Heel autoliefhebbend Nederland was eind vorig jaar in rep en roer over verwarrende nieuwe brandstofnamen en enge toevoegingen aan de benzine. Uiteindelijk bleek dat de brandstofnaam niet gaat veranderen, maar de inhoud wel. Vanaf 1 oktober gaat het percentage bio-ethanol in Euro 95 omhoog en tanken we E10 in Nederland.
De Euro 95 die je auto nu vrolijk opslobbert, bevat 5 procent bio-ethanol. Op de vulslang prijkt dan ook het stickertje ‘E5’. Op dat stickertje zal over minder dan een maand ‘E10’ staan. Volgens het AD zal 80 tot 90 procent van alle Nederlandse tankstations de E10 aanbieden.
De energiedichtheid van bio-ethanol is lager dan die van benzine. In principe betekent de extra toevoeging dus dat je op een tank minder ver rijdt dan voorheen. Volgens United Consumers kom je zo’n 3 procent minder ver. Volgens Shell zal de prijs daarom ook ietsje lager zijn.
Is E10 schadelijk?
Als E10 schadelijk was voor elke auto, dan zouden pomphouders de peut uiteraard niet aanbieden, maar het klopt dat er een aantal auto’s is dat niet tegen E10 kan. Bepaalde materialen in het brandstofsysteem kunnen niet goed tegen de agressieve toevoeging, met potentiële gevaarlijke lekkages tot gevolg. Voer de E10-check uit om er zeker van te zijn of jouw auto de brandstof slikt.
De website is niet allesomvattend. Vooral oudere auto’s komen niet voor in de checklijst. Rij je iets dat oud genoeg is om te mogen stemmen, dan kun je voor de zekerheid maar beter een tankstation opzoeken waar ze E5-brandstof aanbieden. Bij de meeste tankstations kun je wel terecht voor een premium brandstof met een E5-sticker.
Wat als ik geen E10 in Nederland wil tanken?
De duurdere brandstoffen, zoals V-Power en BP Ultimate, zijn nog altijd voorzien van een E5-sticker (sommige zijn zelfs ethanolvrij). Als jouw auto niet geschikt is om E10 te tappen, gaan je brandstofkosten dus omhoog. Bij bepaalde motoren krijg je hier gelukkig wel iets meer power en iets minder verbruik voor terug – maar dat gaat zeker niet altijd op.
Reacties