Later kun je aan je kleinkinderen vertellen hoe de stikstofoorlog er in Nederland (en met name Zandvoort) aan toeging in 2019, want daar begint het ondertussen wel op te lijken. Aan de ene kant milieuorganisaties, aan de andere kant Circuit Zandvoort en zo’n beetje heel raceliefhebbend Nederland. Circuit Zandvoort moet maatregelen nemen volgens de milieuorganisaties.

Een van die maatregelen zou volgens bronnen van De Volkskrant zijn dat de organisatie drie andere ‘wedstrijden’ (lees: races) wil schrappen om de uitstoot te compenseren. Een woordvoerder van de Dutch Grand Prix spreekt dit echter tegen. Volgens de directie zijn de bronnen die dit doorspeelden naar de krant ‘niet goed geïnformeerd’. Dit gerucht lijkt dus een storm in een glas water. Wat volgens ons deze hele discussie is, maar dat terzijde.

Stichting Duinbehoud

Toch blijven de twee partijen speldenprikjes uitdelen. Zo wil Marc Janssen van Stichting Duinbehoud dat er niet alleen naar het Formule 1-weekend wordt gekeken, maar ook naar alle andere evenementen op Circuit Zandvoort. ‘GroenLinks in Zandvoort heeft een motie ingediend met als strekking dat de Formule 1 zo duurzaam mogelijk moet worden. De circuitdirectie heeft die motie omarmd. Voor ons is dat veel te mager.’

Volgens Janssen moet er gekeken worden wat de verbouwing van station Zandvoort doet met de uitstoot in de badplaats. En wat dacht je van de potentiële uitstoot van een nieuwe weg die er moet komen als vluchtroute bij het circuit? Deze twee factoren zorgen voor meer stikstofdepositie (stikstofdeeltjes die neerdalen in een bepaald gebied).

Ook het autoverkeer van en naar het circuit draagt bij aan het stikstofproces. Dit probleem heeft Circuit Zandvoort al getackeld: het circuit is tijdens het F1-weekend alleen bereikbaar via trein, bus, fiets of benenwagen.

De milieubeweging bereidt zich nu voor op de juridische procedures tegen het race-evenement. Daarnaast worden er gesprekken gepland tussen de directie van het circuit en de milieuorganisaties. Eerder waren er al gesprekken tussen vertegenwoordigers van Circuit Zandvoort en milieuorganisaties, maar nog niet met de leiding van het circuit. Wanneer dit gesprek gepland staat, is niet duidelijk.

Circuitdirectie en Dutch GP

De circuitdirectie geeft vervolgens weer een tikje terug door tegenover De Volkskrant te zeggen dat de gesprekken tussen de vertegenwoordigers van het circuit en de milieuorganisaties ‘constructief’ zijn. Een woordvoerder van de Dutch Grand Prix voegt daar aan toe dat de milieubeweging de F1 als ‘een soort hefboom’ gebruikt om andere autosportactiviteiten in de badplaats aan te kaarten.

‘Dat mag, maar het is ook weer zo dat het aantal racedagen in Zandvoort en de toegestane decibels keurig in de verleende vergunningen zitten’ zegt de Dutch GP-woordvoerder.

En zo gaat het stikstofgevecht door. Toch zullen de druktemakers moeten opschieten. De Formule 1 heeft de officiële kalender al vrijgegeven met daarop de Nederlandse Grand Prix op 3 mei. Voor deze datum staan er nog wat verbouwingen gepland. Zolang de milieuorganisaties dat kunnen rekken, verliest Circuit Zandvoort kostbare tijd.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear