Er zal vast ergens een geschreven of ongeschreven internetregel zijn die wil dat alles een discussie waard is, hoe onbenullig dan ook. Zo kwamen we een tijdje geleden op een niet nader te noemen social media-platform terecht waar een heftige discussie woedde over de volgorde van de handelingen bij het parkeren. Dus: eerst de handrem of eerst de automaat in de P-stand zetten?
Om te beginnen: een hoop moderne auto’s zullen zelf de elektrische handrem aantrekken als je de automaat in de parkeerstand zet. Ga er maar vanuit dat de autofabrikant dit allemaal goed geregeld heeft. Bij elektrische auto’s heb je in de meeste gevallen ook niet echt een versnellingsbak om van te spreken. Ook hierbij hoef je je niet druk te maken.
Voor alle andere auto’s
Maar mocht je een auto met een automaat hebben waarbij je nog zelf de P-stand moet selecteren, dan maakt de volgorde blijkbaar wel uit. Met name als je op een helling parkeert. Als je de automaat in de parkeerstand zet, dan zet een borgpen de versnellingsbak vast. Er komen dus krachten op deze borgpen te staan. In theorie kan deze borgpen breken, al is de kans niet groot.
Als je eerst de handrem aantrekt en dan pas de automaat in de P-stand zet, dan komen deze krachten voornamelijk op de handrem te staan. Het is in principe dus beter om eerst de handrem aan te trekken en daarna pas de automaat in P te zetten. Maar nogmaals: in Nederland parkeren wij bijna altijd waterpas en zal het allemaal wel loslopen.
Ben heeft op 3 januari 2023 geschreven:
Bij de jeep renegade kan het gebeuren dat je die niet uit parking krijgt als je op flauw helling staat voor een garage of zo. Als je die ervoor gewoon eerst op P zet zonder met voetrem de handrem erop gezet te hebben.
Florian heeft op 3 januari 2023 geschreven:
Toevoeging: het fijnst vind ik tot stilstand komen met de voetrem natuurlijk, dan de hendel van D naar P. En nog steeds voet op de rem. Dan handrem erop en voetrem loslaten. Dan gaat de auto niet “wiegen” in P. Wat jullie? Aldus een eigenaar van Volvo v50 2.4i met Geartronic automaat.
Peter de trucker heeft op 3 januari 2023 geschreven:
Als je nu eens beide manieren gelijktijdig gebruikt, gebeurd er dus niks om je druk over temaken. Vroeger in de 1e en de handrem erop en nu in de P stand en handrem. Kunt er altijd nog een wielklem voorzetten op een helling.
Wesley heeft op 2 januari 2023 geschreven:
Dit is idd iets om in acht te nemen. Bij mijn bakrevisie ook gezien dat die borgpin echt niet er op gemaakt is om het hele gewicht van de auto tegen te houden!
Rudy brandt heeft op 1 januari 2023 geschreven:
Niet dus de mijne is omdat de borgpe brak. (Auto 40 plus) van de garage de straat opgerold gelukkig geen schade.