Klaar met bingewatchen? Mooi zo, spendeer je tijd eens nuttig en zet je hersentank open voor wat zelfontbrandende kennis. Dit is een korte geschiedenis van diesel, die tenminste voor een gedeelte waar is. Reis met ons mee terug de tijd in om te weten hoe de dieselmotor ontstaan is. Kennis is koppel.

1900

Op de Wereldtentoonstelling in Parijs presenteert Rudolf Diesel zijn prototype dieselmotor. Na experimenten met poederkool, pindaolie en dierlijk vet bleek de motor het best te draaien op petroleum, en later op een speciaal ontwikkeld aardolieraffinaat, dat dieselolie genoemd zou worden.

1931

In zijn Cummins ‘Diesel Special’-racewagen wordt de Amerikaanse coureur Dave Evans de eerste die de Indy 500-race voltooit zonder een pitstop te maken. Evans finisht bepaald niet in de buurt van het podium, maar zijn brandstofrekening is wel lekker laag.

1936

Mercedes introduceert de eerste door diesel aangedreven taxi. De 260D heeft amper 40 pk, rijdt 1 op 8 en braakt bakken fijnstof uit, waarmee hij op zich nog leuk mee zou kunnen komen op de hedendaagse Amsterdamse taximarkt.

1978

Als tegenzet op het succes van de kleine, zuinige Europese diesels, besluit het Amerikaanse merk Oldsmobile met een dieselversie te komen van de middenklasse Cutlass-sedan. Jammer genoeg worden de termen ‘klein’ en ‘zuinig’ verkeerd begrepen: ze bouwen een 5,7-liter V8 diesel die er twintig seconden over doet om van 0 naar 100 km/u te dreunen en zo betrouwbaar is als de mond van Donald Trump. Nog altijd is de dieselende Oldsmobile Cutlass het standaardvoorbeeld om uit te leggen dat Ameri-kanen diesel niet echt ‘snappen’.

2006

De Audi R10 TDI is de eerste diesel die Le Mans wint, en rijdt daar 380 rondjes in 24 uur. Ogenblikkelijk worden de regels veranderd, uit angst dat diesel de brandstof van de toekomst zou blijken te zijn.

2006

De JCB Dieselmax Streamliner breekt het dieselsnelheidsrecord op land met een gemiddelde snelheid van 529 km/u op de zoutvlakte van -Bonneville. Wat ze in de VS niet weten, is dat dat ook de gemiddelde snelheid is van elke Volkswagen Passat TDI op de linkerrijstrook van de Autobahn, in de ochtendspits.

2006

De Finse firma Wartsila bouwt de krachtigste dieselmotor in de geschiedenis. Hij is bedoeld voor gebruik in grote containerschepen en heeft veertien cilinders. Het is een tweetaktmotor met een inhoud van 1.810 liter en een gezonde 110.000 pk. Na een rondje op het TG-circuit omschrijft Chris Harris de Wartsila-motor als ‘goed bij lage toeren, maar  wat weinig puf bij de rode lijn’.

2015

Volkswagen blijkt de boel in veel van haar dieselmotoren te hebben bedrogen, qua uitstoot, om de moderne emissietests te omzeilen. Grootscheepse terugroepacties, kelderende aandelenkoersen, fikse boetes leiden vervolgens tot, eh, toch niet echt al te veel verandering.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)