Een elektrische step klinkt als een goed cadeau om aan je verwende neefje te geven voor in de achtertuin, maar ook voor volwassenen kan het handig zijn. En je hoeft niet eens verwend te zijn. Je gooit zo’n ding achterin de kofferbak (en bij sommige auto’s kun je hem daar zelfs opladen tijdens het rijden) en kunt de laatste kilometer met de step doen. Zo kun je bijvoorbeeld op een gratis parkeerplek staan of de milieuzone vermijden. Nu mag dit legaal met de eerste legale step voor de Nederlandse weg.

Selana is het eerste bedrijf dat een legale elektrische step in het aanbod heeft. Samen met de RDW hebben ze gekeken naar alle eisen, bijvoorbeeld een spiegel op het stuur. We noemen het een step, maar zelf steppen hoeft niet. In tegenstelling tot een elektrische fiets rijdt deze step wel helemaal zelfstandig en is de elektromotor dus niet alleen ter ondersteuning. De topsnelheid van de Selana Alpha is 25 km/u en je mag ermee op het fietspad rijden.

Hoe ver kan de elektrische step rijden?

Dit is wel serieus: je kunt tot wel 45 tot 60 kilometer rijden met de Selana Alpha. Statistisch gezien kunnen veel mensen dus het woon-werkverkeer ermee afleggen. Je hebt geen rijbewijs nodig en een helm is ook niet verplicht. Opladen naar 80 procent gaat in 2,5 uur en de laatste 20 procent kost je dan nog eens 45 minuten. Voor wie een hoge tildrempel in zijn kofferbak heeft: de step weegt 28 kilo, dus wel vanuit de knietjes tillen.

Wat kost de legale elektrische step?

De Selana Alpha is er in twee kleuren. In de kleurstelling Space Black (met gouden accenten) kost ie 1.900 euro en als je de kleur Moonlight White wilt, dan ben je 2.100 euro kwijt. Achterop zit trouwens een klein blauw kentekenplaatje. De boete voor het gebruiken van een illegale elektrische step is 400 euro, dus voor recidivisten is het wel een investering waard. We zijn benieuwd naar wat de concurrentie gaat doen.

92 reacties op “Dit is de eerste legale elektrische step voor Nederland (en dit kost ie)”

  1. Waarom zo duur dezelfde step koop je voor 200 of 300 waarom 2000 hebzucht is het antwoord mensen zijn echt dom als je die step zou kopen en opgelicht ik weet niet of dat een fijn idee is wel voor de verkoper money money money is the love of mij life

  2. Ja nu is die legaal en de prijzen zijn bijna 20 keer duurder dezelfde step van 250 euro .spiegel erop en kenteken en bam 2000 euro .die mogen ze houden dan maar eentje uit China bestellen .komen ze toch allemaal vandaan..

    • Topgear, eerst ff de feiten checken.
      Dit is de 5e toegestane electrische step.
      De andere 4 staan al enkele jaren op de RDW website..

  3. En nog meer obesitas kutjong die buiten de fatbikes het openbaar leven terroriseren! Is de regering alleen maar te doen om euros, omzetbelasting !

    • Daarom zouden ze de leeftijd moeten veranderen van 16 naar 25 of 30 jaar die zijn meestal wat verantwoordelijker.
      De prijs maakt bij jongeren niet uit ze sparen werken en ouders passen bij. Scheelt weer in ov geld of zelf je kind weg of op halen.

      • Zo zie je maar weer hoe je word genept legaal of illegaal ook deze step rijd heerlijk en kost stukken goedkoper maarja zoals met alles worden we hier flink nk genaaid .

  4. Interessant.
    En artikeltje over een step op TopGear en het is gelijk het artikel met het grootste aantal reacties in lange tijd.

    • Ik snap nouw niet waarom.het 1900 of 2100
      Moet kosten daar koop koop.je makkelijk 2 electrice.fietsen.voor dat geld buiten dat een.ekectrice step kost daar 600 euro gaat er hiermee naar de keuring rdw voor kenteken plaatje.

      • Martien. Als jij 2 electrice fietsen van een gerenommeerd merk kan kopen mag je mij het adres geven. Ik weet zeker dat jij kan vinden.

          • Er bestaat geen gerenomeerd bedrijf zijn allemaal hetzelfde .je betaald voor de naam .zijn genoeg goedkopere en betere of hetzelfde kwaliteit sommige mensen zijn net schapen idioten die houden de prijzen zo hoog .diezelfde step van 250 euro kan je laten keuren .

    • Geen helm!!!! Op de snorscooter helmplicht en niet voor deze step of fatbiks vliegen je links en recht om de oren zonder helm met 40 km per uur bestuurders niet ouder dan 10 a 12 jaar hoe krom wil je het hebben in dit gave land( volgens rutte)

      • De meeste fatbikes rijden gewoon 25 hoor, ik zie af en toe een opgevoerde en zie steeds meer mini fatbikes dus wel beetje overdreven……

        • Nee niks “meeste fatbikes gewoon 25”. Bagatelliseren heet dat in goed Nederlands.
          70% van die FB opgevoerd.

          • In Amsterdam is 50% opgevoerd volgens politie. Landelijk zal het ook wel zo iets zijn.

          • Hoezo 70% opgevoerd, verhoog dat gerust naar 90%. Ik ben nog geen fatbike tegengekomen die 25 km/u rijd.

        • Denk dat Rutte op iedereen indruk heeft gemaakt Helaas …hij heeft Nederland kapot gemaakt en uitgehold en verkocht.Vandaar nu zijn nieuwe baan.Kan hij op nog grotere schaal doen

          • Rutte is de grootste schaap en kontelikker.ja dat zeg ik en so is het.kontelikker

  5. Dit word een rampzalig drama in de grote steden zoals Amsterdam waar ik woon!
    Gemeentebesturen en regering die er ALLES aan doen om de beperkte automobilist met handicap weg te pesten uit hun auto en het zo duur te maken dat je in een sociaal isolement raakt.
    Eerst mag je in de stad nog maar 30km per uur met je auto wat levensgevaarlijk is!
    Links en rechts word je ingehaald door scooters, snorfietsen, ebykes, fatbikes en nu daarbij de STEP die alle regels aan hun laars lappen.
    Op hun mobiel bezig weet ik wat aan het doen onder het rijden, rood licht nog nooit van gehoord, voorrang zijn geen regels voor die nemen ze gewoon richting aangeven gebeurt niet en verlichting bestaat ook niet meer!
    Zeg of vind er wat van dan is het logisch dat je word uitgescholden en willen ze desnoods met je op de vuist.
    Word het nu niet eens echt tijd dat beleidsmakers en bestuurders eens echt na gaan denken en handelen DIT KAN ECHT NIET MEER!
    Oplossingen zij heel misschien wel dat al deze varianten van “voertuigen” eens net zo streng en moeten voldoen aan dezelfde eisen als bijvoorbeeld een auto en motor.
    Dat wil zeggen dezelfde specificaties, parkeervergunning, verzekering, belasting en tenaamstelling.
    Ook een degelijke rij opleiding met examen voor elk voertuig op de openbare weg.
    En het allerbelangrijkste HANDHAVEN op overtredingen wat nu echt alleen bij de zwaar gedupeerde automobilist gebeurt.

    • Heb een elektrisch stepje die ik gebruik
      Als ik wegga met vrienden en daarop
      Zachtjes achter hun aanrijdt op standje 1
      Reden,ik kan niet meer dan 100 meter lopen
      Is voor mij de fase voor een scootmobiel
      Zou toch te gek zijn om daar kenteken
      Plaatje voor aan te vragen

      • Het gaat straks verplicht worden voor alle e-steps dus dan zal het moeten. Net als voor de toekomstige scootmobiel, daar moet ook een kenteken/verzekerings plaatje op anders mag je er niet mee de openbare weg op.

        • O wat fijn om een lotgenoot tegen te komen. Ik rijd ook een stepje omdat lopen moeilijk word en omdat deze makkelijk in de auto past. Deze nieuwe step van selana kan helaas niet ingeklapt worden dus twijfel ik om deze aan te schaffen. Ik wil alleen maar naar de rest van de mensen te kennen geven dat er ook mensen zijn die een step gebruiken voor hun gezondheid en mobiliteit

    • Volgens mij bent u nog nooit in het buitenland op vakantie geweest, want daar gaat het al jaren met de step in het openbaar verkeer
      Het is eerder de bestuurder waar het probleem ligt
      En dat geld uiteraard voor alle vervoermiddelen, mensen moeten de gebruiker er op aanspreken
      Maar dat schijnt nog al moelijk te zijn in Nederland

    • Houd toch eens op met dat gezeik. Mobiliteit veranderd, is niet nieuw. Dat een linkse kliek Amsterdam chanteert, betekent niet dat de rest van Nederland daar de dupe van moet zijn. Het heeft veel te lang geduurd alvorens de e-step is toegelaten en dan nog maar met een merk. De overheid doet er veel te lang over omdat ze veel te veel regels bedenkt die ze wil opleggen. Hou op daarmee, in omringende Europese landen is het al lang geregeld. Het keuringswerk is daar al gedaan, dat hoeft niet nog eens over te worden gedaan. En de 30 km/h voor auto’s is idd te zot voor woorden. Maar stem vooral links, dan lost dat probleem zich op. Dan mag je straks namelijk geen auto meer bezitten.

      • Kopieer dit bericht maar voor mij, inclusief de naam van de schrijver want die is ook het zelfde. 100% mee eens! Bovendien heb ik het gevoel dat er gelobbyd is bij de politiek, hoe frappant dat geen enkel huidig model goed gekeurt is en kan worden en een nederlandse fabrikant als eerste wel een model heeft… Vriendjespolitiek?

      • Poeh, dat zou vriendjespolitiek kunnen zijn, maar er is ook een andere logische optie:

        Nergens ter wereld hoeven steps aan al deze onzinregulatie te voldoen. De meeste fabrikanten maken steps voor de wereldmarkt. Veel zullen niet bereid te zijn om allerlei aanpassingen te doen, en dan ook nog eens door de mallemolen van de RDW te moeten omdat onze overheid zo nodig moeilijk moet doen, nadat er ooit eens een gigantische elektrische bakfiets een dodelijk ongeval had.

  6. Ik mag toch aannemen dat dezecstep is voorzien van werkende richtingaanwijzers en remlicht ? Richting aangeven met een armgebaar levert alleen maar valpartijen op wegens het verlies van balans !! Waarom bij de snelheid van 45 km/ h geen bromfietsrijbewijs als minimum vereist !! Worden ze soms ook beschouwd als ” zwakke ” weggebruikers ?

    • Beste Fons,
      Hoe kom je bij 45km/u?
      In het bovenstaande bericht staat max 25km/u.
      Vandaar ook het blauwe plaatje.

      • Ik rijd al 3 jaar op een goedgekeurde step.
        Hij is van het merk Trendiamo.
        Er zit een blauw kentekenplaatje op en ik heb hem verzekerd.
        Hij gaat maar 25 kilometer.
        Dus een regeling voor een electrische step is niet nieuw want ik rij er al 3 jaar mee.

    • Ja, deze step heeft richtingaanwijzers en een remlicht, en rijd 25 km/h.

      Overigens vind ik die richtingaanwijzers het enige van deze hele bureaucratische molen waar ik nog enigszins een voordeel in zie.

  7. Ik rijd op een Euc met een scootmobiel sticker. Ben al een paar keer aangereden en de verzekering van de andere partij moest mij uitbetalen. Ik rij gemiddeld 80 km/h en ja als een automobilist mij dan geen voorrang verleend…

  8. Dit is wel echt weer volledig op zijn Nederlands gedaan.

    Ongeluk met een Stint, en gelijk schieten er honderd ambtenaren volledig in de stress, en verbieden 90% van alles wat een electromotor heeft.

    Was die Stint een goed plan? Nee, natuurlijk niet. Een jonge overwerkte kinderdagverblijf medewerker met een voertuig zonder uitgebreide keuring waar je 8 kinderen in kunt vervoeren, en zonder enige vorm van verplichte training de weg op sturen is natuurlijk vragen om ongelukken.

    Maar een gigantische elektrische bakfiets is niet hetzelfde als een stepje.

    De regelgeving had zo eenvoudig kunnen zijn ipv het idioot dure en nodeloos ingewikkelde bureaucratische gedrocht wat ze er nu van hebben gemaakt.

    De belangrijkste vraag had moeten zijn: is het gevaarlijker dan een elektrische fiets? Waar je dat met ja kunt beantwoorden stel je aanvullende eisen voor, alles wat je met nee beantwoord mag gewoon onder de regels van een normale fiets de weg op.

