
Omtrent elektrisch rijden is altijd heel erg veel discussie. Er zijn voorstanders en tegenstanders, die allemaal hun argumenten aandragen om de ander te overtuigen. Iets dat op Facebook of Twitter nog geen enkele keer is voorbijgekomen, maar dat terzijde. Een veelgehoord argument in dit soort discussies is als mensen zeggen: ‘Ik blijf in mijn huidige oude auto doorrijden, dat is duurzamer dan zo’n nieuwe EV bouwen.’ De vraag is natuurlijk: is dat ook echt zo?
Want als je een nieuwe elektrische auto bestelt, moeten er overal grondstoffen aangeboord worden. Deze gaan op transport naar de toeleveranciers die er kant-en-klare accu’s, banden, wielen, interieur en dergelijke van maken, die de fabriek vervolgens in elkaar mag schroeven. Dan moet zo’n auto ook nog eens op transport naar jouw dealer. Dus volgens het argument stoot je daarmee veel meer uit en kun je beter met je oude auto blijven doorrijden.
Is doorrijden met de huidige auto beter dan een nieuwe EV?
Dat zocht het Institut für Energie- und Umweltforschung Heidelberg uit. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: nee, doorrijden met een gebruikte auto is niet duurzamer dan overstappen op een nieuwe elektrische auto. Althans, in de meeste gevallen is het een drogreden die absoluut niet klopt. Dat komt namelijk doordat je CO₂ uitstoot als je ermee blijft rijden. En hoe meer je rijdt, hoe meer CO₂ je uitstoot.
In veel gevallen is het omslagpunt al in het eerste jaar. Na 40.000 afgelegde kilometers is een elektrische auto al beter voor het milieu dan een benzineauto; bij een oude diesel is dat al na 25.000 kilometer het geval. De reden is heel erg simpel: de uitstoot van broeikasgassen door het rijden weegt véél zwaarder dan het produceren van een nieuwe auto. Dus als iemand een dergelijk argument gebruikt om maar in een oude auto rond te blijven rijden, kun je deze of gene op deze studie wijzen.
Wanneer is het omslagpunt dan?
In veel gevallen is het omslagpunt al in het eerste jaar. Na 40.000 afgelegde kilometers is een benzineauto al beter voor het milieu, met een oude diesel is dat al na 25.000 kilometer het geval. De reden is heel erg simpel: de uitstoot van broeikasgassen van het rijden wegen véél zwaarder dan het produceren van een nieuwe auto. Dus als iemand een dergelijk argument gebruikt om maar in een oude auto rond te blijven rijden, kun je deze of gene op deze studie wijzen.
Lees ook: Is een elektrische auto beter voor het klimaat?
Er is overigens nog een optie. In plaats van een nieuwe auto kopen of doorrijden met je huidige auto met verbrandingsmotor, kun je ook een gebruikte elektrische auto kopen. Dan heb je het beste van twee werelden: er hoeft geen nieuwe auto gebouwd te worden én de CO₂-uitstoot is lager. Het nadeel is dan wel dat gebruikte EV’s niet altijd denderend zijn qua laden en actieradius, maar dat moet je er maar voor over hebben — als je het milieu als argument wil gebruiken, althans.
Wordt millieu en klimaat nu door elkaar gehaald? Wat is het nu? En diesels stoten toch minder co2 uit ivm betere efficiëntie, dus wat wordt er nu gemeten?
Erg amateuristisch verhaal, ookal zou het kloppen dat een ev op termijn minder broeikasgassen uitstoot.
Hoi Gurb,
Ze hebben het alleen over oude diesels. De nieuwe dieselmotoren zijn veel duurzamer dan een benzinemotor.
In de vergelijking tussen electrische en benzine/diesel voertuigen is de co2 footprint van electriciteit heel belangrijk. Deze wordt steeds kleiner, waardoor de break even afstand ook steeds kleiner wordt. Oudere studies zijn daarom achterhaald.
Ik rij een Zweedse diesel zonder sjoemel software..
Gaat de vergelijking nu ook nog op? De politiek heeft de diesel in het verdomhoekje gezet…zie hem maar eens in te ruilen tegen een normale prijs. Waar blijft de compensatie?
Gewoon lekker doorrijden in je Volvo. Dat doe ik ook met mn 5 cilinder Diesel.
Veel mensen komen bij lange na niet aan die 40k km/j. Die maakte ik ooit wel, toen ik nig werkte op zo’n 50 km enkele reis van huis. Tegenwoordig stopt het wel bij minder dan 10k km/j (en het wordt steeds minder) en dan gaat deze redenering dus helemaal niet meer op.
Voorlopig hou ik mijn8 jaar auto ICE auto met nu 90k op de klok dus lekker aan.
Hoe krijg de burger en een ev auto, zo dus door ze konstand te vertellen dat een auto op fossiele brandstof slecht is. En daar trapt telkens wel weer een percentage burgers in en zo komen er langzaam aan steeds meer elektriche voertuigen bij.
Co2 is helemaal niet het “grootste probleem”.
Nox is het “probleem ”
En wanneer de auto zoals mijn BMW 27 jaar oud is heeft hij al 3 electrische auto’s vervangen.
Dus rijdt mijn BMW sowieso schoner dan een EV.
EV’s hebben ook tandwielkasten en differentiëlen, lagers, homokineten ea die langzaam slijten en heet worden waardoor de olie verouderd. Ook de E motoren hebben smering en koeling nodig. Olie die niet ververst behoeft te worden bestaat niet, dat wordt ook erkend voor ICE waar de marketeers hiermee onterecht schermden. Grote voordeel van de analoge auto’s is dat er genoeg aftermarket onderdelen te koop zijn en expertise is om een auto in stand te houden te houden. Dat lukt bij een EV minder goed. De digitale basis maakt dat ze veel sneller afschrijven, denk daarbij aan smartphones. Analogere auto’s hebben een langere levensduur, in lijn met wat Toyota daar over stelt.
Tevens is het onderstel bij veel EV’s onder de maat (kosten). Ik rij zelf EV en ICE, die laatste met veel meer plezier.
Stopt die oude diesel dan ineens met rijden in deze berekening. Of telt de uitstoot van co2 als deze auto geëxporteerd wordt ineens niet meer mee…
Steenkool is nu erg goedkoop. Is niet aan te
slepen. Hier in de buurt staat een diesel-
aggregaat bij een friettent de hele dag te
draaien. Tussen grote restaurants.
Waar komt stroom echt vandaan !!!!!
Het Frauenhofer Instituut (Duitse TNO) heft berekend dat een Audi S8 suv diesel 165.000km mag rijden voor dat zijn EV broertje groener gaat worden. Toyota ( geen pannenkoeken) heeft berekend dat als wij 5 jaar langer doorrijden in de autos die we al hebben, dat dit het beste voor het klimaat is. Toch een opmerkelijke conclusie die regelrecht tegen het belang van een producemt van nieuwe autos in lijkt te gaan. Dus het is heelwel mogelijk dat dit overheids gesubisideerde ‘onafhankelijk’ heidelbergs bureautje hiet politiek correcte bullshit publicieert.
Niet waar.
Omdat mijn oude benzine auto ook blijft rijden vergroten we hierdoor het aantal voertuigen op aarde.
En dus ook de uitstoot.
Bovendien moeten aan het eind van de cyclus er nog meer auto’s worden gesloopt.
Als mijn oude benzine auto in het niets oplost dan wel.
CO2 is niet slecht voor de aarde.
Al vertienvoudigd het gehalte, de aarde blijft bestaan en nieuw leven onstaat vanzelf weer.
Inderdaad, de planeet redt zich wel. Het is al een paar keer gebeurd, zo’n ‘mass extinction’. Alleen wel telkens (naar Pipo): ‘ dag vogels, dag bloemen, dag mensen’.
Volgens volvo was de “break even point” op 60.000km bij nieuwe auto, we hebben hier over een oude auto. Of het onderzoek klopt niet of ik herinner me verkeerd 🙂
Voor mijn werk maak ik ook risico inventarisaties, en daarbij wordt naast het gebruik ook vooraf de bouw en/of installatie en achteraf de ontmanteling en sloop in meegenomen. From cradle to grave.
Als je de productie, assemblage, sloop en recycling van een auto dus volledig meeneemt, dan kan ik je op een briefje geven dat je het omslagpunt niet al bij 40.000 km hebt bereikt. Er zijn eerdere onderzoeken gedaan waarin dit wel werd meegenomen, en afhankelijk van het formaat auto, kom je qua omslagpunt al snel boven de 100.000 km uit. Da’s voor de doorsnee automobilist 10 tot 15 jaar rijden. En de grap is: als je de benzine- of dieselauto versnelt afschrijft (sloopregeling, weet je nog?), dus voor het economisch einde van de auto is bereikt, dan ligt dat omslagpunt nog vele km’s verder weg.
Laat dat briefje eens zien?
Alleen al het feit dat CO2 slecht is voor het milieu heeft mij doen afhaken om ook maar een regel verder te lezen. CO2 is heeft inderdaad absorptiebanden in het infrarood, net als H2O, en is een broeikasgas. Echter slecht voor het milieu is heel iets anders en dat is CO2 zeker niet. Het is het elementaire gas voor al het leven op Aarde, niet giftig, noppes. Dankzij meer CO2 in de lucht is de Aarde 30% meer vergroend t.o.v. 50 jaar terug.
Waar is de link naar het artikel? Het break evenpunt komt wel ieder jaar dichter bij 0 km. Lachen.
Ronnie, je hebt helemaal gelijk.
Maar…. de toename van de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer zorgt voor een zeer sterke stijging van temperaturen en er zijn maar weinig planten en dieren die zich snel genoeg kunnen aanpassen aan die veranderende temperaturen én dat kun je prima omschrijven als ‘slecht voor het milieu’.
De stijging van de zeespiegel is in principe ook niet slecht voor het milieu, maar de miljarden mensen die aan de kust wonen gaan dat toch echt wel zo ervaren.
Maar ga gerust door met mensen wijzen op fouten in beschrijving van het probleem. Lachen.
Keurige reactie!