Het is altijd lastig voor een autofabrikant om een opvolger te moeten maken voor een auto die overal ter wereld een joekel van een hit is geweest. Als je zoiets hebt geflikt, kun je niet zomaar een beetje op je lauweren gaan rusten; als ie begint te verouderen zul je met iets nieuws en beters op de proppen moeten komen, en wel voordat ie té oud is en anderen je hebben ingehaald. Nachtmerrie.

Dit tochtige kleine ding werd voor het eerst aan het publiek getoond tijdens de Detroit Motor Show in 2001 – zijn vrienden noemen hem Ford EX. We gaan ervan uit – en Ford heeft dat nooit expliciet tegengesproken – dat hij was bedoeld als ‘teen in het water’ voor een nieuwe Fiesta. Als je de formule van een winnende kleine stadsauto niet kunt verbeteren, waarom probeer je dan niet gewoon een soort variatie?

Wat als de Ford EX er wel was gekomen?

Iedereen lijkt tegenwoordig rond te cruisen in enorme SUV’s, dus waarom niet een zwaar uitgekleed model dat stoepranden en verkeersdrempels kan nemen zonder snelheid te minderen? Zou toch briljant zijn, om tien minuten eerder bij de winkel te kunnen zijn? Te druk verkeer? Dan ga je gewoon door het park. En bedenk eens hoe veel tijd je wel niet bespaart door geen deuren te hoeven gebruiken om erin of -uit te komen.

Ford leegde de hele emmer met gewichtbesparende maatregelen over de EX, wat waarschijnlijk de reden is dat hij niet de 15.000 euro kostende alleskunner is geworden waar we op hoopten. Het frame is gemaakt van chromoly-stalen buizen, een chique legering van chroom en molybdeen – heel bijzonder allemaal – terwijl de carrosseriedelen zijn gemaakt van composietmateriaal.

Ford EX (2001) Buggy concept stuur

De voorruit kan plat worden gelegd voor dat authentieke vliegen-tussen-je-tanden-gevoel. En moet je die enorme 33-inch banden eens zien (om 17-inch wielen). Deze auto maakt geen grappen. Hij heeft niet zozeer een rolkooi, hij is een rolkooi. Gelukkig heb je voorin vierpuntsgordels en airbags. In de vloer zitten gaten om water te kunnen lozen, handig in de wasstraat.

Specificaties van de Ford EX

De EX had een 4,0-liter V6 met supercharger, goed voor 375 pk en 556 Nm dat via een handmatige vijfbak over alle vier de wielen werd verdeeld. Met een gewicht van 1.179 kilo hoef je geen al te levendige fantasie te hebben om je te kunnen voorstellen hoe snel dit ding zou zijn geweest. Zeker met helemaal niets om je tegen de elementen te beschermen.

Ford EX (2001) Buggy concept motor

Je hoeft over nog veel minder verbeelding te beschikken om te weten waarom Ford de EX nooit in productie nam. En zelfs met saaie updates vond de Fiesta het leven maar moeilijk en is inmiddels, na bijna vijftig jaar trouwe dienst, overtallig verklaard.

Zou de hele EX-toestand gewoon een cynische marketingtruc zijn geweest, die je ervan moest overtuigen dat Ford een supercool bedrijf is dat exotische machines bouwt die heel leuk en een tikje ondeugend zijn? Oh jee. Maar dan nog: misschien is een geüpdatete versie van de gekte die de EX uitstraalt wel precies wat Ford (en de Fiesta) écht nodig heeft.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear