Alles op rood zetten in het casino kan heel goed uitpakken. Of desastreus. Maar bij roulette alles op één cijfertje zetten, dat is statistisch gezien niet zo handig. Zelfs niet als je twee cijfertjes pakt. Ook de Duitse Minister van Transport Volker Wissing vindt dat we niet de toekomst volledig om elektrisch rijden kunnen laten draaien. Hij spreekt zich nu uit tegen het verbod om nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor te verkopen dat in 2035 in Europa ingaat.
‘We willen verbrandingsmotoren toestaan zelfs na 2035’, zegt Wissing, zoals geciteerd door de Italiaanse tak van Motor1. Dat betekent niet dat alle voornemens voor verduurzaming de deur uitgaan: ‘alleen als de auto’s uitsluitend aangedreven worden door synthetische brandstoffen.’ Deze brandstoffen worden ook wel eFuels genoemd. Hij wil dus in 2035 nog de verkoop van verbrandingsmotoren toestaan in Duitsland, maar wel op een duurzame manier.
Volgens Wissing ‘kunnen we voor de toekomst niet alleen vertrouwen op elektrische auto’s of waterstofmobiliteit’ en meent dat de Duitsers ‘technologisch neutraal moeten blijven.’ Ook voorziet hij dat er nu nog niet niet genoeg elektrische voertuigen zijn en dat ‘we hun beschikbaarheid moeten opschalen.’ Voor nu is er nog geen sprake van een concrete beweging vanuit Duitsland om het verbod aan te vechten.
Wat zijn synthetische brandstoffen?
Waar reguliere benzine gebrouwen wordt van olie uit de grond, worden eFuels volledig door de mens gemaakt. Een van de manieren is door CO2 uit de lucht te pakken en daar de brandstof van te maken. Het verbranden van de synthetische brandstof veroorzaakt dus wel uitstoot, maar dat is CO2 die eerder uit de lucht is gepakt. Het is dus CO2-neutraal, want er komt geen CO2 bij in het totale plaatje.
Yamaha en Toyota ontwikkelen waterstof-V8
Geen synthetische brandstof, maar wel een verbrandingsmotor
Reacties