Een dag uit het leven van Loris Bicocchi

De testrijder van Bugatti

Sommige mensen bewijzen dat het leven niet eerlijk is. Ben je jaloers aangelegd, dan is het wellicht beter het onderstaande artikel over Loris Bicocchi over te slaan.

6.45

Wakker worden, douchen, ontbijten en naar kantoor rijden – waar ik anderhalf uur later aankom. Ik heb eigenlijk nooit een vaststaand programma: het hangt ervan af wat voor soort tests er moeten worden gedaan.

8.30

In een vergadering met mijn collega’s analyseren we de resultaten van de voorgaande dag en ontwikkelen we ideeën met de technici over hoe we de verbeteringen van de vorige dag kunnen inpassen in het testschema van vandaag.

9.30

Na de vergadering rijd ik naar de Ehra-testbaan waar ik dubbelcheck of de betreffende Chiron inderdaad klaar is voor de testwerkzaamheden. Vandaag houden we ons bezig met launch control-starts van 0 naar 200 km/u. Voordat we kunnen starten, stellen we vast hoe de launch control-procedure moet verlopen opdat de start zo soepel mogelijk verloopt. Ik doe een aantal oefenstarts om me de auto eigen te maken.

13.00

Na de lunch is het tijd voor de launch control-duurzaamheidstest; dat impliceert dat we vandaag 200 dergelijke sprints achter elkaar doen. Om dat te kunnen doen, hebben we het grote, dynamische platform op Ehra helemaal voor onszelf. De test moet vandaag worden voltooid. Dat veroorzaakt behoorlijk wat stress op een supersportwagen, maar de Chiron houdt zich perfect. We doen de 200 launch control-lanceringen allemaal achter elkaar, zonder enig probleem. Ik ben ervan overtuigd dat geen enkele andere super­sportauto dit zou kunnen.

18.30

Eind van de test, blij met de resultaten. We rijden de auto terug naar de garage om even snel naar de data te kijken. Ik geef ook wat feedback aan de technici en de monteurs over hoe de auto aanvoelde en reageerde, zodat ze de kans krijgen daarop in te spelen voor de volgende dag.

19.15

Op weg naar huis denk ik na over de volgende testdag terwijl ik luister naar het nieuws op de radio. Voor morgen op het programma: ‘hogesnelheidstest boven 380 km/u’, op het Ehra-circuit met een recht stuk van 10 kilometer lengte. Ik kijk er al naar uit. Ik vermoed dat ik de beste baan ter wereld heb. En dat weinig mensen dat met me oneens zijn.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken