instapper. Die is niet eens zo heel erg traag, maar weegt minder dan twee ton en dat is wel prettig. Ook is de achterwielaandrijver prettiger op bochtige binnenwegen dan die iets stoïcijnse xDrives (die vierwielaandrijving hebben). Het rijdt als een gewone 4-serie met 4 man aan boord. Iets zwaarlijvig, maar een erg prettig balans. En hij kan dwars, ook fijn.

AC Schnitzer BMW i4 op Spa-Francorchamps

Maserati GranTurismo Folgore

Het is sowieso de mooiste elektrische auto van het moment. Een echte GranTurismo. Het fijne is dat ie er niet uitziet als een elektrische auto. Je zit gewoon lekker laag in plaats van te hoog. Het is een hele grote en zware auto, maar het weggedrag is uit de kunst. Met name het aanremmen van een bocht is een genot, iets dat bij veel EV’s nog een hele uitdaging is (in verband met regeneratie). En bij het uitaccelereren kun je de achterkant een stapje laten zetten.

Maserati GranTurismo Folgore rijdend zijkant op een circuit

Alpine A290e

En dan te bedenken dat er nog hetere versies aankomen. De Alpine A290e is gebaseerd op de Renault 5, de favoriete auto van iedereen op dit moment. Misschien wel het meest indrukwekkende aan de Alpine is aandacht voor items die vaak niet in specsheets staan. Het chassis is relatief soepel, de besturing precies en misschien wel het belangrijkste: je wordt erg betrokken bij het rijden. Bij sommige EV’s voel je je een beetje als een passagier, niet in de Alpine A290e.

Alpine A290 GTS 2024 review: 3/4 achter rijdend circuit

Porsche Taycan Turbo GT Weissach Package

Als Porsche iets doet, dan doen ze het goed. De Taycan Turbo GT met Weissach Package is een monumentale prestatie van de Duitsers en dat komt niet eens door het enorme vermogen. Dat chassis is uit de kunst, je kunt er zelfs mee spelen. De besturing komt heel dicht in de buurt van de reguliere sportwagens die het merk nu maakt. Het remt zelfs als een Porsche, je moet echt tekeer gaan op het circuit om de limiet te vinden. Oh ja, en je gaat 911’jes voorbij alsof het Panda’s zijn.

TopGear Magazine 228 inhoud: Porsche Taycan Turbo GT

Hyundai Ioniq 5 N

De Hyundai Ioniq 5 N bewijst dat elektrische auto’s hilarisch kunnen zijn. De auto is heel erg snel, dankzij 650 pk maar dat is slechts een gedeelte van de beleving. Hyundai’s N-divisie heeft namelijk alles aangepakt en auto’s waarbij alles is aangepakt, zijn vaak geweldig om te rijden. Je zit iets te hoog, maar de sportkuipen zitten geweldig. Sommige functies zijn typische kunstmatige gadgets (zoals het schakelen en het geluid), maar het wekt wel een glimlach op je gezicht. En het is niet eens de duurste auto in deze lijst.

Hyundai Ioniq 5 N rijdend drift schuin achter

Conclusie leukste elektrische auto’s

Bij het opmaken van het overzicht van de leukste elektrische auto’s viel ons al op hoeveel modellen de top 8 niet hebben gehaald. Er waren veel andere gegadigden. Het geeft aan dat er meer en meer leuke elektrische auto’s zijn. Helemaal goed om te weten is dat er nog een hele hoop op de planning staan. Uiteraard kun je het hartstochtelijk eens of oneens zijn, laat dat vooral even weten in de comments, evenals de auto’s die je mist in het overzicht.

Reacties

  • Paul heeft op 26 januari 2025 geschreven:

    Duidelijk heb je de MG4 niet zelf gereden, oordeel dan ook niet.
    Het is een geweldige wagen, nee niet de X-Power de gewone 2 wieler al!

    • F*ck China heeft op 26 januari 2025 geschreven:

      Als je die spionage rommel goed vindt, is er iets helemaal mis met je.

      Reageer
    Reageer
  • Henk heeft op 26 januari 2025 geschreven:

    Ford Mustang Mach e had hier ook tussen gehoord.

