Met de downsizing en elektrificering op komst zien we in veel gevallen dat autofabrikanten moeite hebben zich te onderscheiden. Zie je tegenwoordig van veraf nog gelijk welk automerk je ziet rijden? Gelukkig zijn er merken die kunnen bogen op een roemrucht verleden qua design. Denk aan de Renault 5, bijvoorbeeld. De DS SM Tribute is ook zo’n auto.

De scherpe lezer zal zeggen dat het merk DS een hoedtik is aan de Citroën DS, niet aan de SM. De Citroën is was in zijn tijd bijzonder prestigieus, snel, geavanceerd en prijzig. Het past dus beter in de hoek van het huidige DS dan Citroën. Nu is een auto inspireren op een kunstwerk als de Citroën SM (van designer Robert Opron) wel iets dat met de nodige voorzichtigheid moet gebeuren.

De DS SM Tribute is geen slappe kopie

Enerzijds moet de auto de originele proporties en lijnenspel overnemen, maar het moet ook geen flauwe kopie zijn. In dit geval zijn ze heel erg goed geslaagd bij DS, ondanks dat de proporties en lijnen dus compleet anders zijn. De originele SM is namelijk (veel) lager en gestrekter. Het geeft maar aan hoe bijzonder het origineel was. Jazeker, op onderstaande foto is de linker een straatauto, de rechter een concept.

DS Automobiles SM Tribute (en het origineel) zijkant

De nieuwe SM is iets gespierder dan het origineel. De wielen zijn aanzienlijk groter. Ook zijn de verhoudingen optisch compleet anders. De nieuwe is beduidende hoger en ranker. Dus in dat opzicht is het geen SM. Echter, er zijn voldoende details aanwezig die duidelijk maken dat het overduidelijk een ode is aan de SM. Eigenlijk is dat heel erg knap, want anders krijg je van die ‘luie’ ontwerpen als de Ford GT uit 2004 of Lamborghini Countach.

Waarom is de SM Tribute gebouwd?

De auto is er om het tienjarig jubileum te vieren van DS. Dat merk begon namelijk tien jaar gelden als eigen merk. Aanvankelijk waren de DS-modellen onderdeel van de Citroën-range, zoals de DS3, DS4 en DS5. Bij DS hadden ze als vraagstuk, hoe zou de SM eruit gezien hebben als deze nooit uit productie was gegaan en telkens voorzien van een nieuwe generatie, zoals bijvoorbeeld de Porsche 911. Helaas zien we alleen het exterieur, van het interieur zijn geen foto’s, alleen wat tekeningen.

Lees ook: Citroën SM bestaat 40 jaar

Er is een afbeeldingen dat de dame met een Afghaanse windhond op schoot zit, om jullie lezers ervan te overtuigen dat ze dezelfde kapper hebben. Ofzo. Qua techniek is er niets bekend, eigenlijk. We gaan er onwillekeurig vanuit dat die elektrisch is. Productieplannen zijn er vooralsnog niet, maar er komen wel twee grote DS’en aan, een grote crossover en een hoog op de poten staande sedan. Wellicht dat die designtrekjes van deze meekrijgen van deze SM Tribute.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear