Je moet een goed verhaal nooit verpesten met de feiten, dat snapt de Duitse Minister van Digitale Zaken en Transport ook. Het Federal Environment Agency concludeerde vorig jaar dat een maximumsnelheid van 120 km/u in Duitsland zou zorgen voor een CO2-reductie van 6,7 miljoen ton per jaar. Maar de maximumsnelheid op de Autobahn in Duitsland opofferen, dat ziet de minister niet zitten, zo meldt ZDF.

Zijn antwoord op het onderzoek was dat er ‘zoveel cijfers circuleren’, wat inhoudelijk zoveel voorstelt als ‘blablabla, chocoladevla’. Iets inhoudelijker is het argument dat hij denkt dat de Duitse inwoners nieuwe snelheidsbeperkingen niet zouden accepteren. En alleen maatregelen die geaccepteerd worden, zouden succesvol kunnen zijn. Al hebben wij altijd het idee dat Duitsers netjes de opgelegde regeltjes volgen.

De minister is van mening dat mensen minder gebruik zullen maken van de snelwegen als er een maximumsnelheid van 120 km/u wordt ingevoerd. De bestuurders zullen er dan eerder voor kiezen om een korte route door een dorpje te nemen, wat weer voor ‘geluidsoverlast’ zou zorgen. Dat zou averechts werken: ‘We hebben infrastructuur gebouwd zodat mensen van het verkeer worden ontlast’.

Als de onbegrensde Autobahn het nog even volhoudt…

Sterk onderbouwde argumenten draagt de minister niet aan, maar het lijkt erop dat de onbegrensde Duitse snelweg voorlopig nog even veilig is, en stiekem is dat best goed nieuws voor de autoliefhebber. En wie weet: als de Autobahn nog maar lang genoeg de Autobahn blijft zoals we hem kennen, is het wagenpark straks zo schoon dat een maximumsnelheid helemaal niet meer nodig is.

Want we zijn natuurlijk niet tegen het reduceren van de uitstoot, maar het zou toch wel jammer zijn dat er geen plek meer is waar je de topsnelheid van je auto kunt testen. En zelfs als je er maar eens in de twee jaar komt, is het leuk om de optie te hebben. Het is gelukkig overigens niet alsof het land niets doet: De CO2-uitstoot van Duitsland is nu het laagste niveau sinds de jaren ’50, zo werd in januari bekend.

Reacties

  • Denk eens grijs. heeft op 4 april 2024 geschreven:

    Buiten belastingen betalen mogen we de dag van vandaag weinig of niks meer!Mensen beseffen vaak niet dat milieu en veiligheid ( te pas én onpas in gebruik ) dé “ oneindige “ bron van wereldwijde werkgelegenheid creëert, maar vooral bergen geld tovert!Als iedereen eens de situatie nuchter , objectief en met de juiste kennis van zaken zou “ willen “ bekijken dan zullen er velen onder ons wakker worden. Universitairen , experten en ander slim volk weet écht alles…volgens de media.Ik vraag me al jaren af hoe dat het komt dat oorlog voeren een vrijstelling heeft op het klimaat,op de impact van het Europees klimaat…( Hier vallen ook duizenden doden, gigantische CO 2 uitstoot , tonnen vergif in de grond lucht en water… )
    Moraal van het verhaal…Toffe Duitse minister,die mens begrijpt de spreuk: Geven en nemen. Trouwens,de Duitsers houden zich netjes aan de snelheid binnen de bebouwde kom.

    Reageer
  • kilometervreter heeft op 4 april 2024 geschreven:

    De snelheid is op grote delen van de autobahn al begrensd, afhankelijk ook van welke deelstaat je rijdt.
    Maar daar waar de snelheid vrij is kan dat ook makkelijker ivm veel minder afritten waar dat evt een gevaar zou vormen.
    En inderdaad zal de techniek de discussie qua CO2 achterhalen, waterstofmotoren geven geen uitstoot….

    Voorlopig in ieder geval nog af en toe genieten met mijn 600 pk onder mn rechtervoet!!

    Reageer
  • Kelly heeft op 3 april 2024 geschreven:

    Wat mij verbaasd is dar de dieselmotor volledig in de ban is gedaan, hier is geoordeeld door oorwurmers die nergens geen verStand van hebben.
    Want de motor met de laagste Co2 uitstoot is de dieselmotor, en met gebruik van de brandstof HVO100 nog eens een reductie van 90 procent.
    Fijnstof is prima te filteren, dus het kan niet anders dat die woke oorwurmen maar wat roepen.

