Je zou verwachten dat het door de jaren heen alleen maar moeilijker is geworden om een teller van een auto terug te draaien. Volgens de Duitse tegenhanger van de ANWB, de ADAC, is het bij veel auto’s nog altijd kinderspel om de tellers terug te draaien. Het wordt dan ook veel gedaan. Volgens statistieken van de ADAC en de Duitse politie is er bij een derde van alle Duitse voertuigen geknoeid met de tellers. Dat meldt Handelsblatt

Tellers van Duitse auto’s makkelijk teruggedraaid

Met een fraudepercentage van 33 procent moet je dus goed oppassen als je een auto uit Duitsland wilt importeren. De ADAC adviseert de gebruikelijke dingen te controleren: reparatiefacturen, TÜV-rapporten (een soort APK) en de onderhoudsboekjes. Met de meeste moderne auto’s kun je even langs de merkdealer rijden om de sleutel uit te laten lezen. Dat scheelde op de redactie ook ooit een aankoop van een BMW die 200.000 kilometer was teruggedraaid.

Teruggedraaide tellers in Nederland

In Nederland zul je waarschijnlijk ook wel schrikken van het aantal teruggedraaide auto’s. De RDW werkt er hier hard aan om de fraude aan te pakken. Sinds 2019 hebben ze een nieuwe computer die alle boordcomputers van een auto uitleest. Meestal staat de echte kilometerstand op meerdere computers, maar wordt er slechts één teruggedraaid. Zo kunnen ze fraude beter opsporen. Helemaal waterdicht zal het nooit zijn.

Volgens een onderzoek van OBD-lezers Carly zouden we in Nederland ongeveer 10 procent tellerfraude hebben. Hetzelfde onderzoek dacht trouwens ook dat het aantal in Duitsland slechts 10 procent was. Blijf ook in Nederland dus maar goed opletten dat de historie aanwezig is en let op of de slijtage van de auto past bij de tellerstand. Een auto met 10.000 kilometer en instapschade op de stoelen, dat klopt niet.

Reacties

  • Carlo Albrechts heeft op 2 september 2021 geschreven:

    In Belgie moet elke auto, bij aan- of verkoop, een ‘carpas’ kunnen voorleggen waarop het aantal gereden kilometer wordt vermeld. Bij de jaarlijks verplichte autokeuring wordt deze carpas telkens aangepast met de nieuwe kilometerstand. Op die manier is gesjoemel praktisch uitgesloten.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Carlo Albrechts Reactie annuleren

(verplicht)