Max Verstappen won afgelopen jaar negentien van de 22 races. Van de overige drie races gingen er twee naar teammaat Sergio Pérez. Daarmee werd de Red Bull RB19 de dominantste F1-auto ooit, met een winstratio van 95 procent. Hij pakte ook nog eens vijftien pole positions, tien snelste rondes en 27 podiums. Hij laat zelfs de vroege turbo-hybride Mercedes er een beetje sloompjes uitzien.

Maar de fabelachtige creatie van Adrian Newey en zijn collega’s is niet de eerste racer die ver boven de concurrentie uitstijgt. TopGear duikt in het verleden van de autohistorie en gaat op zoek naar de dominantste raceauto’s aller tijden. Naast de RB19, dan.

McLaren MP4/4

McLaren MP4/4 tekening

De recordbrekende Red Bull heeft de McLaren onttroond die Senna en Prost leidde naar alle overwinningen in 1988, op één na. Het door een Honda-motor aangedreven geesteskind van Steve Nichols en Gordon Murray begon zo een vier jaar durende wurggreep op de constructeurstitel.

Porsche 956

Porsche 956

Tussen ’82 en ’87 werd Le Mans enkel gewonnen door Porsche 956’s. Zo goed was ie dus. Oké, in 1986 was het eigenlijk al de latere 962-generatie, maar ook die vond heel erg zijn oorsprong in het elegante longtail-prototype van Norbert Singer. In 1983 waren de eerste negen auto’s in de top tien 956’s.

Audi R8

Audi R8 Le Mans 2000

De Audi R8 (nee, niet díé R8) domineerde Le Mans al lang voordat er turbodiesels naar La Sarthe kwamen. Hij won de race in ’00, ’01, ’02, ’04 en ’05. Waarom niet in ’03? Omdat de VW Groep had bedacht dat het wel aardig zou zijn om Bentley een keer te laten winnen, omdat het de 80e verjaardag van het evenement was.

Nissan Skyline GT-R R32

Nissan Skyline GT-R R32 raceauto

Van 1989 tot 1993 had het niet zoveel zin om mee te doen met Japanse toerwagenraces als je niet achter het stuur van een R32 GT-R zat. Zijn resultaten? 29 deelnames, 29 overwinningen. En vier titels op rij. De R32 was zo onverslaanbaar dat ie de Groep A Toerwagens zo’n beetje om zeep hielp.

McLaren M8

McLaren M8 schuin voor

De Can-Am Series werden ooit ‘de Bruce & Denny Show’ genoemd, vanwege de vier titels op rij die Bruce McLaren en Denny Hulme binnensleepten. Eerst reden ze de McLaren M6, toen de machtige M8 – waarin McLaren tragisch verongelukte tijdens een testincident op Goodwood in 1970.

Volkswagen Polo R WRC

Volkswagen Polo R WRC rijdend bovenkant

Hoewel Groep B-rallyauto’s de beruchtste zijn, moet je voor echte dominantie iets minder ver terug in de tijd. Van 2013 tot 2016 won de VW Polo vier titels achter elkaar in de handen van Sébastien Ogier, die 43 van de 52 rally’s won. Als je een succesvol rallycoureur wilt zijn, helpt het als je Seb heet.

Citroën C4 WRC

Citroën C4 WRC schuin voor

Die andere Seb, Loeb dus, won negen van de tien WRC-titels tussen 2004 en 2012… En de C4 WRC won alle dertien asfaltrally’s waar ie aan meedeed. Voor rally’s zonder sneeuw of losse ondergrond wil je dus deze Citroën hatchback – hij is letterlijk onverslaanbaar. Zolang je Sébastien heet, dan.

Mercedes CLK GTR

Mercedes CLK GTR Le Mans 1998

Een homologatiespecial pur sang: een speciaal gebouwde raceauto die zich in het FIA GT-kampioenschap mengde, met 28 exemplaren voor de openbare weg omdat  de regelmakers dat wilden. Hij was de F1 GTR, 911 GT1 en Lister en Marcos de baas en won acht van de dertien races.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear