De rivaliteit tussen Audi, BMW en Mercedes-Benz is ongeëvenaard. Captain America en Iron Man zijn er niets bij. Alle drie willen ze de snelste, meest luxe of innovatiefste zijn. Zet ze in een kamer en het is gegarandeerd knokken. Gelukkig hebben ze een uitlaatklep waar ze hun frustraties kunnen botvieren, het DTM. Dit is alles wat je moet weten over de Duitse titanenstrijd.

Elk raceweekend worden twee races gereden. Elk merk zet acht auto’s aan de startlijn. Mercedes-AMG doet het met de C 63 DTM, Audi met de RS5 DTM en BMW racet met de M4 DTM. Hierboven zie je ze allemaal. Onderhuids lijken de DTM-bakken in de verste verte niet meer op hun straatbroers. Natuurlijk zijn er strikte regels, DTM is immers Duits. Autofabrikanten mogen enkel gebruik maken van een 4,0-liter V8 die z'n krachten naar de achterwielen stuurt via een sequentiële bak met zes versnellingen. De auto's wegen 1.120 kilo, het minimale toegestane gewicht volgens het reglement. Het vermogen van Mercedes-Benz en BMW ligt ongeveer op 480 pk. Audi's V8 produceert 20 pk minder. Geen probleem, de eerste overwinning van het seizoen ging al naar Audi.

Het chassis bestaat voor een groot deel uit dat magische materiaal waar het hart van de Stig sneller van gaat kloppen: koolstofvezel. Achter het stuur zitten diverse bekende namen die zijn overgestapt uit de Formule 1- en rallywereld.

Bijzonder is het Drag Reduction System (DRS). Dit systeem zorgt ervoor dat de gigantische achtervleugel tijdelijk van stand verandert, voor minder luchtweerstand en een hogere topsnelheid. De coureur mag deze functie maar een beperkt aantal keer per race inzetten als een tijdelijke performanceboost.

Zelf zien? Dat kan 15 tot en met 17 juli. Dan komen de grote boze Duitse merken naar Zandvoort voor de vijfde ronde van het DTM-kampioenschap. Het record op ons duinencircuit staat overigens op 1.32,411 en werd in 2014 gereden door Marco Wittmann in een BMW. Koop snel je kaarten!

Reacties

Meer van TopGear