E5 tanken steeds populairder

Mensen tanken liever geen ethanol

Foto('s): Wassim Chouak / Unsplashvoltanken op warme dagen
Foto('s): Vincent Ghilione / Unsplash
Foto('s): Xenia Ribana KoopmansTechart Porsche 911 Carrera 4S van DJ La Fuente
Foto('s): Ondrej Trnak / UnsplashNissan Skyline GT-R Tankstation
Foto('s): Unsplash
voltanken op warme dagen
Techart Porsche 911 Carrera 4S van DJ La Fuente
Nissan Skyline GT-R Tankstation

In het land waar het woord ‘tanktoerisme’ is uitgevonden, blijken we toch net iets minder om de literprijs te geven dan gedacht. Tenminste, de leaserijder dan. Die het niet zelf betaalt. Oké, laat maar. De Telegraaf meldt aan de hand van gegevens van MultiTankcard dat de populariteit van E5 tanken met 20 procent is toegenomen in een jaar. Oftewel, steeds meer mensen laten E10 links liggen.

‘Tussen augustus 2019 en augustus 2020 steeg het verkoopvolume van deze brandstof namelijk met maar liefst 20 procent, terwijl over diezelfde periode de verkoop van E10 met vijf procent juist licht daalde’, zegt directeur Patrick Roozeman van MultiTankcard over de premium brandstof. ‘We kunnen vaststellen dat de “zuinige” Nederlander de duurdere E5-brandstof is gaan tanken in plaats van de “groene” E10-benzine’, voegt hij toe.

Het zijn voornamelijk leaserijders die met een MultiTankcard in de weer gaan. We vragen ons af of particulieren ook meer E5 zijn gaan tanken om hun bezit te beschermen, of juist minder omdat het ze direct in hun portemonnee raakt. Wie zijn of haar grasmaaier moet volgooien, kan in ieder geval altijd het beste voor de duurdere E5 gaan om de boel te beschermen, maar dit zullen de aantallen niet zijn die de statistieken veranderen.

Hoe zat het ook alweer met E10 en E5 tanken?

Sinds oktober vorig jaar zijn leveranciers verplicht om 10 procent bio-ethanol toe te voegen aan de reguliere Euro 95-benzine. Deze brandstof noemen we E10. Het probleem is alleen dat er in ethanol minder energie zit en dat de auto er dus iets meer van gaat verbruiken. Bovendien zijn niet alle auto’s bestand tegen het goedje. Vooral bij oudere auto’s kunnen brandstofleidingen erdoor worden aangetast, met mogelijk lekkages en gevaarlijke situaties tot gevolg.

Ook heeft ethanol de eigenschap dat het vocht aantrekt. Zeker nu auto’s veel stilstaan omdat mensen thuiswerken, kan dat betekenen dat je auto er slechter van gaat lopen. Ook neemt de kans op witte smurrie in de motor toe (klik maar voor de volledige uitleg) als je E10 tankt en veel kleine stukken rijdt. Waarschijnlijk realiseren veel mensen zich dat ze voor nu maar beter even E5 kunnen tanken. In de meeste E5-brandstoffen zit overigens géén ethanol. Waarom dan de E5-sticker? Omdat er geen E0-stickertje bestaat.

Reacties
  1. A stra zegt op 5 oktober 2020 om 00:49:

    Weg met die E troep

  2. Bert zegt op 3 oktober 2020 om 20:09:

    Ik tank nu altijd E5 in Duitsland, omdat mijn auto’s er niet tegen kunnen. Is nog lekker goedkoop ook. Gisteren voor 124,9 getankt. Hier kost de E10 149,9 en de E5 159,9.

    • Slob zegt op 3 oktober 2020 om 21:58:

      E5 is toch beter voor het poretmonee en voor de auto. Milieu ook dan door lagere brandstof verbruik en idemdito uitstoot. Bovenop de al lang vermelde technische problemen( schade aanmotor onderdelen).dus is zuinigheid bewezen. Dat de regering, rekening houdt met het hogere brandstof verbruik en onderhoudskosten( lees hoger btw inkomen) is niets nieuws.

  3. jurgen zegt op 2 oktober 2020 om 10:53:

    ik rij met een carisma gdi van ’98 verbruik 6.5L +-700 km met 1 tank beurt, eigenlijk geen verschil gemerkt. 15inch nokian wetproof op gezet en rij zuiniger nu 100km of het ligt aan de brandstof, wat niet kan volgens de reacties 😮

  4. Arjan zegt op 2 oktober 2020 om 09:55:

    E5 is duurder aan de pomp maar mijn auto rijdt er veel zuiniger op. Per saldo ben ik goedkoper uit met met E5 dan met E10. Van 1:8 op E10 naar 1:10 op de E5. Dus ja, ik tank E5 voor de portemonnee

  5. Adriaan Pomp zegt op 2 oktober 2020 om 08:34:

    Men heeft E10 uitgevonden om zo de mensen te dwingen nieuwere auto’s aan te schaffen. Met E10 is de oudere auto de klos. Deze auto’s zijn dan tot wel 10% onzuiniger (goed voor de staatskas) helaas vinden de oudere auto’s dit spul niet echt lekker waardoor hele dure reparaties volgen. Brandstofleiding en brandstofpompen gaan kapot. Rubberen en kunstof afdichtingen worden door het ethanol stukgevreten. Dus ben je met oudere auto wel verplicht om E5 te tanken deze is duurder (goed voor de staatskas). Het heeft dus helemaal geen reet met het milieu te maken maar gewoon een nieuw maniertjes om de staatskas te spekken.

  6. Stef zegt op 2 oktober 2020 om 08:18:

    Mijn Opel en motor zouden er op kunnen rijden, mijn Daihatsu niet dus voor alle drie 17 km verder in Belgie Super + tanken voor 1,40 EURO, en de jerrycan volgooien.

  7. Kees zegt op 1 oktober 2020 om 22:13:

    Weg met die E troep dus ook geen E 5

    • Hans zegt op 2 oktober 2020 om 05:02:

      Bepaal jij dat stumpertje

      • Bbb zegt op 2 oktober 2020 om 15:40:

        Balletje gehakt Hansie

  8. Kees zegt op 1 oktober 2020 om 22:12:

    Weg met die E troep

  9. Robin zegt op 1 oktober 2020 om 21:18:

    Ik tank zelf altijd e5 om mijn eigendom te beschermen. Dat het duurder is maakt mij niet zoveel uit.

  10. Corne Derksen zegt op 1 oktober 2020 om 19:01:

    E10 gewoon eruit meer verbruik dus milieu uitstoot en hoge rep kosten

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws