Een beetje EV-rijder denkt wel twee keer na voordat ie met 200 km/u over de Autobahn gaat jakkeren, want dan staat ie elk halfuur aan de laadpaal. Als de EV het überhaupt redt. Je zou dus denken dat een maximumsnelheid invoeren op de Duitse snelweg overbodig is, omdat er steeds meer EV’s bijkomen met bestuurders die zich toch wel inhouden. Maar juist die verstandige EV-rijders zijn de reden waarom er wellicht een maximumsnelheid van 100 km/u komt op de Autobahn.

De Politiebond van Noordrijn-Westfalen is samen met een elf milieu- en mobiliteitsorganisaties een alliantie gestart. Dit groepje zet zich in voor (strengere) maximumsnelheden op de Duitse wegen. Zo willen de organisaties ‘een strikt gecontroleerde snelheidslimiet van 100 km/u op snelwegen, 80 km/u buiten de stad en 30 km/u in de stad’. Het zou op de eerste plek voor 11 miljoen ton minder CO2-uitstoot zorgen, maar ook voor veel minder dodelijke ongevallen en ernstig gewonde weggebruikers.

Zo maken EV’s de Autobahn zonder snelheidslimiet gevaarlijk

Michael Mertens is de voorzitter van de lokale politiebond. Hij legt uit: ‘Elektrische auto’s kunnen niet sneller rijden dan 130 km/u zonder een dramatische vermindering van de actieradius. Hierdoor verandert de verkeersstroom op de snelwegen en vormen individuele, aanzienlijk snellere voertuigen een steeds groter risico op ongevallen.’ Hij vindt het snelheidsverschil tussen EV-rijders die op hun actieradius letten en snelle benzineauto’s gevaarlijk.

Klinkt logisch. Aan de andere kant rijden er al sinds jaar en dag vrachtwagens en auto’s met caravans op de Autobahn met lage snelheden. Het verschil is misschien dat vrachtwagens minder snel zullen inhalen (alhoewel, Google maar eens op Elefantenrennen). Nu is het wachten op een reactie van de Duitse overheid. Eerder vond de minister van Transport dat een CO2-uitstoot geen geldige reden. Zal de verkeersveiligheid dat wel zijn?

Reacties

  • Jaap heeft op 12 juli 2024 geschreven:

    Dan gaan er veel meer ongelukken gebeuren, want bijna iedereen valt in slaap met zo’n snelheid en je krijgt natuurlijk enorme treintjes vorming met groot risico op een kettingbotsing.

    • Fred heeft op 23 juli 2024 geschreven:

      Ik

      Reageer
    • @jaap heeft op 12 juli 2024 geschreven:

      Alle onderzoeken laten exact het tegenovergestelde zien als wat jij beweert, maar blijf vooral in die sprookjes geloven.

      Reageer
    Reageer
  • KoffieDirk heeft op 10 juli 2024 geschreven:

    De meeste EV rijders kunnen niet met zo’n voertuig overweg, en al helemaal niet, wanneer er iets, er achteraan wordt meegesleurd.
    Ik maak te veel mee, wanneer iemand met een EV voor mij rijdt, en al bij een klein heuveltje, gaan ze langzamer rijden (zonder dat de remlichten even oplichten, wat wel zo fijn is, voor het achterkomend verkeer), en dan wel zo langzaam, dat je te voet nog sneller bent, dit zijn de grootste veroorzakers van ongelukken van dit moment.
    Een situatie van afgelopen vrijdag, zat ik zowat in een EV, die vanuit het niets, ineens 25 km/u reed, omdat deze hersenloze aardappel de tasmijntunnel uit reed, die een klein beetje stijl naar boven gaat. Waarschuwen met groot licht en hoorn, daar werd NIETS van aangetrokken. Van baan wisselen kon ik niet, maar wel met 50 ton en 85 km/u (op dit stuk mag je 90 voor diegene die niet weten, dat een vrachtwagen in België 90 mag rijden) flink in de ankers moest.

    • Kia ev6 rijder heeft op 23 juli 2024 geschreven:

      Dat veel mensen niet kunnen rijden, zeker mee eens! Dat veel mensen met iets erachter niet kunnen rijden, nog meer mee eens. Dat dit door een EV komt? Mwoa…. Rijd zelf een Kia EV6, net onderweg terug uit Corsica, blijft toch genieten om in de bergen al die trage benzine autos in te halen (zonder caravan) en ik met caravan met de cruise op 105 bij 7% omhoog… Vrachtwagens staan praktisch stil, benzine autos rijden traag, met caravan erachter al helemaal. Mijn EV6 geeft geen krimp. NB. Actieradius met caravan 300/350 km. Ga ik mn rijstijl van benzine weer doen (mee met de vrachtwagens vanwege het hoge verbruik/kosten) is dit bijna 400km… Nooit met een benzine auto met caravan zo ver gekomen….

      Reageer
    • Ach gussie heeft op 10 juli 2024 geschreven:

      Wat erg voor je. Wil je er over praten?

      Reageer
    Reageer
  • Losersalle heeft op 10 juli 2024 geschreven:

    Allemaal lekker 100 naar de alpen. Ipv 8u ben je 16u onderweg. Heerlijk. De wereld wordt er steeds leuker op. En de grote schreeuwers? Die trekken zich er geen kudt van aan. Het gaat om het plebs

    • Maarten heeft op 10 juli 2024 geschreven:

      Snap niet wat je zegt?
      Maastricht – Innsbruck is 800km.
      Dat is 9 uren rijden op Google maps, dat zijn normale snelheden.
      Zelfs met laden (1 stop) duurt dat nog geen 10 uren.

      Reageer
    Reageer
  • Jos heeft op 10 juli 2024 geschreven:

    Zie je dat elektrische auto waardeloos zijn, zijn alleen goed voor woon/werk verkeer en dan moeten andere zich aanpassen? Zal nóóit géén elektrische auto kopen en als de accu kapot is is het duurder dan een moter wisselen

    • EV rijder (Kia ev6) heeft op 23 juli 2024 geschreven:

      Nooit geen, dubbele ontkenning, dus altijd? Terug naar school wellicht een optie?
      Zelf nu 2 jaar elektrisch aan het rijden, ik wil niet anders meer! Heerlijk met de caravan naar Noord Zweden en Corsica gereden. Nooit zo snel/goedkoop en met veel kracht gereden. Bergen tot 25% vrolijk omhoog gereden.
      NB. Bij mn eerste smartphone werd ik ook uitgelachen wat voor idioot ik was… De eerste trein zou je ook dood gaan als je 40 zou gaan. De eerste auto was overbodig, een paard heeft geen benzine nodig. Wellicht een idee om niet zo krampachtig te denken? Scheelt je een hoop frustratie denk ik… Nu hard schreeuwen en over 5-10 jaar trots je EV laten zien aan je familie. Nu zeg je van niet. Mensen die mij uitlachte om mijn smartphone hebben uiteraard er met trots nu ook een;)

      Reageer
    Reageer
  • Buddenbreuk heeft op 10 juli 2024 geschreven:

    Beter is het dat EV auto de snelwegen niet mogen gebruiken,uit onderzoeken blijkt dat op de snelwegen de minste doodelijk ongelukken gebeuren, nu de gevaarlijke EV bolide de snelheid niet kunnen halen moet de ruime meerderheid minder hard rijden? De fabrikant is verantwoordelijk voor de actieradius, de autobaan is niet geschikt voor de hinderlijke EV bolide maar zijn kunnen ook gewoon rechts rijden en niet mogen inhalen en het vermeende problemen is makkelijk opgelost , EV zijn een fiasco blijkt in de praktijk,

    • Ron heeft op 10 juli 2024 geschreven:

      Het is niet de taak van de politie om zich met politieke besluiten te bemoeien.
      Zolang er door de politiek niet wordt ingegrepen via wetten moet de politie haar taken uitvoeren.
      Dit kan dus resulteren in het van de weg halen van electrische voertuigen die met hun lage snelheid het overige verkeer hinderen en hierdoor een gevaar vormen zeker als ze langdurig op de linkerbaan blijven hangen.

      • Wat een onzin heeft op 10 juli 2024 geschreven:

        Er zijn hele duidelijke regels, zowel in Nederland als in Duitsland.

        1. snelheidslimiet (zowel naar boven als naar beneden)
        2. je mag niet onnodig links rijden.

        Daar heb je op te handhaven. Niet omdat ene Buddenbreuk of ene Ronnie een hekel aan elektrische auto’s heeft.

        • Flopjul heeft op 10 juli 2024 geschreven:

          Ja dus elektrische autos moeten rechts blijven want in Duitsland geld ook dat je een rijbaan kiest naar je snelheid(vrachtwagenbaan meestal ongv 100kmh midden 100-150 en links 150+)

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • EC Dubost heeft op 9 juli 2024 geschreven:

    Het wordt tegenwoordig inderdaad erg vervelend ervaren als je een andere mening hebt. Wanneer je niet in de pas loopt dan ben je tegenwoordig een gevaar.

    • @ec dubost heeft op 10 juli 2024 geschreven:

      Er is een groot verschil tussen een andere mening hebben en elke keer leugens verspreiden. Dat laatste is wat jij doet.

      • EC Dubost heeft op 10 juli 2024 geschreven:

        Ik ben van mening dat u de feiten niet juist heeft. Ook dat is een mening.

        • @ec dubost heeft op 10 juli 2024 geschreven:

          Feiten zijn feiten en meningen zijn meningen. Als jij zegt dat 1+1 = 3 jouw mening is, dan is dat feitelijk onjuist. Het feit is namelijk 1+1 = 2. Als jij zegt “1+1 = 3 is een feit”, dan is dat een leugen.

          Klimaatverandering door CO2 uitstoot is als 1+1 = 2. Onderbouwt door talloze onderzoeken. Net zoals de aarde rond is, als zwaartekracht en als de relativiteitstheorie. Ook al zeg jij dat jouw mening anders is, dan maakt dit het nog niet minder een feit. Sterker nog, als jij zegt dat het anders is, dan lieg je.

          • Hans heeft op 19 augustus 2024 geschreven:

            Je hebt blijkbaar grote moeite met de feiten.

          • Bas heeft op 23 juli 2024 geschreven:

            Instagram? Feestboek? Of heb je betere bronnen?

          • EC Dubost heeft op 11 juli 2024 geschreven:

            Klimaatverandering is van alle tijden, dus ik ben geen klimaatontkenner. CO2 is inderdaad een broeikasgas, maar heeft zo weining invloed dat het te verwaarlozen is. Zeker niet de miljarden waard die van ons wordt berooft. Sterker nog, CO2 is een zegen voor de natuur. Hoe meer hoe groener. We zitten nu omstreeks de 400ppm. In historisch perspectief erg weining. Hoe minder CO2 hoe gevaarlijker voor de natuur. Minder dan 200ppm is ronduit een vernietiging van de natuur.

          Reageer
        Reageer
      • Zeno heeft op 10 juli 2024 geschreven:

        Typisch gedrag van dat soort mensen. Zelf de boel opstoken met leugens en als ze tegenwind krijgen dan kruipen ze in de slachtofferrol.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • EC Dubost heeft op 9 juli 2024 geschreven:

    Een snelheid waarbij je inslaapt is zeker niet veiliger. Het CO2 verhaal is nonsens. Oftwel ook in Duitsland worden de burgers belazerd.

    • Ray81 heeft op 10 juli 2024 geschreven:

      CO2 reductie is gewoon een verdienmodel, de belangenclubs die hierachter zitten lopen binnen. En ze spannen een legertje fanatieke milieu gelovigen, bedrijven die er ook geld mee verdienen en een groot deel van de media voor hun karretje. Er is geen feitelijk bewijs dat CO2 alleen verantwoordelijk is voor de opwarming, er zijn wel onderzoeken die aangeven dat het effect van CO2 in de atmosfeer een bovengrens heeft. We komen over niet al te lang in een tijdperk van overvloedige energie, dan zouden EV’s juist sneller moeten kunnen, niet langzamer. Zeker als ze autonoom gaan rijden.

      Reageer
    • HOU EENS OP heeft op 9 juli 2024 geschreven:

      EC Dubost stop eens met die leugens die je bij elk artikel plaatst. Klimaatveranderingen door CO2 uitstoot is een feit.

      Topgear, wanneer grijpen jullie eens in?

      • Jurgen T heeft op 10 juli 2024 geschreven:

        Ik laat mijn Tesla juist altijd even ‘los’ op de Duitse Autobahn. Niet altijd 220 km/h (alleen soms als het droog is, niet te druk, etc), maar 160-180 rijdt zo nu en dan wel weer eens lekker. Vaak laden? Valt reuze mee, fijnste auto ooit gehad (en ook BMW5 gereden). Valt me juist op dat de meeste Duitsers tegenwoorig niet meer zo hard rijden.
        Verder een onzinverhaal.

        Reageer
      • Ronnie heeft op 10 juli 2024 geschreven:

        Ja TopGear, grijp eens in met klimaatfascistische berichtgeving. Klimaatverandering door CO2 is niet bewezen. CO2 daarentegen, is zeker een broeikasgas, maar het effect daarvan is verzadigd bij 200 ppm. Daarover is genoeg literatuur te vinden. Dus loze stellingen poneren door een klimaatfascist zijn hier niet gewenst.

        • Bizar heeft op 10 juli 2024 geschreven:

          “klimaatfascistische berichtgeving”, wat is dat?

          Het klinkt als een erg vreemde combinatie, vooral omdat wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat ontkenning van klimarverandering vaak samen gaat met extreemrechtse standpunten. Niet voor niets zijn de FvD en PVV zowel de meest extremistische als klimaatverandering ontkennende partijen van Nederland.

          • Dennis heeft op 10 juli 2024 geschreven:

            Waarschijnlijk zegt Ronnie dat je CO2 kan ‘omvolken’ naar een onschuldig gas, net zoals die minister die bij Ongehoord Nieuws (AKA de Nederlandse ‘Voice of Europe’, AKA de spreekbuis van het Kremlin) weg komt.

          Reageer
        Reageer
      • Karel heeft op 9 juli 2024 geschreven:

        Idd wat een vervelende gast.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear