Nou, we zijn eruit. Alle miljoenen die geïnvesteerd zijn in elektrische auto’s waren niet voor niets, want de wereldwijde EV-transitie is gered. De reden waarom mensen geen elektrische auto willen, is omdat ze het simpelweg nog nooit geprobeerd hebben. Once you go EV, you never go back, zeggen ze ook weleens. Dit blijkt min of meer uit onderzoek van Vereniging van de Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).

We geven toe dat de titel een redelijk vrije interpretatie is van het onderzoek, maar het is niet op niets gebaseerd. VNA concludeert zelf dat 69 procent van de leaserijders die nu elektrisch rijdt, de EV ook fijner vindt dan de brandstofauto. Het onderzoek werd gehouden onder 1.000 leaserijders, waarvan zo’n 210 een elektrische auto hebben. Geen gigantisch onderzoek, dus.

Mensen met een brandstofauto weten niet hoe een EV rijdt

Als het grootste deel van de mensen zo graag een EV rijdt, waarom rijden dan niet meer mensen elektrisch? VNA schrijft: ‘Leaserijders met een brandstofauto of hybride auto zijn vaak nog onwetend of onzeker omtrent elektrisch rijden. Een meerderheid kan niet zeggen of het rijden in een elektrische auto prettiger is dan in een brandstofauto.’ Volgens het onderzoek weet 53 procent van de brandstofrijders niet of ze elektrisch rijden prettig vinden.

Uit het onderzoek blijkt ook dat 30 procent van de leaserijders met een brandstofauto vaak denkt dat elektrisch rijden ingewikkeld is. Van de mensen die daadwerkelijk elektrisch rijden, vindt slechts 13 procent het ingewikkeld. Mensen die een EV hebben, maken zich ook niet druk over de betrouwbaarheid: ‘Slechts 1 procent stelt hier zorgen over te hebben. Pech door een elektrisch mankement of door een lege batterij komt nauwelijks voor.’

23 reacties op “Jij vindt elektrisch rijden stom omdat je het nog nooit geprobeerd hebt, aldus onderzoek”

  1. Elektrisch rijden is waardeloos! Waarom? Fabrikant opgave 600km. Werkelijkheid 450km en als je 130 rijdt 300km rijbereik. Ik rij gemiddeld 150-160km/h richting Turkije in sommige landen. Dus rijbereik 150-200km? En waar moet ik elektrisch laden in Hongarije, Servië, Bulgarije en Turkije? En stel dat je 1 laadpunt vind, hoeveel uur moet je eventueel wachten voordat je aan de beurt ben? Leuk als boodschappen wagentje of lease via werkgever, meer niet! Elektrisch heeft geen toekomst, dat heeft waterstof. Alleen koopt niemand dat omdat het 20-25 euro per kg kost. En de afschrijving van die barrels? je raakt ze amper kwijt.

  2. Hybride heeft voor mij de toekomst. Per dag rond de 3 a 400 kilometer waarvan effectief 40 km op de accu
    Per jaar 30.000 km
    Ik kom uit op 5.9 / 6.2 gemiddelde afhankelijk van het te rijden tijdstip
    ( 100km p/u of 120 km p/u
    Volle tank benzine geeft rust en geen laadstress en ook geen wachttijden bij de laadpalen
    Hiervoor een diesel die 1 op 20 met gemak haalde ( bmw 518 D getuned)
    Jammer van de hoge wegenbelasting anders gewoon blijven dieselen
    Daar komt bij dat de aanschaf van een EV als particulier niet te betalen is als je een bereik van 350 km plus zou willen aanschaffen

  3. Knap gedaan, je hebt het ene voorbeeld gevonden waarbij het anders uitvalt. Vergelijk de prijzen op Gaspedaal en kijk naar de nieuwprijzen en dan zie je dat het klopt. Nieuwe, goede EVs schrijven helemaal niet zo hard af. Als de feiten niet bij je mening aansluiten, is het beter om je mening aan te passen dan dat je krampachtig die feiten probeert te verdraaien…

  4. Deze is voor Alberto die zegt: “Een E-klasse schrijft meer af dan een EQE met dezelfde nieuwprijs. Onbekend maakt onbemind kan je zeggen. ”

    Gelukkig is zoiets makkelijk te controleren in de ANWB koerstlijst. We nemen een Mercedes EQE van juni 2022 met 60000 op de teller. Met wat extra’s kostte die €90.000. We kunnen ook de vergelijkbare Mercedes E300 PHEV 4WD 4MATIC 9G-TRONIC kopen. Met wat opties kost die ongeveeer hetzelfde. De waarde vandaag? €10.000 in het voordeel van de benzineauto.

    Nee, de afschrijving van zelfs de meest geweldige EV ligt toch ruim hoger dan die van de vergelijkbare benzineauto.

  5. Helaas speelt de geringe actieradius mij nog steeds parten. Als ik met een elektrische bestelbus met spoed van Rotterdam naar Delfzijl moet (ongeveer 280 km) dan moet ik minimaal 1 x laden en daar heb ik geen geen tijd voor. De meeste grote elektrische bestelbussen hebben een geringe actieradius, zeker als ze volledig beladen zijn. Leuk van deur tot deur en van straat naar straat, maar (inter) nationaal spoed transport kan je wel op je buik schrijven.

  6. @Martin: leuk onderzoek: is dat effect er (deels) ook als je pakweg een Focus of Corolla rijdt? 😄 Enfin; het is zoals met de introductie van de auto eind 19de eeuw; er waren toen ook conservatieven die zeiden dat paard en wagen nooit zou worden vervangen voor die stinkende en herrie makende gedrochten. Dus over 50 jaar zien we maneges voor de benzineauto!

  7. iet via: youtube.nl (tik in) Nikola Tesla en neen kennis van een van de grootste wetenschappers,de ontdekker van de wisselstrooom/inductie motor/krachtstroom-transformatoren/magnetisme/energie zuinige lamp/draadloze-energie-overdracht. Vandaar de homage door TESLA zijnde de inductie-motor,(tik in) Elektrische Rijden hard genaaid door Overheid:”dit helpt niet!”(tik in) Toyota’s ALL NEW Hydrogen Cars SHOCK The Entere Car industry! de ontwikkeling van de waterstof-aandrijvingen,en dat het heden en de toekomst ook door ontwikkeling van de Otto 4 slag kleppenmotor door waterstof-injectie, daarnaast hoef ik niet te gaan rijden in een E-Auto,om dat gevoel te krijgen,maar mijn gevoel is,(tik in) ZDF HD planet e der wahre Preis Elektroautos (tik in) Bolivien im Lithium Rausch,de verschrikkelijke werkomstandigheden voor het Delven van oa Lithium/zilver/mangaan en meer van de onvriendelijke grondstoffen voor het maken van Lithium-batterijen,via de zéér corrupte-landen waar mensenrechten totaal niet aanwezig zijn.Alberto: kan ik wel zeiken! maar ik zou mij schamen om een E-auto te gaan aanschaffen.En daarom al die vaak zinloze reaktie’s dat E-auto-rijden zo geweldig is!.En dat komt al die frictie’s in te weinig kennis overdracht,inzake de grote tekortkoming via de NPO en de Commerciele TV Omroepen.Het zal nooit gaan via de Tomelose Talk-Show TV programma’s inzake de technologische innovatie-ontwikkelingen,maar meer het niveau van papagaaien,die totaal geen affiniteit hebben met Techniek,omdat ze zelf heel weinig interesse hebben in de Techniek,en dat buiten hun denkbeelden/gedachtengoed houden.Ze kunnen een voorbeeld nemen aan de Duitse MODERATORS die wel zowel Alpha als Béta meer exakte kennis beschikken.En vooral via mijn Schotel ruim 30 jaar over vele buitenlandse TV omroepen kan beschikken,en vooral de Duitse informatie-bronnen,bieden veel meer de exakte vooral technologische ontwikkelingen.Het is feitelijk om te huilen de achterstand via Kabel-kijkers Nederland tov de Schotelbezitters.En als ik niet over Schotel-ontvangst zou beschikken dan was ik gezonken in onwetenheid.Kijk al vele jaren naar een van de beste TV-Auto-programma’s via de Duitse VOX.de AUTO MOBIL en via youtube.nl Die Autodoktoren,geven elke zondag-middag uitleg in auto-technische-problemen en oplossingen.En dat allemaal (FREE TO AIR) te ontvangen.

  8. Voor mijn werk rijd ik elektrisch omdat het moet, prive benzine en diesel. Guess what…zo’n Duracell op wielen komt er bij mij niet. in. Waarom? Omdat ik van rijden houd, niet van spelen en ik de tering krijg van als een zielige aan de laadpaal hangen hetgeen mij op ritten van 700 km 2 uur extra kost, vooral in de winter.

    EV is een prima alternatief, maar ga het mij niet opleggen. Vooral niet door de overheid met verkeerde of incorrecte argumenten.

  9. Geen idee waar dat onderzoek op gebaseerd is maar bepaalde puntjes serieus vergeten. Ik woon in België dus die andere regeling hier dqn in Nederland. Ten eerste die wagens zijn voor de meesten niet betaalbaar. Ten 2de. Oplaadpunten moet je hier zoeken of toch een stuk te voet gaan. Ten 3de maar de belangrijkste is dat onze regering een spel zit te spelen met eerst ons een EV aan te smeren en premies te geven om daarna ineens belastingen dubbel zo duur te maken dan brandstof. ( zie zonnepanelen en warmtepompen) Zijn er al veel over aan het klagen dat ze hier in
    bedrogen zijn door de regering. EV rijden is nu al duurder dan brandstof. Spreken dan nog niet over de prijzen van elektriciteit. Zijn ook weer serieus aan het stijgen dus om dan mensen stom te noemen dat ze geen EV willen rijden is nogal kort door de bocht.

  10. Aan de reacties is wel te zien dat het artikel klopt. Zo’n type als die Hans Peperkamp. Alleen maar zeiken maar zelf overduidelijk nog nooit in een EV gereden. Of Jeroen die klaagt over afschrijving. Ja, die is er bij Chinezen en bij Tesla, vanwege duidelijke redenen, en bij de allereerste modellen omdat die technisch inmiddels flink achterhaald zijn. Maar ga je bij fatsoenlijke EV’s kijken dan is het heel anders. Een E-klasse schrijft meer af dan een EQE met dezelfde nieuwprijs. Onbekend maakt onbemind kan je zeggen. Of mensen blijven liever in ontkenning hangen dan naar feiten te kijken.

  11. Ik had het idee dat mijn autoplezier voorbij zou zijn na de verbrandingsmotor. Om het zeker te weten deed ik een testrit met een Taycan.
    Wat – was – dat – – : Geweldig.
    Heb er zo een moeten kopen en vind het na meer dan 2 jaar nog steeds fantastisch. De electrische aandrijving is perfect voor sportief rijden. Enig nadeel: bij 250 houdt het op; maar dat doe je toch niet dagelijks.

  12. Er zijn toch wel wat problemen met EV’s…
    De meeste zijn geleased
    De bestuurders ervan kunnen absoluut niet rijden

    Tot beide groepen behoor ik niet… vind ik.

  13. aanvulling: inzake het rijden met een E-auto,om vooral het klimaat/milieu en de CO 2 uitstoot te verminderen,wat natuurlijk een farce is van ongekende omvang.Via youtube.nl (tik in) De teloorgang van de EV:”over 10 jaar zijn er geen elektrische auto’s meer,” (tik in) Ein Blick in Unsere Zukunft im jahr 2050 (tik in) Deutscheland im jahr 2050-Teil 2: Blick unser Leben der Zukunft(Reportage) geeft weer de mobiliteit maar ook een test waarom evt. door corrosie de inwendige weerstand kan gaan veranderen,en dat kan de zuivere sinus van 50 hz wisselstroom kan gaan verlopen,met alle gevolgen van dien,de bekende BLACKOUT(stroomnetuitval)Maar ik denk dat in 2050 door weg inductie en door verplaatsbare magnetische velden,de E-auto’s achter elkaar blijven rijden!.U moet wel over enige Duitse-Taal beschikken om over de toekomst tezien,in de vooral technologische innovatie-techniken.En zulke belangrijke informatie,ontbreekt vooral via onze Staats-omroep en de Commersiele TV Omroepen via Kabel-kijkers Nederland tov de Schotelbezitters in de ontvangst van de exakte waarheden!.En dat veroorzaak de vele Frictie’s in onze gedachtengoed/denkbeelden,het dom houden!.

  14. Sinds eind januari 2025 moet ik ook een EV rijden. Ervaringen? Een trein geeft meer rijplezier dan een EV! Rijplezier is wel vakkundig om zeep geholpen. Rijbereik is dramatisch slecht, bereik is ruim 30% korter dan die geweldige opgegeven WLTP-waarde. Tevens heeft een EV last van obesitas, die dingen zijn veel te zwaar voor fatsoenlijk bochtenwerk. Laden is wat mij betreft ook wel een punt van aandacht, dit is bijzonder tijdrovend. Tevens is het jammer dat autofabrikanten bedacht hebben dat iedereen een SUV wil hebben….

    Maar goed een optie als adaptive cruise controle is wel fijn, had ik overigens ook op voorgaande brandstofauto’s. Accelaratie in rechte lijn is slecht voor je rijbewijs, binnen no time op hoogst illegale snelheid, dit is overigens wel fijn bij invoegen en/of inhalen. Onder aan de streep kan ik niet enthousiast worden van een EV. Ja ik snap dat er wat gedaan moet worden aan de uitstoot van benzine en dieselauto’s, maar in de hoek van uitstoot zijn er bij andere partijen grotere besparingen te behalen (grote vaart, industrie, vliegverkeer).

  15. EVs schrijven veel sneller af dan benzine auto’s. Het is een gez#€k om mee op vakantie te gaan: vooral naar Zuid Europa – zeker met een aanhanger. En zonder eigen oprit is “tanken” ook een gezeur.

    Ja, ze zijn iets stiller. Misschien ook iets sneller.

    Voor mij is het nog geen alternatief.

  16. Normaal zou ik niet meer reageren,maar als ik div reaktie’s lees,en ziet een inzender: wij WC eend: dan ziet via youtube.nl (tik in) koop GEEN elektrische auto meer! en dat is de ware waarheid,vooral als je met een E-auto met caravan gaat rijden,dan bij een oplaadpunt,eerst je caravan af-koppelen,want je kunt vaak niet bij een oplaadpunt komen,en dan weer je caravan weer aankoppelen,als die nog niet gezat is?.

  17. Waarom elektrische auto’s, nu we al zo’n groot probleem hebben met stroom al gigantisch te kort, en huizen en bedrijven worden daarom niet of nauwelijks aangesloten, en dan komt de belasting ook om de hoek kijken want electrische auto’s lood en lood zwaar succes ermee groeten Piet

  18. Jij bent precies het type waar Marco naar verwijst.

    Alleen Tesla verwijst naar fascisme, maar dat heeft niets met het klimaat te maken.

  19. Ik rijdt nu twee jaar, 124k km tesla en ik ga heel graag weer terug naar een benzine of hybride.
    De tesla y heeft een veel te bonkerig onderstel, lweegt veel te veel en zit ook nog eens slecht in elkaar. Geen lol mee te beleven. Net ook weer op wintersport geweest met de ev, zoeken naar laadpunten die allemaal vol zijn. Accu capaciteit die zwaar terugvalt in de kou en op de autobaan rijdt je iedereen in de weg met 120km/u. Nee dank u.
    Met weemoed denk ik terug naar mijn 2018 Mazda 6 diesel station, wat een heerlijke auto was dat.

  20. De ideologie erachter speelt echter ook mee. Net als windmolens en zonnepanelen, staat de EV als symbool voor klimaatfascisme.

  21. Er zit vast een bron van waarheid in, maar
    – Ik kom nog weleens op plekken waar de EV infrastructuur lang niet zo ver is als in Nederland.
    – Voor een groep mensen geldt dat ze van het geluid van bepaalde motoren een testosteronboost krijgen. Dat zijn de mensen die je hoort klagen over dat EV’s geen ziel hebben. Wat dat eigenlijk betekent is dat die mensen motoren ervaren alsof die wel een ziel hebben. Dat klopt natuurlijk niet, maar voor die mensen voelt dat dus wel zo.

    Zie bijv. dit artikeltje; https://www.caranddriver.com/news/a15149764/a-revving-maserati-engine-has-a-biological-effect-on-women-car-news/
    Met als opmerking; het geldt niet alleen voor vrouwen en niet alleen bij Maserati’s.

  22. Klinkt een beetje als ‘wij van WC-eend’. Aan de andere kant, als je die infantiele reacties van bepaalde dinosaurussen hier soms leest dan bevestigen die helemaal wat in dit artikel staat.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear