Herkenbare discussie: moet je het knopje van de handrem indrukken bij het aantrekken? Of in ieder geval was het ooit een herkenbare discussie. De handmatige ho-stok vind je inmiddels nauwelijks meer in nieuwe auto’s, en het lot van de centrale uitstulping zal hetzelfde zijn als dat van de raamslinger. De jeugd zal zich afvragen waarom we ‘aan de handrem trekken’ zeggen, net als ‘de telefoon ophangen’. Maar de grote vraag is: moet je het knopje van de handrem indrukken als je hem aantrekt?

De hendel bedient een kabel die de remklauwen (meestal achter) aantrekt. Daarom wil een handrem in de winter nog weleens vast komen te zitten, het mechanisme vriest dan vast. Dat gebeurt bij het rempedaal niet zo snel, omdat deze functioneert via vloeistof, maar dat is een uitleg voor een andere keer. Hoe dan ook, het getik dat je hoort wanneer je de parkeerrem aantrekt zonder het knopje te gebruiken, is een armpje dat over een stel tandjes beweegt.

Hoe werkt het?

De tandjes zorgen ervoor dat de trekstok niet weer omlaag valt als je hem los laat. Door het indrukken van het knopje van de handrem, trek je het armpje terug zodat de handrem omlaag kan. Als je het knopje indrukt bij het omhoog trekken van de handrem, dan is het armpje teruggetrokken en ratelt hij niet over de tandjes. Hetzelfde soort mechanisme zit in een ratel waarmee je bouten en moeren los draait.

Volgens Engineering Explained hoef je het knopje van de handrem niet in te drukken, maar het kan ook geen kwaad om het wel te doen. Slijtage aan dit soort mechanismes wordt veroorzaakt door hitte. Het aantrekken van de handrem zonder knopje, zorgt nauwelijks voor hitte. Bovendien gebruik je de handrem maar een paar keer per rit, als je tenminste niet te vaak moet omkeren. Tegen de tijd dat de parkeerrem versleten is door het niet indrukken van het knopje, is de rest van je auto al lang vergaan.

Knopje van de handrem indrukken of niet?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)