    • Wilco heeft op 3 april 2024 geschreven:

      Nergens geen verstand = overal wel verstand van hebben, maar ik begrijp jouw punt

      Reageer
    Reageer
  • Gerrit heeft op 3 april 2024 geschreven:

    Zo blijft dagje over de grens nog leuk vooruitzicht.
    En waarom maken wij anders auto”s die harder kunnen dan 130 in Europa ((Duitsland)

    • Koen heeft op 3 april 2024 geschreven:

      In België 120 km p/u
      In Polen mag je 140 km p/u rijden
      In Nederland 100 km p/u na 19.00 uur tot 06.00 uur 120

      Reageer
    • jp heeft op 3 april 2024 geschreven:

      ach… binnen 1 decenium. zal ik met mijn waterstof auto. nog steeds tegen maximum snelheid . waar mogelijk en toegelaten.naar mijn bestemming rijden….tegen die tijd rijd zal een batterij echter een gevaar op de autobahn zijn …door zijn te lage snelheid van 100km/u..om energie te besparen…..voor de zeer snelle waterstofwagens..die geen last hebben van xxl hoog energie verbruik…op de snelweg….l

      Reageer
    • Buddenbreuk heeft op 3 april 2024 geschreven:

      Stop met produceren voor het buitenland…. lokale producten moeten de voorkeur krijgen voor de buitenlandse producten….. minder is beter….de winsten verdwijnen meestal in de buitenlandse zakken…..zij vervuilen het milieu….. betalen moet de inheemse bevolking….. geloof niet in elektrische auto als oplossing voor vermeende uitstoot….te veel mensen leven op de verkeerde plaatsen…. centraliseren is de schuld van overheden en bedrijven,

      • Bert heeft op 3 april 2024 geschreven:

        En wij als speldenk op maar in on stuur bijten en elkaar aan zitten te gapen zijdelings.
        Het is echt een verrot land met zijn regeltjes. Braafste jongetje van de klas.

        Reageer
      • Sjampeter heeft op 3 april 2024 geschreven:

        Wat ik jammer vind van al die snelheidsminnende autoliefhebbers is dat men het bewezen argument van rucuceren van het aantal verkeersdoden en zwaargewonden totaal niet belangrijk lijken te vinden. Met de huidige brandstof prijzen lijkt men eerder graag de staatskas te willen spekken dan dat men liever dat geld in eigen zak wil houden en daarnaast minder verkeersslachtoffers wilt. Goed rijden betekend niet dat je hard kunt rijden. Dat kan elke dwaas. Goed rijden betekend discipline en verantwoordelijkheid jegens je medeweggebruikers.

        • BT heeft op 7 april 2024 geschreven:

          Er is allang bekend uit ander onderzoek dat dit dus pure bull**** is.
          Daarbij krijgt die minister een dikke vinger als hij het voorstelt want alleen de groenen zijn voor en verder niemand

          Reageer
        • Willy heeft op 3 april 2024 geschreven:

          Als je met een ev wil rijden en daarvoor 100kw verbruikt is het na amper 1uur gedaan met spelen. Bij 120km per uur = dat na ca 5u.

          Reageer
        • Frans heeft op 3 april 2024 geschreven:

          U bent waarschijnlijk een bejaarde ,daar kan het niet langzaam genoeg gaan. In Duitsland gebeuren niet meer ongelukken over de gereden km dan hier goeie minister, hebben we hier ook nodig.f

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • hans peperkamp heeft op 2 april 2024 geschreven:

    De Duitsers krijg je niet uit hun BMW/MERCEDUSSEN/AUDIE-S,omdat dat nog steeds een STATUS product is.En Daarnaast is Duitsland kwa oppervlak geen postzegellandje zoals Nederland.En daarnaast zijn de reisafstanden van een ander formaat.Duitsers rijzen vanaf het roergebied heel vroeg naar onze kusten,en dat zijn vaak honderden km afstanden.En zoals ik al vaker beaamde bevolken ze.massaal de kustcampings,met hun zeer zware Caravans,waar als ze een E-Auto voor hadden aangekoppeld,niet verder kwamen voorbij Elten.Ik erger mij steeds meer aan die:BLA BLA informatie.Mijn afstand naar de Duitse Grens is 17 km,EN ziet via de A12 de vele Duitse grensbewoners bij oa Pasen/Kerstdagen en andere Duitse Feestdagen met bosjes,Nederland bevolken,en vooral de Nedrlandse Campings heel veel kampeer-plezier geven.En goed voor onze Economisch belang.Vanaf mijn smart-phone verzonden.

    Reageer
  • Joske heeft op 2 april 2024 geschreven:

    Gelukkig dat Nederland de wereld red met 100 km max tussen 6
    00 en 19.09 uur. Wat n fucking onzin in NL

    • @joske heeft op 3 april 2024 geschreven:

      Als je het zo erg vindt hier, dan ga je toch lekker weg? Jankers als jij kunnen we missen als kiespijn.

      Reageer
    • Ladislav heeft op 3 april 2024 geschreven:

      Precies dat zijn mijne worden hetzelfde!!!!!

      • Driver heeft op 3 april 2024 geschreven:

        En wij maar lekker 100km/uur rijden, dat zet tenminste zoden aan de dijk. Laten we hopen dat de wind gunstig is zodat er geen CO2 over waait vanuit Duitsland.
        Wat zijn we toch een bekrompen landje.

        • Floris heeft op 3 april 2024 geschreven:

          Hilarisch te lezen met eveneens gedeeltelijke waarheid… De Mercedes, Audi en BMW zijn voornamelijk nog status producten bij bepaalde bevolkingsgroepen. Die status hebben de zogenaamde premium merken echt verloren, met als voornaamste reden de inferieure kwaliteit (gezien men het premium noemt) en een totaal verschoven doelgroep.

          Die reisafstanden hoe je ook altijd over de USA, maar dat geld voor iedereen die honderden kilometers van zijn werk woont. Duitsland is een heel klein beetje groter dan enkel het Ruhrgebied (wat van Noord naar Zuid naar mijn schatting zich al uitstrekt over 130 kilometer). Deze mensen komen niet dagelijks naar de Nederlandse kust gereden en zijn niet te vergelijken met de Nederlanders die hun inkopen in Duitsland doen, want de brandstof, frisdranken, tabak en alcohol zijn zo mega voordelig (sorry DM en Rossmann voor het uitsluiten). Kom voor de grap eens kijken op zaterdag naar het aantal Nederlandse autos bij Centro Oberhausen….

          Ik heb op de A3 vooral angst om die groei Nederlanders die plotseling van mening is vol gas naar Oberhausen te kunnen racen, links blijven hangen, bumperkleven een waar nog meer. Dit is echt een veelgehoorde opmerking in Duitsland. De A57 naar Köln is vergelijkbaar, maar veel beter asfalt.

          De gemiddelde snelheid op de Duitse Autobahn is 117km/u blijkt uit onderzoek, de provinciale wegen hebben een maximum snelheid van 100km/u. In mijn optiek is de onbegrensde snelheid op de Autobahn geen probleem, omdat het niet continue en overal is toegestaan. Daarbij werkt het systeem in Duitsland anders dan in Nederland. In Nederland zeg je bij een ongeluk “sorry” en alles is in orde (dit is ironisch). In Duitsland wordt bij een onbegrensde snelheid alles nagegaan of je toch ergens schuldig bent. Lees snelheid, drukte, technische staat van je voertuig, weersomstandigheden. Bij schuldig wordt je ook bestraft met geldboete, punten en/of gevangenisstraf. Doorgaans hoor ik regelmatig dat “de Duitsers” de snelheid van 100km/u zoals in Nederland langzaam vinden, maar ook rustgevend.

          Het racen zoals wij nog uit de jaren ’80 en ’90 kennen is er niet meer, de premium merken zijn ingehaald door Azië en racers worden hard bestraft. Die Enkelin die nog even rijdt is te verwaarlozen, het stadsverkeer (optrekken en remmen) zorgt voor meer problemen met betrekking tot Co2.

          Respect voor iedereen🍀

          • Sjampeterke heeft op 3 april 2024 geschreven:

            Wat ik jammer vind van al die snelheidsminnende autoliefhebbers is dat men het bewezen argument van reduceren van het aantal verkeersdoden en zwaargewonden totaal niet belangrijk lijken te vinden. Met de huidige brandstof prijzen lijkt men eerder graag de staatskas te willen spekken dan dat men liever dat geld in eigen zak wil houden en daarnaast minder verkeersslachtoffers wilt. Goed rijden betekend niet dat je hard kunt rijden. Dat kan elke dwaas. Goed rijden betekend discipline en verantwoordelijkheid jegens je medeweggebruikers.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear