Met drie miljoen euro op zak hoef je met een zuinige levensstijl in principe niet veel meer te werken. Of je spendeert het in één klap aan een auto. Maar zelfs met zulke bedragen heb je niet eens de duurste auto ter wereld, gekeken naar de nieuwprijzen. De duurste auto ter wereld kost namelijk een ongelooflijke 16,5 miljoen euro, en is – niet geheel verrassend – een Bugatti. Deze auto stootte Pagani en Rolls-Royce van de troon. We stelden hieronder een top 10 samen van de duurste auto’s ooit. Mocht je trouwens nog meer geld kwijt moeten, dan kan dat. In de wereld van autoveilingen lopen de prijzen voor sommige auto’s op tot bijna 50 miljoen euro. Dat zijn echter geen nieuwprijzen, dus die staan niet op dit lijstje. Overigens hanteren we hier de gangbare prijzen volgens de fabrikanten, niet de prijzen op Nederlands kenteken. De Aston Martin Vulcan en de Lamborghini Sian vallen bijvoorbeeld net buiten dit lijstje.

10. Aston Martin Valkyrie – 2,8 miljoen euro

Met een verschil van 500.000 euro stoot de Valkyrie de Mercedes-AMG One van deze lijst. Ook de Lykan Hypersport kostte ‘slechts’ 2,5 miljoen en mist net zijn plekje in de tien duurste auto’s ooit. De Koenigsegg Jesko zou ‘net iets onder de 3 miljoen euro kosten’ en zou misschien nog wel een plekje verdienen. De V12 van deze Aston Martin levert op zichzelf net iets meer dan 1.000 pk. Het Kroatische Rimac, bekend van de C_Two, voorzag in een elektromotor die nog eens 160 pk en 280 Nm levert. Oh, en Max Verstappen krijgt er ook eentje.

09. Bugatti Chiron Pur Sport – 3 miljoen euro

Bugatti legde de versnellingsbakverhoudingen van deze Chiron 15 procent dichter bij elkaar. De rode lijn van de 8.0 quad-turbo W16 kwam 200 tpm hoger te liggen, op 6.900 tpm. De combinatie van deze ingrepen zou moeten zorgen voor 40 procent betere ‘elasticiteit’ ten opzichte van de standaard Chiron. Zo gaat ie bijvoorbeeld twee seconden sneller van 60 naar 120 km/u. Dit terwijl het vermogen van 1.500 pk en het koppel van 1.600 Nm hetzelfde zijn gebleven. Het gewicht blijft fors, maar daalde toch mooi met 50 kilo, onder meer door het verwijderen van de hydraulische achterspoiler.

08. Lamborghini Veneno Roadster – 3,3 miljoen euro

Net als de dichte Veneno (waarvan er overigens slechts drie zijn gemaakt) beschikt deze 1.490 kilo zware Roadster over een 6,5-liter V12 met 750 pk, die zorgt dat de martelgang van 0 naar 100 km/u slechts 2,9 seconden hoeft te duren. De topsnelheid van 355 km/u zal minstens zo veel pijn doen; aan je kapsel. Een dak is er namelijk niet. Nee, ook niet in de vorm van een paar panelen of een luxe paraplu of zo. Alleen voor de hardcore fans dus, deze Veneno Roadster, en dat is misschien maar beter ook.

07. Pagani Huayra Roadster BC – 4 miljoen euro

De materiaalkosten voor het nieuwe soort koolstofvezel van deze Huayra Roadster BC stegen met 450 procent, en dat is te zien in de prijs. Pagani verzekert zichzelf een plekje in de lijst van duurste auto’s ooit. De aero drukt de roadster met 500 kilo op de weg bij 280 km/u. De neerwaartse druk komt vooral van zichtbare spoilers en vleugels. De krachten in de Roadster lopen op tot 2,2 g, zowel longitudinaal als lateraal. Hou je dus goed vast.

06. Bugatti Divo – 5 miljoen euro

Regel één van de Bugatti Divo: probeer hem niet te rationaliseren – je hoofd zal ontploffen. Met een prijs van 5 miljoen euro is hij twee keer zo duur als een Chiron. Dus tenzij de cardanas van goud is, werd gedoopt in eenhoornpoep en daarna door de diamanten gerold, is de prijs niet zomaar te rechtvaardigen. Dit is het iets goedkopere broertje van de duurste auto ter wereld.

05. Maybach Exelero – 7 miljoen euro

Ach ja. Nadat de Exelero zijn taak (fonkelen op wat autoshows, braderieën en andere bijeenkomsten) had volbracht, kwam in 2011 het bericht dat een rapmeneer genaamd Birdman (nee, wij ook niet) de auto voor 8 miljoen dollar gekocht zou hebben. Zijn voornaamste plan met de auto: hem rood spuiten. De toenmalige eigenaren lieten later echter weten nooit geld te hebben gezien, en bleven de auto te koop aanbieden. Naar ons beste weten is hij nog altijd zwart.

04. Bugatti Centodieci – 8 miljoen euro

Centodieci betekent honderdtien in het Italiaans. De Bugatti Centodieci is dan ook een hommage aan de EB110, de eerste hypercar van Bugatti. Waarom een Italiaanse naam voor een Frans automerk? De EB110 werd destijds in Italië gebouwd, omdat ze daar wat ervaring hadden met het in elkaar draaien van supercars.

03. Rolls-Royce Sweptail – 11 miljoen euro

Dit jacht op wielen is geïnspireerd op de Rolls-Royces uit de jaren twintig en dertig. In 2013 klopte er een naamloze, waarschijnlijk rijke, man bij Rolls-Royce op de deur en vroeg hen een Rolls-Royce te maken waarvan er geen tweede bestond. ‘Uitdaging aanvaard’, riep Rolls-Royce. Het werd ten tijde van de introductie de duurste auto ter wereld. Het pareltje maakte zijn debuut op het Villa d’Este Concorso d’Eleganza een paar jaar geleden. Inmiddels weten we trouwens wie de auto gekocht heeft.

02. Pagani Zonda HP Barchetta – 15 miljoen euro

Pagani vond twee mensen die gek genoeg waren om 15 miljoen euro voor deze Zonda neer te tellen. Daarmee stootte Pagani de Sweptail zijn de troon als duurste auto ter wereld. Waarschijnlijk zijn er veel meer die daartoe bereid zijn, maar die hebben pech. Het derde exemplaar is namelijk van Horacio Pagani zelf. Deze Zonda is duurder dan de Rolls-Royce Sweptail, die ooit werd beschouwd als de duurste nieuwe auto ooit.

01. Bugatti La Voiture Noire – 16,5 miljoen euro

De Bugatti La Voiture Noire is geen bloedsnel circuitmonster, maar ‘een coupé met het comfort van een limousine en de kracht van een hypercar’, aldus Bugatti-baas Stephan Winkelmann. Vandaar ook dat het merk niets deed aan het vermogen. Onder de heftige koets schuilt dezelfde 8,0-liter W16 als in de Chiron. De beul met vier turbo’s produceert ook hier 1.500 pk en 1.600 Nm. Volgens eerdere geruchten zou voetballer Ronaldo de duurste auto ooit hebben gekocht, maar dit blijkt niet waar te zijn.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear