Overheden willen maar wat graag dat hun inwoners aan de elektrische auto gaan. Dus besmeren ze de elektrische auto’s royaal met subsidies en andere stimulansen. Maar, dan moet er wel volgens de regeltjes worden gespeeld. In Duitsland vraagt het Federaal kantoor van economie en exportcontrole (BAFA) daarom nu 4.000 2.000 euro aan subsidie terug aan 800 Tesla-eigenaren.

Waarom moeten ze dokken?

In Duitsland krijgen volledig elektrische auto’s met een nieuwprijs tot en met 60.000 euro een milieubonus van 4.000 2.000 euro. Tesla introduceerde daarom een uitrustingniveau van de Model S van 58.000 euro. Zo krijgen de kopers een leuke milieubonus. Echter, na onderzoek concludeerde BAFA echter dat een dergelijk uitrustingniveau voor 6 maart 2018 nooit heeft bestaan.

Essentiële zaken die op de optielijst stonden, waren in werkelijkheid standaarduitrusting. En hoewel de voordelige auto niet bestond, deden toch 800 mensen aanspraak op de bonus. Zij mogen nu het geld terugbetalen aan BAFA. Tesla heeft inmiddels gereageerd op de kwestie, zie onderin.

Inmiddels biedt Tesla nu wél een Model S aan met een vanafprijs van 58.000 euro. Kopers in Duitsland kunnen dus zonder problemen aanspraak doen op de milieubonus.

Statement van Tesla

Het arbitraire besluit om Tesla tijdelijk van de lijst te halen van auto’s die in aanmerking komen voor de milieubonus (Umweltbonus) was ongegrond, in tegenspraak met de doelstellingen van het programma en niet eerlijk ten opzichte van onze klanten. Het feit dat Tesla op de lijst stond, er vanaf werd gehaald en weer op de lijst werd gezet toont aan dat dit een fout was. Zoals ook te zien is op onze website, is het voor iedereen in Duitsland altijd mogelijk geweest om een Model S te bestellen en geleverd te krijgen die onder het vereiste prijsniveau zat.

Ter achtergrond, de prijslimiet is door de Duitse overheid bewust vastgesteld op een niveau dat tot doel had de auto’s van Tesla niet te laten kwalificeren voor deze mileubonus. Omdat dit tegen de regels ingaat, was Tesla van plan een klacht in te dienen bij de Europese Commissie. Tesla en de Duitse overheid zijn echter tot een acceptabele middenweg gekomen die Tesla in staat stelt een auto te verkopen die is uitgerust met weinig opties, die voldoet aan de eisen die worden gesteld aan de subsidie, en klanten zelf kunnen kiezen of zij willen upgraden.

Tesla gaat in beroep tegen BAFA’s besluit om actie te ondernemen tegen onze klanten van voor maart 2018. Om er zeker van te zijn dat onze klanten niet geraakt worden door dit besluit, zullen wij de kosten voor de bonus voor onze rekening nemen tot dit is opgelost

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)