Onze vaste correspondent Cas Pedaal begint dit jaar vol goede moed aan zijn goede voornemens… van 2006. Dit jaar gaat het echt lukken. In zijn praatgroepje trof hij een bestuurder die meedoet aan Dry January. Dit artikel is feitelijk nagelopen en zoals altijd voor de volle 1,00 procent waar bevonden.
‘Het blijft gek dat het tegenwoordig zo normaal is om E10 te tanken, bijna iedereen doet het. Ik vind het omgekeerde wereld dat je jezelf zo moet verantwoorden als je zegt dat je géén ethanol tankt. Mensen denken gelijk dat er iets mis is, of dat je een probleem hebt’, zegt Bram Stof. Zijn auto doet aan Dry January: een maand lang tankt Stof geen ethanol.
Volgens Wikipedia is ethanol ‘de bekendste en meest voorkomende alcohol’. In Nederland wordt er maandelijks voor ruim 300 miljoen kilo aan benzine getapt en het grootste deel daarvan bevat ethanol. Het gebruik van ethanol is tegenwoordig dus heel normaal. ‘Het sluipt er een beetje in. Tegenwoordig tank ik zelfs doordeweeks E10’, geeft Bram Stof toe.
Maar wat gebeurt er als je een maand lang geen ethanol tankt? Ethanol trekt water aan, dus je auto houdt vocht vast. Als je E5 tankt (waar minder of vaak geen ethanol in zit) zal je auto wat gewicht kwijtraken. Zo’n 69 procent van de mensen meent dat de motor gezonder aanvoelt na een maandje ethanol. Bovendien zul je meer spaarpunten krijgen bij je favoriete tankstation.
Meer satire lezen?
MohKraats heeft op 1 mei 2023 geschreven:
Ik rijd motor.
Mijn motor liep na de eerste keer volgooien met V-Power meteen beter.
Minder haperen op laag toerental, beter oppakken.
Dat was voor mij de hoofdreden om geen 95 meer te tanken.
Over de tijd heb ik veel problemen gezien bij mensen vanwege de E10.
Dus was er bij mij geen motivatie om E10 te tanken meer.
Op E10:
Zo lang je rijdt, blijftie rijden.
Zodra je de auto slechts af en toe gebruikt wordt het een gok.
Ik heb meerdere auto’s gezien die moeilijk tot niet meer te starten waren (moderne kleine auto’s)
Die werden regelmatoig meerdere weken niet gebruikt.
Heb zelfs een Touran megemaakt van nog geen twee jaar oud die niet meer te starten was.
Bij al die gevallen was de remedie: brandstof systeem spoelen, brandstof filters vernieuwen en injectoren reinigen.
Dat is niet gratis, daar gaat je prijsvoordeel van de E10
Drop table heeft op 16 januari 2023 geschreven:
E10 is wel degelijk meuk! Brandstof systemen lossen op en trekken vocht aan. Logica van de groene ridders met oogkleppen op; “is beter voor het mileu” ja en wat denk je hoe belastend alle reparaties zijn?
En het blijft idioot om voedsel te verbouwen om er daarna brandstof van te maken terwijl de halve wereld verhongerd!
Rudi heeft op 15 januari 2023 geschreven:
@Alexander, dat viel mij inderdaad ook op. Ze zijn daar het woord ‘geen’ vergeten.
André Schuil heeft op 15 januari 2023 geschreven:
Allemaal broodje aap. Ik tank al vanaf 2012 E10 en rij gemiddeld 60.000km per jaar. Geen enkel probleem.
Joop heeft op 10 januari 2023 geschreven:
Januari komkommertijd
Arnold heeft op 8 januari 2023 geschreven:
De meeste auto’s zijn geschikt, alleen oudere auto merken kunnen er last van hebben, maar je kunt het gewoon opzoeken op internet of je auto geschikt is, ff googelen dus.
Tekno23 heeft op 8 januari 2023 geschreven:
DenDuuVel daar heb je ook weer een punt …….// en is nog goedkoper ook 😉
Jan heeft op 8 januari 2023 geschreven:
Ik heb een fiat panda uit 2007 tank al sinds ik hem heb gewoon euro 95 nog nooit geen problemen gehad nu 6 jaar in mijn bezit
Gas Monkey heeft op 8 januari 2023 geschreven:
Jos,
Waarschijnlijk ben jij geen monteur of techneut want het feit dat ethanol vocht probleem geeft is gewoon een feit en ja ook zijn niet alle auto’s ethanol proof en of kunnen schade veroorzaken op lange termijn aan bepaalde soorten leidingen of afdichtingen.
En ja ethanol toevoeging veroorzaakt minder vermogen omdat de verbranding minder energie levert.
Nu zul je dat in Nederland niet 123 merken maar zodra je richting bergachtige gebieden gaat merk je dat weldegelijk en zo ook het verbruik.
Dus niks gezever of, bespaar je het lezen. En nee alle reacties zijn geen broodje aap verhalen maar de harde realiteit die al die milieu predikanten niet leuk vinden.
DenDuuVel heeft op 8 januari 2023 geschreven:
Ik tank altijd gewoon een lijn pep.. dan gaat ie ok meteen van zn plek wor
House heeft op 8 januari 2023 geschreven:
Gisteren preventief de grasmachine na 2 maand stilstand eens gestart , met veel moeite en de motor draaide plots als een gek , ging serieus over zijn toeren , de ethanol was waarschijnlijk verdampt ?
Roelof heeft op 8 januari 2023 geschreven:
E10 heeft bij mijn auto door heel weinig gebruik (door omstandigheden) een motor gekost. Met mijn nieuwe 2e hands merk ik dat benzine zonder ethanol stukken zuiniger rijdt, zelfs in kosten ondanks de dure benzine.
Rob heeft op 8 januari 2023 geschreven:
Het blijft vreemd dat we graan en suikerriet verbouwen om ethanol van te maken ondanks dat we een voedsel tekort in de wereld hebben! Alleen ten gunste van het milieu.
Ook E5 bevat tot 5% ethanol. Blijft funest voor oudere auto’s. Mijn zoon heeft een bedrijf in Engelse klassiekers. Al diverse Mgb’s gehad die niet meer wilde rijden. De E5 afgetapt en vervangen door Ecomax. En wel direct starten! Ook door Ethanol worden benzinetanks, slangen, carburateurs etc. aangetast. Benzinetanks gaan lekken en slangen lossen op en moeten worden vervangen door Ethanol bestendige skangen. Ook trekt ethanol water aan waardoor na een winterperiode auto’s niet meer starten evenals b.v grasmaaiers. Zeker gedurende een lange stilstand de E5 vervangen door synthetische benzine zoals Ecomax. Ook kun je aan de E5 een middel toevoegen die deethanol neutraliseert en het octaan gehakte verhoogd.
jos heeft op 8 januari 2023 geschreven:
serieuze hoop zever, bespaar jezelf t lezen, en nog beter, t schrijven.
Alexander heeft op 8 januari 2023 geschreven:
De motor voelt gezonder aan na een maandje ethanol ? Zal vast een foutje zijn of niet dan?