Wij Nederlanders houden van Duits. Niet zozeer Duits eten, Duitse mode of Duitse humor. Nee, eigenlijk houden we vooral heel erg van Duitse auto’s. Dat is niet alleen een Nederlands dingetje; Duits rijden is wereldwijd een statement. Het grappige is: veel Duitse auto’s komen eigenlijk niet uit Duitsland. Natuurlijk, een Golf, 911 of S-klasse is Duitser dan een Bockwurst mit Brötchen, Ketchup und Zenf, maar er zijn ook talloze Duitse auto’s die ergens anders vandaan komen.
Sterker nog, in sommige gevallen worden auto’s die wij kopen ‘omdat ze Duits zijn’ heel ver hiervandaan gemaakt. Het geeft eens temeer aan hoe belangrijk een badge eigenlijk is. Verder maakt het ons niet uit. Tenzij de auto uit China komt, dat vindt het publiek wat lastiger om te accepteren. Let wel: we hebben hier gekeken naar de Duitse auto’s die je in Nederland kunt krijgen die niet uit Duitsland komen, niet zozeer naar auto’s die merken maken voor de lokale markt.
Porsche
Een Porsche Cayenne is bijna het prototype dikke Duitse auto. Rij je er een, dan heb je geld en succes en zit het leven mee. Maar het mooie is: de auto komt totaal niet uit Duitsland. De Cayenne wordt namelijk in elkaar geschroefd in Bratislava, Slowakije. En het is niet de enige Duitse auto die ze daar maken, want ook de Audi Q7 en Audi Q8 komen daar uit de fabriekspoorten rollen.
Audi
Er zijn meer Audi’s die niet uit Duitsland komen. De A1 rolt bijvoorbeeld uit de Seat-fabriek in Martorell. En de Audi Q8 e-tron komt uit de fabriek uit Brussel die op dit moment onder vuur ligt. Dan is er nog de Audi Q3, die auto is weliswaar Duits, maar komt toch echt uit Gyor, Hongarije. En de Audi Q5 tenslotte, die komt uit Mexico. Je vraagt je af of ze überhaupt iets in Duitsland maken bij Audi.
Mercedes
Ook een typisch Duitse auto als de Mercedes GLE komt niet uit Duitsland, ondanks dat hij een beetje ruikt naar Spätzle. Die auto wordt namelijk in de Verenigde Staten gemaakt, om precies te zijn in Tuscaloosa, Alabama. Sterker nog, Mercedes bouwt bijna al zijn grote SUV’s in de Verenigde Staten, zoals de EQE SUV, EQS SUV en GLS. Ook de Maybach-varianten van de EQS en GLS komen eigenlijk uit Amerika, ondanks dat ze super-Duits klinken.
Nou, na dat opzetje van hierboven zal de echte G-klasse wél uit Duitsland komen, toch? Nee, de Geländewagen bouwt men al sinds 1979 in Graz, Oostenrijk. Nu zijn typisch Duitse figuren wel vaker Oostenrijks. Denk maar aan Toto Wolff, Christoph Waltz, Falco, Ferdinand Porsche en ga zo maar door: allemaal Oostenrijks. Steyr maakt zowel de dikke personenwagenversies als de militaire uitvoeringen van de G-klasse.
BMW
De BMW M2 is een droomauto voor velen. Het is typisch zo’n auto waarvoor je een vies, blond vlassnorretje laat staan en een matje laat groeien. Toch komt de BMW 2-serie, en dus ook de M2, niet uit Duitsland maar uit Mexico. In Toluca staat de SLP-fabriek (Santa Luis Pelosa), die aanvankelijk in het leven werd geroepen door Mexicaanse investeerders om zo auto’s voor de eigen markt te assembleren. Tegenwoordig worden er ook auto’s gebouwd voor export, zoals de 2-serie coupé.
BMW heeft net als Mercedes een fabriek in het zuidoosten van de Verenigde Staten, in dit geval Spartanburg, South Carolina. Daar bouwt BMW zijn middelgrote tot enorm grote SUV’s. Dus de X3, X4, X5, X6, X7 en XM worden daar gebouwd. De aankomende ‘Neue Klasse’ BMW’s gaan in Hongarije van de band lopen. De BMW Z4 is net als de G-klasse Oostenrijks. Sterker nog, beide Duitse auto’s komen uit dezelfde fabriek in Graz rollen.
Volkswagen
Bij Volkswagen is het nog veel lastiger, want dat heeft wereldwijd 31 verschillende fabrieken. Die staan niet allemaal in Duitsland. Wel is het zo dat die fabrieken modellen maken voor de eigen markt. De meeste Volkswagens zijn Duits, maar zeker niet allemaal. De Polo, T-Cross en Taigo komen uit Pamplona en de T-Roc komt uit Portugal; tenzij je de cabrio hebt, want die is wel echt Duits. De Touareg bouwt VW in Bratislava, maar dat is logisch omdat die auto qua techniek gelijk is aan de Cayenne.
En Opel dan?
Uiteindelijk kunnen we stellen dat het niet veel Duitser gaat worden dan Opel. ‘Wir leben Autos’, zeiden ze zo mooi. Ze voegen wel de daad bij het woord, want bijna alle Opels komen ook uit Duitsland. Er zijn een paar uitzonderingen, zoals de Combo en Movano, maar dat zijn bedrijfswagens.
