Het merk DS Automobiles heeft zijn bestaansrecht te danken aan de Citroën DS. De goddelijke limousine van Citroën is het toonbeeld voor innovatie en comfort. Natuurlijk, op dit moment verkoopt DS voornamelijk crossovers, maar we willen eigenlijk gewoon een grote, ruime en comfortabele DS. Goed nieuws voor de mensen die het met ons eens zijn: dit is de DS N°8. DS nummer 8. Net zoiets als Chanel N°5. Of Mambo N°5. Het is een crossover, maar wel een bijzondere.
Qua lijn is het meer een sedan c.q. liftback dan echt een crossover. Ook is de bodemspeling niet al te groot, evenals de ruimte in de wielkasten. Het is een liftback voor mensen die eigenlijk crossover willen (of andersom, dat mag natuurlijk ook). De DS N°8 staat op het STLA-Medium-platform en is geheel elektrisch. Het is dus geen directe vervanger voor de DS 9, een plug-in hybride sedan. Mocht jij een van de negen mensen zijn die zo’n DS 9 zakelijk leasen, is deze N°8 misschien wel een leuke opvolger.
Hij is groot, maar hoe groot is de DS N°8 dan?
Om even een idee te krijgen van het formaat van de auto: de DS N°8 is 4,82 meter lang, 1,90 meter breed, 1,58 meter hoog en de wielbasis is 2,90 meter. Het is dus een flinke auto, dik 21 centimeter langer dan de DS 7 Crossback, die qua breedte en hoogte ongeveer even groot is. Ondanks dat de daklijn afloopt (dat is sportief), is de bagageruimte met 620 liter bovengemiddeld groot, zeker voor een elektrische auto. In sommige gevallen neemt de accu behoorlijk wat ruimte in.
Net als bij de nieuwe Toyota Urban Cruiser van zojuist, heb je drie opties qua aandrijflijn. Opvallend genoeg is de opbouw hetzelfde, alleen zijn de getallen wat hoger bij de DS N°8
- Voorwielaandrijving, 260 pk, met kleine accu (74,2 kWh)
- Voorwielaandrijving, 280 pk, met grote accu (97,2 kWh)
- Vierwielaandrijving, 378 pk, met grote accu (97,2 kWh)
De traagste DS N°8 accelereert 7,8 seconden naar de 100 km/u, de snelste in 5,4 seconden. Dat is niet zo snel als de nieuwe Kia EV6 GT, maar vlot zat. Sowieso ligt de focus niet zozeer op dynamiek en prestaties, maar op comfort en rijbereik. Dankzij de lage luchtweerstand (Cw-waarde van 0,24 voor de kenners) kun je tot 750 kilometer op een volle accu. Precies zoals we al hadden verwacht. Een nadeel is det snelladen tot 160 kW kan. Er zijn zat auto’s in deze klasse die dat beter doen.
Wat moet ik nog meer weten over het nieuwe vlaggenschip?
En wat vinden wij ervan? We denken dat dit zo’n auto is die je in het echt moet aanschouwen. Er zijn een enorm aantal hoeken, vouwen en lijnen. In sommige gevallen zijn de stylingdetails absoluut niet origineel. Die achterlichten hebben we op veel andere auto’s gezien en de verstopte handgrepen achter kennen we al sinds de Alfa Romeo 156 (uit 1997). Wel bijzonder is de grille, die het meest doet denken aan de snor van Bram Krikke.
Lees ook: Deze Citroën gaat een miljoen euro kosten, krijgt wel een bijzondere V6
Het toont verder absoluut als een DS, maar toch bekruipt ons het gevoel: hadden ze niet beter de styling van een Snoek kunnen moderniseren? Dat zou ook niet heel erg origineel zijn, maar misschien wel herkenbaarder. Het interieur is het trouwens wel erg goed gelukt. Dat is bijzonder vormgegeven en direct als DS herkenbaar. Het straalt een luxe ambiance uit, maar niet de bekende BMW- of Volvo-sfeer. Het komt rijk over en vooral: het is erg origineel. Op het stuurwiel na, dat lijkt een Spyker-hommage te zijn.
We zijn benieuwd in hoeverre de consument te porren is voor deze auto. Grote Franse auto’s hebben doorgaans een beperkte doelgroep, helaas. De DS N°8 komt al vrij snel op de Nederlandse markt. De introductie staat gepland voor het tweede kwartaal van 2025. Het publieksdebuut maakt de grote DS op Het Salon van Brussel, begin januari. Dat klinkt als ver in de toekomst, maar is volgende maand al.
DS N°8 in een notendop:
- D-segment crossover-coupé
- STLA-platform, volledig elektrisch
- Maximaal 750 kilometer actieradius
- Maximaal 354 pk
- Komt begin volgend jaar naar Nederland
Harley heeft op 12 december 2024 geschreven:
Beetje afgekeken bij Cadillac…