Als je niet met Patrick Ster onder een steen hebt geleefd in Bikinibroek, heb je vanochtend gelezen dat justitie smartphonegebruik in de auto strenger wil gaan bestraffen. Zelfs met celstraffen. In Den Haag is een wetsvoorstel in de maak waarin appen achter het stuur onder roekeloos rijgedrag valt. Een goede aanpak is hard nodig, want het aantal ongelukken neemt toe en smartphones zijn de oorzaak.

Celstraffen zijn helaas niet de oplossing. Want denk even na: hoe vaak zie jij mensen bellen of appen achter het stuur? En hoeveel politie zie je? Juist: de pakkans is te klein. Bestuurders wanen zich onoverwinbaar als het gaat om niet-handsfree telefoongebruik.

De oplossing?

Wij hoeven als TopGear gelukkig niet door de wetten en regeltjes te navigeren, dus we kunnen ongegeneerd onze ideeën uiten. Het voorstel: leid een leger aan motoragenten op met één doel: smartphonegebruikers achter het stuur bekeuren.

Hoe? Rust de helm van de agent uit met een goede camera. Op een motor zit je hoger en kijk je zo bij auto’s naar binnen. Dus ook bij wie de telefoon op schoot ligt. De motoragent maakt twee foto’s. Een foto van het kenteken en een foto van de telefonerende bestuurder. De telefoongebruiker krijgt direct een prent thuis. Geen langdurende staandehouding of andere rompslomp. Zero tolerance.

De motoragent mag maximaal 20 km/u sneller rijden dan de rest van het verkeer om zo snel mogelijk het verkeer te scannen. Auto uitgeleend aan iemand anders? Je ziet op de foto wie de dader is en de rest regel je lekker zelf. Een kleine prijs om te betalen voor meer veiligheid op de weg, toch?

Financieel rendabel?

Stel nou dat de motoragent gemiddeld vier bekeuringen per uur uitschrijft (in de spits meer, op rustige momenten minder). Dat is niet ondenkbaar. Nogmaals: hoe vaak zie jij mensen tijdens één rit bellen of appen achter het stuur? Een boete kost 230 euro. Dat is al 920 euro per uur. Een werkdag van acht uur levert 7.360 euro op. Dat is bijna 150.000 euro aan boete-inkomsten per agent per maand. Daar kun je met gemak een salaris en een motorfiets met apparatuur voor betalen. Kunnen de accijnzen bovendien ook weer iets omlaag.

We geven toe: het idee is wellicht wat makkelijk gedacht. Maar hoe moeilijk kan het nu echt zijn om dit plan uit te voeren?

Reacties

  • Rudolf heeft op 13 oktober 2017 geschreven:

    Onlangs ben ik ook van achteren aangereden. De dame achter het stuur had de telefoon nog in de hand toen ze uitstapte. Als ik het voor het zeggen had was ik er gauw klaar mee. Betrapt op het bedienen van een mobiel apparaat achter het stuur –> direct voor drie maanden het rijbewijs invorderen. Bij recidive meteen een jaar het rijbewijs invorderen. Toch achter het stuur bij een ingevorderd rijbewijs –> levenslange ontzegging rijbevoegdheid. Vooral ook controleren bij vrachtwagenchauffeurs want daar zijn de gevolgen van een crash veel zwaarder.

    • Haye heeft op 16 oktober 2017 geschreven:

      Wanneer er een ongeval wordt veroorzaakt door een bestuurder die belt of appt terwijl deze bestuurder achter het stuur zit zou de straf ook omhoog moeten. Of zeg ik nou iets heel doms? Over die vrachtwagenchauffeurs: Ik mag toch hopen dat vrachtwagenchauffeurs weten welk gevaar ze met zich meenemen als ze met een mobiel achter het stuur zitten.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)