Wij Nederlanders houden van Duits. Niet zozeer Duits eten, Duitse mode of Duitse humor. Nee, eigenlijk houden we vooral heel erg van Duitse auto’s. Dat is niet alleen een Nederlands dingetje; Duits rijden is wereldwijd een statement. Het grappige is: veel Duitse auto’s komen eigenlijk niet uit Duitsland. Natuurlijk, een Golf, 911 of S-klasse is Duitser dan een Bockwurst mit Brötchen, Ketchup und Zenf, maar er zijn ook talloze Duitse auto’s die ergens anders vandaan komen.

Sterker nog, in sommige gevallen worden auto’s die wij kopen ‘omdat ze Duits zijn’ heel ver hiervandaan gemaakt. Het geeft eens temeer aan hoe belangrijk een badge eigenlijk is. Verder maakt het ons niet uit. Tenzij de auto uit China komt, dat vindt het publiek wat lastiger om te accepteren. Let wel: we hebben hier gekeken naar de Duitse auto’s die je in Nederland kunt krijgen die niet uit Duitsland komen, niet zozeer naar auto’s die merken maken voor de lokale markt.

Porsche

Porsche Cayenne en Cayenne Coupe

Een Porsche Cayenne is bijna het prototype dikke Duitse auto. Rij je er een, dan heb je geld en succes en zit het leven mee. Maar het mooie is: de auto komt totaal niet uit Duitsland. De Cayenne wordt namelijk in elkaar geschroefd in Bratislava, Slowakije. En het is niet de enige Duitse auto die ze daar maken, want ook de Audi Q7 en Audi Q8 komen daar uit de fabriekspoorten rollen.

Audi

Audi RS Q3 en RS Q8 zijkant voor

Er zijn meer Audi’s die niet uit Duitsland komen. De A1 rolt bijvoorbeeld uit de Seat-fabriek in Martorell. En de Audi Q8 e-tron komt uit de fabriek uit Brussel die op dit moment onder vuur ligt. Dan is er nog de Audi Q3, die auto is weliswaar Duits, maar komt toch echt uit Gyor, Hongarije. En de Audi Q5 tenslotte, die komt uit Mexico. Je vraagt je af of ze überhaupt iets in Duitsland maken bij Audi.

Mercedes

Ook een typisch Duitse auto als de Mercedes GLE komt niet uit Duitsland, ondanks dat hij een beetje ruikt naar Spätzle. Die auto wordt namelijk in de Verenigde Staten gemaakt, om precies te zijn in Tuscaloosa, Alabama. Sterker nog, Mercedes bouwt bijna al zijn grote SUV’s in de Verenigde Staten, zoals de EQE SUV, EQS SUV en GLS. Ook de Maybach-varianten van de EQS en GLS komen eigenlijk uit Amerika, ondanks dat ze super-Duits klinken.

Mercedes GLE AMG voorkant Mercedes gebouw

Nou, na dat opzetje van hierboven zal de echte G-klasse wél uit Duitsland komen, toch? Nee, de Geländewagen bouwt men al sinds 1979 in Graz, Oostenrijk. Nu zijn typisch Duitse figuren wel vaker Oostenrijks. Denk maar aan Toto Wolff, Christoph Waltz, Falco, Ferdinand Porsche en ga zo maar door: allemaal Oostenrijks. Steyr maakt zowel de dikke personenwagenversies als de militaire uitvoeringen van de G-klasse.

BMW

De BMW M2 is een droomauto voor velen. Het is typisch zo’n auto waarvoor je een vies, blond vlassnorretje laat staan en een matje laat groeien. Toch komt de BMW 2-serie, en dus ook de M2, niet uit Duitsland maar uit Mexico. In Toluca staat de SLP-fabriek (Santa Luis Pelosa), die aanvankelijk in het leven werd geroepen door Mexicaanse investeerders om zo auto’s voor de eigen markt te assembleren. Tegenwoordig worden er ook auto’s gebouwd voor export, zoals de 2-serie coupé.

BMW M2 grijs achter zijkant

BMW heeft net als Mercedes een fabriek in het zuidoosten van de Verenigde Staten, in dit geval Spartanburg, South Carolina. Daar bouwt BMW zijn middelgrote tot enorm grote SUV’s. Dus de X3, X4, X5, X6, X7 en XM worden daar gebouwd. De aankomende ‘Neue Klasse’ BMW’s gaan in Hongarije van de band lopen. De BMW Z4 is net als de G-klasse Oostenrijks. Sterker nog, beide Duitse auto’s komen uit dezelfde fabriek in Graz rollen.

Volkswagen

Achterkant dak Volkswagen Taigo 1.0 R-Line

Bij Volkswagen is het nog veel lastiger, want dat heeft wereldwijd 31 verschillende fabrieken. Die staan niet allemaal in Duitsland. Wel is het zo dat die fabrieken modellen maken voor de eigen markt. De meeste Volkswagens zijn Duits, maar zeker niet allemaal. De Polo, T-Cross en Taigo komen uit Pamplona en de T-Roc komt uit Portugal; tenzij je de cabrio hebt, want die is wel echt Duits. De Touareg bouwt VW in Bratislava, maar dat is logisch omdat die auto qua techniek gelijk is aan de Cayenne.

En Opel dan?

Opel Corsa 2023

Uiteindelijk kunnen we stellen dat het niet veel Duitser gaat worden dan Opel. ‘Wir leben Autos’, zeiden ze zo mooi. Ze voegen wel de daad bij het woord, want bijna alle Opels komen ook uit Duitsland. Er zijn een paar uitzonderingen, zoals de Combo en Movano, maar dat zijn bedrijfswagens.

Bonus: Alpina

Alpina XB7 Manufaktur groen zijkant voor achter schuin

Het bijzondere van Alpina was dat hun auto’s voor de helft werden gebouwd door BMW in München en daarna naar Buchloe gingen waar Alpina ze afmaakte. Dat is al een tijdje niet meer het geval. Binnenkort is Alpina een label van BMW, maar eigenlijk komt het daar nu ook al op neer. De Alpina XB7 wordt gewoon in VS gebouwd en wordt daar ook veel verkocht. Geen schroefje ervan is afkomstig uit Duitsland.

Reacties

  • Buddenbreuk heeft op 19 oktober 2024 geschreven:

    Nederlanders houden van goedkoop niet van mooi,Nederlanders verstaan de Duitse humor niet da ze de taal amper begrijpen,Nederlanders houden vooral van zich zelfs en geven graag af op anderen, Nederlanders vallen altijd op door hun kuddegedrag en luidruchtige manier van communiceren, Duitsers zijn en stuk makkelijker in omgang, omarmen veel meer andere gewoontes en hebben niet de neiging om alles beter te weten of te kunnen, Duitsers lachen graag en zien zich niet als betere mensen,laat de Duitsers maar schuiven ze bedenken wel oplossingen met behoud van eigen kultuur,

    Reageer
  • @jan willem heeft op 19 oktober 2024 geschreven:

    Waarom zo denigrerend doen over je lezers?

    “Tenzij de auto uit China komt, dat vindt het publiek wat lastiger om te accepteren.”

    Voor iedereen met enig moreel besef is het niet meer dan logisch om een Chinese auto als heel erg fout te zien. Dat is niet een of andere rare eigenschap van mensen zoals jij het hier doet voorkomen, maar gewoon een kwestie van gezond verstand.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear