
Nou, we zijn eruit. Alle miljoenen die geïnvesteerd zijn in elektrische auto’s waren niet voor niets, want de wereldwijde EV-transitie is gered. De reden waarom mensen geen elektrische auto willen, is omdat ze het simpelweg nog nooit geprobeerd hebben. Once you go EV, you never go back, zeggen ze ook weleens. Dit blijkt min of meer uit onderzoek van Vereniging van de Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).
We geven toe dat de titel een redelijk vrije interpretatie is van het onderzoek, maar het is niet op niets gebaseerd. VNA concludeert zelf dat 69 procent van de leaserijders die nu elektrisch rijdt, de EV ook fijner vindt dan de brandstofauto. Het onderzoek werd gehouden onder 1.000 leaserijders, waarvan zo’n 210 een elektrische auto hebben. Geen gigantisch onderzoek, dus.
Mensen met een brandstofauto weten niet hoe een EV rijdt
Als het grootste deel van de mensen zo graag een EV rijdt, waarom rijden dan niet meer mensen elektrisch? VNA schrijft: ‘Leaserijders met een brandstofauto of hybride auto zijn vaak nog onwetend of onzeker omtrent elektrisch rijden. Een meerderheid kan niet zeggen of het rijden in een elektrische auto prettiger is dan in een brandstofauto.’ Volgens het onderzoek weet 53 procent van de brandstofrijders niet of ze elektrisch rijden prettig vinden.
Uit het onderzoek blijkt ook dat 30 procent van de leaserijders met een brandstofauto vaak denkt dat elektrisch rijden ingewikkeld is. Van de mensen die daadwerkelijk elektrisch rijden, vindt slechts 13 procent het ingewikkeld. Mensen die een EV hebben, maken zich ook niet druk over de betrouwbaarheid: ‘Slechts 1 procent stelt hier zorgen over te hebben. Pech door een elektrisch mankement of door een lege batterij komt nauwelijks voor.’
Aan de reacties is wel te zien dat het artikel klopt. Zo’n type als die Hans Peperkamp. Alleen maar zeiken maar zelf overduidelijk nog nooit in een EV gereden. Of Jeroen die klaagt over afschrijving. Ja, die is er bij Chinezen en bij Tesla, vanwege duidelijke redenen, en bij de allereerste modellen omdat die technisch inmiddels flink achterhaald zijn. Maar ga je bij fatsoenlijke EV’s kijken dan is het heel anders. Een E-klasse schrijft meer af dan een EQE met dezelfde nieuwprijs. Onbekend maakt onbemind kan je zeggen. Of mensen blijven liever in ontkenning hangen dan naar feiten te kijken.
Ik had het idee dat mijn autoplezier voorbij zou zijn na de verbrandingsmotor. Om het zeker te weten deed ik een testrit met een Taycan.
Wat – was – dat – – : Geweldig.
Heb er zo een moeten kopen en vind het na meer dan 2 jaar nog steeds fantastisch. De electrische aandrijving is perfect voor sportief rijden. Enig nadeel: bij 250 houdt het op; maar dat doe je toch niet dagelijks.
Je word op termijn net zo genaaid door de Roverheid als nu de zonnepaneel houders
Er zijn toch wel wat problemen met EV’s…
De meeste zijn geleased
De bestuurders ervan kunnen absoluut niet rijden
Tot beide groepen behoor ik niet… vind ik.
aanvulling: inzake het rijden met een E-auto,om vooral het klimaat/milieu en de CO 2 uitstoot te verminderen,wat natuurlijk een farce is van ongekende omvang.Via youtube.nl (tik in) De teloorgang van de EV:”over 10 jaar zijn er geen elektrische auto’s meer,” (tik in) Ein Blick in Unsere Zukunft im jahr 2050 (tik in) Deutscheland im jahr 2050-Teil 2: Blick unser Leben der Zukunft(Reportage) geeft weer de mobiliteit maar ook een test waarom evt. door corrosie de inwendige weerstand kan gaan veranderen,en dat kan de zuivere sinus van 50 hz wisselstroom kan gaan verlopen,met alle gevolgen van dien,de bekende BLACKOUT(stroomnetuitval)Maar ik denk dat in 2050 door weg inductie en door verplaatsbare magnetische velden,de E-auto’s achter elkaar blijven rijden!.U moet wel over enige Duitse-Taal beschikken om over de toekomst tezien,in de vooral technologische innovatie-techniken.En zulke belangrijke informatie,ontbreekt vooral via onze Staats-omroep en de Commersiele TV Omroepen via Kabel-kijkers Nederland tov de Schotelbezitters in de ontvangst van de exakte waarheden!.En dat veroorzaak de vele Frictie’s in onze gedachtengoed/denkbeelden,het dom houden!.
Sinds eind januari 2025 moet ik ook een EV rijden. Ervaringen? Een trein geeft meer rijplezier dan een EV! Rijplezier is wel vakkundig om zeep geholpen. Rijbereik is dramatisch slecht, bereik is ruim 30% korter dan die geweldige opgegeven WLTP-waarde. Tevens heeft een EV last van obesitas, die dingen zijn veel te zwaar voor fatsoenlijk bochtenwerk. Laden is wat mij betreft ook wel een punt van aandacht, dit is bijzonder tijdrovend. Tevens is het jammer dat autofabrikanten bedacht hebben dat iedereen een SUV wil hebben….
Maar goed een optie als adaptive cruise controle is wel fijn, had ik overigens ook op voorgaande brandstofauto’s. Accelaratie in rechte lijn is slecht voor je rijbewijs, binnen no time op hoogst illegale snelheid, dit is overigens wel fijn bij invoegen en/of inhalen. Onder aan de streep kan ik niet enthousiast worden van een EV. Ja ik snap dat er wat gedaan moet worden aan de uitstoot van benzine en dieselauto’s, maar in de hoek van uitstoot zijn er bij andere partijen grotere besparingen te behalen (grote vaart, industrie, vliegverkeer).
EVs schrijven veel sneller af dan benzine auto’s. Het is een gez#€k om mee op vakantie te gaan: vooral naar Zuid Europa – zeker met een aanhanger. En zonder eigen oprit is “tanken” ook een gezeur.
Ja, ze zijn iets stiller. Misschien ook iets sneller.
Voor mij is het nog geen alternatief.
Normaal zou ik niet meer reageren,maar als ik div reaktie’s lees,en ziet een inzender: wij WC eend: dan ziet via youtube.nl (tik in) koop GEEN elektrische auto meer! en dat is de ware waarheid,vooral als je met een E-auto met caravan gaat rijden,dan bij een oplaadpunt,eerst je caravan af-koppelen,want je kunt vaak niet bij een oplaadpunt komen,en dan weer je caravan weer aankoppelen,als die nog niet gezat is?.
Waarom elektrische auto’s, nu we al zo’n groot probleem hebben met stroom al gigantisch te kort, en huizen en bedrijven worden daarom niet of nauwelijks aangesloten, en dan komt de belasting ook om de hoek kijken want electrische auto’s lood en lood zwaar succes ermee groeten Piet
Jij bent precies het type waar Marco naar verwijst.
Alleen Tesla verwijst naar fascisme, maar dat heeft niets met het klimaat te maken.
Ik rijdt nu twee jaar, 124k km tesla en ik ga heel graag weer terug naar een benzine of hybride.
De tesla y heeft een veel te bonkerig onderstel, lweegt veel te veel en zit ook nog eens slecht in elkaar. Geen lol mee te beleven. Net ook weer op wintersport geweest met de ev, zoeken naar laadpunten die allemaal vol zijn. Accu capaciteit die zwaar terugvalt in de kou en op de autobaan rijdt je iedereen in de weg met 120km/u. Nee dank u.
Met weemoed denk ik terug naar mijn 2018 Mazda 6 diesel station, wat een heerlijke auto was dat.
De ideologie erachter speelt echter ook mee. Net als windmolens en zonnepanelen, staat de EV als symbool voor klimaatfascisme.
Er zit vast een bron van waarheid in, maar
– Ik kom nog weleens op plekken waar de EV infrastructuur lang niet zo ver is als in Nederland.
– Voor een groep mensen geldt dat ze van het geluid van bepaalde motoren een testosteronboost krijgen. Dat zijn de mensen die je hoort klagen over dat EV’s geen ziel hebben. Wat dat eigenlijk betekent is dat die mensen motoren ervaren alsof die wel een ziel hebben. Dat klopt natuurlijk niet, maar voor die mensen voelt dat dus wel zo.
Zie bijv. dit artikeltje; https://www.caranddriver.com/news/a15149764/a-revving-maserati-engine-has-a-biological-effect-on-women-car-news/
Met als opmerking; het geldt niet alleen voor vrouwen en niet alleen bij Maserati’s.
Klinkt een beetje als ‘wij van WC-eend’. Aan de andere kant, als je die infantiele reacties van bepaalde dinosaurussen hier soms leest dan bevestigen die helemaal wat in dit artikel staat.