Als je bij de goedkope bandenketen om de hoek bent geweest, wil je misschien nog even de wielmoeren natrekken, maar anders ben je na een setje nieuwe banden gelijk klaar om te gaan. Toch? Nou, niet helemaal. Iets wat waarschijnlijk niet iedereen weet, is dat je de nieuwe banden de eerste 1.000 kilometer moet inrijden. En dat gaat nog best ver.

Het kan best zijn dat je auto na een setje nieuwe banden helemaal niet beter rijdt. Dat komt omdat nieuwe banden nog niet de optimale grip hebben. Volgens bandenmerk Continental zit er zelfs nog een beetje glijmiddel op de band vanuit de fabriek. Deze waxachtige substantie zorgt ervoor dat het rubber makkelijk uit de mal komt.

Nieuwe banden kunnen kronkelen

Volgens de Engelse website van Continental kunnen nieuwe banden last hebben van tread squirm. Dit betekent letterlijk vertaald ‘kronkelen’. Het komt erop neer dat er nog wat extra beweging zit in het profiel van de band. Dit beweegt wat meer dan je gewend bent, waardoor het weggedrag wat minder strak kan aanvoelen. Ook dit moet een beetje inslijten.

Niet meteen een paar goede bochtjes pakken

Meteen even voelen hoe de auto rijdt op de nieuwe banden en een paar sportieve bochtjes pakken, dat raadt Continental af. De eerste 800 kilometer kun je het beste een gematigde snelheid aanhouden en het liefst niet hard optrekken of plots remmen. Pas na de eerste twee tankjes brandstof kun je alles doen met de band. Andere fabrikanten houden overigens iets minder kilometers aan.

Banden mogen zelfs niet nat worden

Het gaat zelfs nog wat verder: Continental adviseert om de eerste 800 kilometer natte wegen te vermijden. Ook mag je de banden geen eten geven na middernacht. Of zijn we nu in de war? Het advies van de natte wegen zal ongetwijfeld vanwege het waxachtige middeltje zijn op de banden; ze kunnen zeker in het begin nogal glad aanvoelen.

Reacties

  • Stoplichtkabouter heeft op 24 mei 2024 geschreven:

    Weten jullie wel dat dit bij motorbanden ook geld??
    Das nog iets gevaarlijker.
    Bij een goede motorzaak krijg je, na een bandenwissel, een stickertje op de tank met de text; Pas op! Nieuwe banden, EERST INRIJDEN!.
    Je wil niet weten hoeveel van de klanten bij de eerste bocht onderuit gaan/zijn gegaan.
    Dan kan je motor gelijk weer naar binnen voor schade herstel.

    Jaren geleden zat er in Woerden een Ducati specialist, die zette na het monteren van een nieuwe achterband, de motor in z’n 1e versnelling, en dan ff met de grove vijl er op.
    Dan was dat wax laagje er wel af.
    Deze specialist is later naar Luxemburg verhuisd, ik ken verder geen dealer die dit doet.

    • Old Newbee heeft op 24 mei 2024 geschreven:

      Klopt helemaal,
      Een tijd geleden, prachtocasion gekocht, echter met de originele verduurde banden, levensgevaarlijk. Dus nieuw setje en gelijk bij het “normaal” wegrijden reeds gemerkt dat ie nogal schoof. Paar honderd km rustig azn en elke bocht een beetje scherper beginnen te nemen. Nu prachtige baanvastheid.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear