Dat oldtimers, grasmaaiers en scooters E10-brandstof niet zo leuk vinden, dat is wel redelijk bekend. Maar blijkbaar is de duurzame brandstof ook helemaal niet zo leuk voor Moedertje Natuur. Als we geen gewassen meer zouden verbouwen om biobrandstoffen van te maken, dan zouden we een grotere reductie in CO2 kunnen realiseren.
Transport & Environment liet een onderzoek uitvoeren door het Duitse Institut für Energie- und Umweltforschung (IFEU) naar biobrandstoffen. De E10 die hier uit de pomp komt, bestaat voor tien procent uit de biobrandstof ethanol. Dit wordt weer gemaakt van gewassen zoals maïs, suikerbiet en zonnebloemen.
Planten zijn beter dan gewassen voor E10
En daar zit hem net, volgens het onderzoek. Als we de gewassen niet zouden verbouwen en op die grond gewoon de natuur zijn gang laten gaan, dan zouden de planten op dat stuk land twee keer meer CO2 absorberen dan er nu minder wordt uitgestoten door biobrandstoffen. Door E10 te gebruiken, maken we het CO2-probleem dus alleen maar erger.
Een ander gebruik voor het land zou het plaatsen van zonnepanelen zijn. Als we op 2,5 procent van de landbouwgrond die nu ingezet wordt voor biobrandstoffen juist zonnepanelen zouden plaatsen, dan levert dat net zoveel energie op als alle biobrandstoffen bij elkaar. Deze groene energie kan gebruikt worden voor EV’s.
De gewassen kunnen 120 miljoen mensen voeden
En ander punt is dat de gewassen ook gebruikt kunnen worden voor voeding. Als je kijkt naar hoeveel calorieën aan eten we nu verbranden als biobrandstof, dan staat dat gelijk aan genoeg voedingswaarde voor 120 miljoen mensen. De gewassen gebruiken voor eten, zou wel betekenen je landbouwgrond niet kunt teruggeven aan de natuur. Er zou dan geen reductie in CO2 zijn.
Langer kritiek op E10
De minister van milieu in Duitsland liet zich al eerder uit over E10. ‘In tijden van meerdere crisis – het uitsterven van soorten, klimaatcrisis, voedselcrisis – geldt op een heel bijzondere manier: planten horen op het bord, niet in de tank’, zei de minister eerder. Zij wil dat het aandeel biobrandstoffen uit planten sterk afneemt en verdwijnt.
Overigens is het mogelijk om de ethanol voor E10 ook te maken uit groenafval of bijvoorbeeld oud frituurvet. Hiervan is echter niet genoeg om alle ethanol van te maken die nodig is als E10 verplicht blijft in Europa. Moet EU iedereen subsidie geven om een Princess-frituurpan aan te schaffen, of moeten we dan gewoon stoppen met E10?
J. Beets heeft op 26 juli 2023 geschreven:
Ik heb ooit een rapport uit 1991 (!) van de Vrije Universiteit Amsterdam gelezen over biobrandstoffen. Toen werd natuurlijk niet de vergelijking getrokken met zonneakkers, want niemand kon zoiets doms voorzien, maar dat de milieubalans van biobrandstoffen zwaar negatief was, is dus al meer dan 30 jaar bekend. De EU doet veel goed, maar hier slaan ze de plank volledig mis met hun verplichte bijmenging in onze benzine.
V- Power heeft op 26 juli 2023 geschreven:
Ja dat E10 niet zo goed is Dat was en is mij bekend Met mijn motoren tank ik dat beslist niet Ondanks dat de premium benzines duurder zijn Kom ik onder de streep goedkoper uit Ik kom op een liter verder ( betere verbranding ) en hoef bij een beurt ook geen extra geld te betalen voor reiniging van mijn brandstofsysteem ( kost vaak 20/25 euro ) Kom ook vaak in Zwitserland daar zijn GEEN TOEVOEGINGEN heel fijn En inderdaad de landbouwgrond kan beter gebruikt worden voor voedsel productie Hoop dat de toevoegingen nog eens gaan verdwijnen