Maak kennis met de duurste auto ter wereld: de Rolls-Royce Sweptail. Dit jacht op wielen is geïnspireerd op de Rolls-Royces uit de Jaren ’20 en ’30. In 2013 klopte er een naamloze, waarschijnlijk rijke, man bij Rolls-Royce op de deur en vroeg hen een Rolls-Royce te maken waarvan er geen tweede is. ‘Uitdaging aanvaard’, riep Rolls-Royce. Het pareltje maakte zijn debuut bij Villa d’Este Concorso d’Eleganza, afgelopen weekend. De grille van de Sweptail is de grootste ooit gemaakt voor een moderne Rolls-Royce. De vakmannen freesden het grote glimding uit één stuk aluminium en poetsten hem met de hand op tot ze hun uitgegroeide neusharen konden tellen. Neem een paar flinke stappen naar achteren en zie waar de naam Sweptail vandaan komt. Rolls-Royce vormde de koets van de duurste auto ter wereld met de romp van een jacht in het achterhoofd. Net als bij een echte boot zie je niet waar het plaatwerk ophoudt aan de onderkant. Alles loopt rond af.
Rolls geeft geen info waar deze auto gaat wonen. Het stuur zit in ieder geval rechts. Het hoogtepunt volgens Rolls-Royce is het panoramische glasdak: van voor naar achter is dit zeker het grootste glasdak ooit gebouwd op een auto. De zon straalt op een interieur met veel hout, leer, metaal en ‘het subtielste dashboard tot op heden’. In de middenconsole zit – uiteraard – een mechanisme dat een koele champagnefles verstopt.

Maar, wat kost de Rolls-Royce Sweptail dan?

Iets meer dan 11 miljoen euro heeft de beste man uitgegeven voor deze luxemachine op wielen. En met iets meer bedoelen we 460.000 euro meer. Voor de eigenaar van deze duurste auto ter wereld zal het niet zo’n ‘big-deal’ zijn. Je geeft namelijk niet zomaar 11 miljoen euro uit aan een auto. Hij zal nog wel een aantal andere mooie bolides in z’n schuur hebben staan. Een schijntje dus, voor deze anonieme geldgooier.

Reacties

  • Willem heeft op 11 februari 2019 geschreven:

    Fraaie kar… Bij bestudering van de foto’s zie ik dat er iets niet klopt. Hoe ver lopen de zijruitjes naar achteren door? Volgens de interieurfoto tot vrij dicht bij de achterruit. Maar bekijken we de exterieurfoto’s, dan zien we dat de zijruitjes relatief kort zijn, tot iets voorbij de portierramen. Zijn het geshopte prototype-foto’s, of zie ik het verkeerd?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)