De Duitse overheid wil maar wat graag dat het volk massaal elektrisch gaat rijden. In 2030 moeten er 15 miljoen EV’s rondrijden op de Duitse wegen. Daarom besloot de Duitse staat om subsidies uit te delen aan kopers van elektrische auto’s. Daar maken Duitse autodealers die elektrische auto’s verkopen handig gebruik van. Gezamenlijk zouden ze ‘meer dan een half miljard’ aan subsidies hebben verzameld.
Duitse dealers konden in 2021 en 2022 maximaal 9.000 euro subsidie krijgen per verkochte elektrische auto. In totaal werden er vorig jaar 470.000 elektrische auto’s geregistreerd in Duitsland. Het probleem: deze auto’s blijven niet allemaal in Duitsland. Volgens het hoofd van de automotive-kant van de Hogeschool van Bergisch Gladbach, Stefan Bratzel, gaan er bijna 47.000 elektrische auto’s naar het buitenland.
Waarom verschepen de Duitse autodealers hun elektrische auto’s?
Er gold eigenlijk maar één regel om aanspraak te maken op subsidie bij de aankoop van elektrische auto’s: je moet hem zes maanden in bezit houden. Hierna mag je ermee doen wat je wil. Dus hielden dealers de auto’s een half jaar vast, om ze vervolgens voor ongeveer de nieuwprijs door te verkopen in landen als Denemarken en Zwitserland. Daar is de vraag naar EV’s groot en het aanbod laag door aanhoudende tekorten.
Bovenop het verkoopbedrag krijgende dealers extra knaken van de staat. En dat via een compleet legale weg. Volgens Bratzel zou er in 2021 zo’n 230 miljoen euro aan subsidies uitgegeven zijn en in 2022 ongeveer 380 miljoen: ‘Het gaat dus om meer dan een half miljard euro waarmee Duitsland de opmars van de markt van elektromobiliteit in het buitenland heeft gesubsidieerd’, zegt hij tegenover Berliner Zeitung.
Nieuwe wetgeving
Inmiddels heeft de overheid ingegrepen. Vanaf 2023 is de maximale subsidie verlaagd van 9.000 euro naar 6.750 euro. Daarnaast mogen de Duits autodealers pas een jaar na de aankoop de elektrische auto’s doorverkopen. Dit moet ervoor gaan zorgen dat de elektrische auto’s van de Duitse autodealers gewoon in Duitsland blijven.
Peter heeft op 14 maart 2023 geschreven:
Tja, ik profiteer er ook van. Geen splinternieuwe Electric met dito wachttijd, maar een volle uit Duitsland van een half jaar oud. Zelfs de leasemij vond het goed. En bij import bleek de fiscale waarde ook nog eens gunstiger dan gedacht. Win-win-win. Leasemij auto goedkoper in gekocht, lager leasetarief voor werkgever en ik een lagere fiscale waarde én 2022 bijtellingsregel. Dikke prima, dank je wel Duitsland voor dieprachtige Franse EV.
Oh, en de tussenhandel heeft er vast een flinke boterham aan overgehouden 😉
Maarten heeft op 13 maart 2023 geschreven:
He?
Volgens sommigen hier was het juist Nederland die in Europa als gekke Henkie alle subsidies naar het buitenland liet stromen. Iedereen rijk ten koste van de Nederlandse staat.
Waarschijnlijk heeft de auteur zich vergist in de naam van het land en hoort er “Nederland” te staan waar nu Duitsland staat. Want we willen graag ons eigen verhaal blijven geloven en nieuwe informatie stoppen we in het bakje ‘leugens’, en ‘fanboy’ praat.
Henk heeft op 14 maart 2023 geschreven:
Als hier ‘Nederland’ had gestaan, dan waren er al minstens 10 reacties geweest van pro-Russische trollen om anti-overheid sentiment aan te wakkeren.