    Reageer
  • Eric heeft op 25 januari 2025 geschreven:

    De EV zijn globaal genomen niet milieuvriendelijker dan de auto’s met fossiele brandstofmotor.
    De voorstanders van EV’s zijn veel te kortzichtig!!!

    • Bart heeft op 26 januari 2025 geschreven:

      Compleet achterhaald verhaal. Na zo’n 3.000 kilometer is de extra uitstoot van de productie al goedgemaakt, daarna wordt het voordeel alleen maar steeds groter.

      Reageer
    • Bas heeft op 26 januari 2025 geschreven:

      De eerste 20.000 km niet, maar als de EV langer meegaat dan is deze volgens bijvoorbeeld Technische Universiteit Eindhoven wel degelijk minder slecht voor het milieu dan brandstof auto’s.

      Reageer
    • Henk heeft op 26 januari 2025 geschreven:

      Dat is simpelweg niet waar.

      Reageer
    Reageer
  • hans peperkamp(techneut) heeft op 25 januari 2025 geschreven:

    Het is feiteljk schandalig om een Elektrische auto aan te schaffen,maar vele werknemers hebben geen keuze’s,omdat de wergevers bepalen om elektrisch te gaan rijden,goed voor de zakelijke auto-rijders.Via: youtube.nl (tik in) ZDF HD planet e Der wahre Preis Elektroautos (tik in) Bolivien im Lithium Rausch (tik in) TÜV nicht bestanden? Hier landen die Auto! Geheimnis volle Orte| kabel eins Doku,geeft weer de verschrikkelijke werkomstandig voor het Delven van Lithium/Zilver/Koper/Neodym etc etc voor het maken van de Lithium-akku’s.En via die zeer corrupte landen,waar Mensenrechten totaal niet aanwezig zijn.En waar gaan al vele jaren de gebruikte ingeruilde auto’s naar toe,vooral uit de EU gebonden Lidstaten.En dat is mijn eigen liberaal poltieke verklaring,inzake het waarom ik tegen E-auto’s rijden ben.De verlossers: bia youtube.nl (tik in) Image hydrogen engine (tik in) BMW i Hydrogen NEXT Fuel Cell Technology Powertrain Exploned (tik in) Toyota Fuel Cell PRODUCTION jp Hydrogen Car Factory(Japan)(tik in) koop GEEN elektrische auto meer!(tik in) Exploding Broken Down Tesla Model 3: geeft weer als de Lithium-batterijen vervangen moeten worden,en het kosten plaatje.En dat is de naakte waarheid,maar ook de reparatie-kosten van herstel,na een aanrijding,en het weer afstellen via speciale afstel-aparaten,zullen naast de wegenbelasting/auto-verzekeringen/extra belastingen via je inkomen belast worden.Tel uit je winst van E-Rijden, en de extra belasting van onze totale stroomnet-werk,en de uitval BLACKOUT) gaan toenemen,voor het laden van de zoals aangegeven,dat in Nederland meer E-auto’s verkocht zullen worden.En in Duitsland?.Je bent er mooi klaar mee,als je in huis,je netspanning zal gaan uitvallen.En dan kan ik als Scootmobiel-rijder niet meer opladen,en het scootmobiel rijden,is veroorzaakt door een niet oplettende Auto-rijder.En als ik door een Elektrische Auto was omver gereden dan was ik waarschijnlijk total loss geworden,omdat die Elektrische auto’s een eigen zwaarder gewicht hebben.En dat was, en is mijn angst.En dan de ontwikkelingen van autonoom auto-rijden.

    • Martin heeft op 25 januari 2025 geschreven:

      Hans,

      Je had ook aangereden kunnen worden door een vrachtwagen of een zware bestelbus.

      Er kleven best wel wat nadelen aan EV’s, maar er kleven ook meer dan genoeg nadelen aan andere auto’s. De klimaatverandering gaat een gigantisch probleem worden voor de volgende generaties.

      Ik heb geen EV, maar jouw kruistocht gaat echt te ver.

      Reageer
    • Kees Zouthotel (realist) heeft op 25 januari 2025 geschreven:

      Het is feiteljk schandalig om zoveel onzin uit te kramen.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)