Bonus: Alpina
Het bijzondere van Alpina was dat hun auto’s voor de helft werden gebouwd door BMW in München en daarna naar Buchloe gingen waar Alpina ze afmaakte. Dat is al een tijdje niet meer het geval. Binnenkort is Alpina een label van BMW, maar eigenlijk komt het daar nu ook al op neer. De Alpina XB7 wordt gewoon in VS gebouwd en wordt daar ook veel verkocht. Geen schroefje ervan is afkomstig uit Duitsland.
Björn heeft op 19 oktober 2024 geschreven:
Mijn Up GTI werd ook samengesteld in Bratislava. En een heel groot deel van de onderdelen (zoals de hoedenplank en de dubbele kofferbodem) komen uit een fabriek ergens in Polen. Dus de kleinste van de VAG familie komt uit dezelfde fabriek als de grootste van de VAG familie.
David heeft op 19 oktober 2024 geschreven:
Tja, kwestie van de zware belastingen hier op arbeid zeker? En milieuregels en klimaatnormen enz enz.
Dan verbaast het de politiek dat bedrijven elders gaan produceren en de werkloosheid hier toeneemt.
Om dat op te vangen nog wat meer belasten en de vicieuze cirkel is rond.
Buddenbreuk heeft op 19 oktober 2024 geschreven:
Nederlanders houden van goedkoop niet van mooi,Nederlanders verstaan de Duitse humor niet da ze de taal amper begrijpen,Nederlanders houden vooral van zich zelfs en geven graag af op anderen, Nederlanders vallen altijd op door hun kuddegedrag en luidruchtige manier van communiceren, Duitsers zijn en stuk makkelijker in omgang, omarmen veel meer andere gewoontes en hebben niet de neiging om alles beter te weten of te kunnen, Duitsers lachen graag en zien zich niet als betere mensen,laat de Duitsers maar schuiven ze bedenken wel oplossingen met behoud van eigen kultuur,
@jan willem heeft op 19 oktober 2024 geschreven:
Waarom zo denigrerend doen over je lezers?
“Tenzij de auto uit China komt, dat vindt het publiek wat lastiger om te accepteren.”
Voor iedereen met enig moreel besef is het niet meer dan logisch om een Chinese auto als heel erg fout te zien. Dat is niet een of andere rare eigenschap van mensen zoals jij het hier doet voorkomen, maar gewoon een kwestie van gezond verstand.
Martin heeft op 19 oktober 2024 geschreven:
Je weet dat je dit leest op een apparaat wat ook heel veel onderdelen uit China heeft, of er zelfs in elkaar gezet is? En je auto? Die zit ook vol met Chinese componenten. Net zoals je tv overigens.
Ben je daar net zo verontwaardigd over?
Pfff heeft op 19 oktober 2024 geschreven:
De standaard reactie van de ontkenners van China’s kwaadaadige regime.
Net als bij auto’s zijn de niet-Chinese telefoons klassen beter dan de Oppo’s en soortgelijke troep. Dus nee, ik lees dit op mijn niet-Chinese Samsung telefoon. Zonder spyware. Zonder software waarmee de Chinese overheid op mijn omgeving kan spioneren.
Het is niet moeilijk. Gewoon Chinese tech met 5g vermijden. Zoals hierboven benoemd: iedereen met gezond verstand doet het.
Martin heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
Ik ben zeker geen ontkenner van wat er in China gebeurt.
Wat ik bedoel is dit; https://androidworld.nl/nieuws/je-volgende-samsung-telefoon-komt-mogelijk-uit-china/
Niet dat dat veel veranderd, want je huidige telefoon bevat nu ook al componenten die in China gemaakt worden.
Martin heeft op 21 oktober 2024 geschreven:
Als de Chinezen spyware in de chips willen stoppen die in jouw telefoon zitten, dan is er bar weinig wat Samsung daartegen kan doen. En datzelfde geldt voor de Chinese chips in je TV, auto, internet router etc. Zelfs je tandenborstel en ledlampen in huis bevatten Chinese componenten.
Er zit ‘best veel’ software in hardware en alles reverse engineeren is volstrekt ondoenlijk.
Als je zo bang bent voor Chinese interventie dan moet je echt heel veel beter je best doen dan enkel spullen vermijden die in China in elkaar gezet zijn.
@martin heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
Jij snapt toch ook wel het verschil tussen een Chinees product of iets wat in China gemaakt wordt? Of denk je dat Samsung het accepteert dat de Chinese overheid spyware op hun telefoons zet zoals bijvoorbeeld bij Oppo of Huawei gebeurt? Dat geldt bij auto’s precies hetzelfde.
Met andere woorden: Chinese merken vermijden is belangrijk en het toontje van Jan Willem doet onterecht alsof dat niet zo is.
Martin heeft op 19 oktober 2024 geschreven:
Het apparaat waar je dit op leest bewtaat op z’n minst deels uit Chinese onderdelen, je huis staarlt vol met dingen die uit China komen en ook je auto zit er vol mee.
Als je daar geen probleem mee hebt, maar wel net auto’s die in China in elkaar gezet worden, dan heeft de auteur gewoon gelijk.
En om het nog erger te maken, onze huidige regering bestaat voor een deel uit partijen die er voorstander van is dat we heel veel vlees naar China exporteren waardoor wij met een enorm stikstofoverschot zitten.
Martin heeft op 19 oktober 2024 geschreven:
Hmm, dat is een beetje dubbelop zo. 🤷
Graag eentje weghalen.