    Bij een stepje zou ik inschatten: ietsje grotere kans op ongelukken voor de bestuurder dan een elektrische fiets, maar dat wordt weer opgeheven door het lagere risico voor de omgeving en lagere impact van ongelukken met een step (minder kinetische energie, de bestuurder kan er bij problemen makkelijker af komen, en je valt van een stuk minder hoog dan met een fiets).

    • Helemaal mee eens, ook is een lichtere step veel praktischer. Reken maar dat mensen in de rij staan voir een step van 2k…..

        • Dit is dan ook een behoorlijk zware step. Waarschijnlijk omdat er een achteruitkijkspiegel. lane assist, snelheidsmeldingen, achteruitrijcamera, esp en abs op moet zitten om aan de regelgeving te voldoen (ja, ik overdrijf voor het dramatisch effect).

          Als ik de goedkopere klasse segway steps bekijk is een gewicht van 16 – 19 kilo normaler.

          Dat is ook logischer. Een accupakket is ongeveer even zwaar voor eenzelfde range (aangenomen dat een step en een fiets ongeveer even efficient zijn, wat om en nabij wel het geval zal zijn). Voor de rest heeft een step echter veel minder frame, dus voor eenzelfde bouwkwaliteit en range zal het gewicht van de step altijd lager liggen.

    • De step weegt 28 kilo, dat is zwaarder dan mijn elektrische fiets, dus qua kinetische kracht is het zeker niet minder. Daarnaast heeft het veel kleinere wielen wat de kans op vallen groter maakt, en je hand uitsteken op een klein stepje met een klein stuurtje met kleine wieltjes is ook niet heel veilig.

      Maar even serieus, je gaat jezelf toch niet proberen te overtuigen dat een stepje dat 25km per uur gaat veiliger is dan een fiets?

      • Ik heb deze step een paar keer mogen testen. Dit ding is veiliger dan menig ebike.

        U stelt dat door de kleine wielen deze step onstabiel is, maar juist door het lage zwaartepunt is dit ding heel stabiel, veel neer dan een fiets. Er zit een betere rem op, je staat sneller stil. Bovendien is de draaicirkel heel klein en kan je zonder pijn of moeite uitwijken, ij tegenstelling tot een fiets waar je best wat ruimte nodig hebt om uit te wijken.

        Al met al, is een e step inderdaad veiliger dan een fiets. Je bent je op de step namelijk veel bewuster van je positie, waar de meeste fietsers zichzelf onschendbaar en koning van de weg vinden.

        • Het is en blijft gevaarlijk als mensen de regels aan hun laars lappen of je nu op een fiets,step,brommer of auto bent of welk vervormiddel dan ook.
          Leeftijd moet uberhaupt omhoog want op jonge leeftijd KEN je het gevaar NIET en heb je de kennis niet. En zoals vaker beschreven merendeel van de fatbikes en steps sjeesen je voorbij druk met telefoon.. HANDHAVING?POLITIE? Je zou ze bijna een lintje geven voor dat ze er altijd te laat zijn.

      • Dat zou mij inderdaad niet verbazen.

        Om punt voor punt een reactie te geven:

        “De step weegt 28 kilo, dat is zwaarder dan mijn elektrische fiets.”
        Dit is dan ook een uitzonderlijk zware step, waarschijnlijk omdat deze veel meer verplichtingen heeft dan een elektrische fiets. Als ik de goedkopere klasse segway steps bekijk is een gewicht van 16 – 19 kilo normaler.
        Dat is ook logischer. Een accupakket is ongeveer even zwaar voor eenzelfde range (aangenomen dat een step en een fiets ongeveer even efficient zijn, wat om en nabij wel het geval zal zijn). Voor de rest heeft een step echter veel minder frame, dus voor eenzelfde bouwkwaliteit en range zal het gewicht van de step altijd lager liggen.

        “Daarnaast heeft het veel kleinere wielen wat de kans op vallen groter maakt.”
        Dat vermoeden heb ik ook, dat heb ik ook al aangegeven. De kans op instabiliteit is groter, maar de consequenties zijn dan weer een stuk lager. Raak je met je fiets uit balans / ga je de verkeerde kant op dan zit je hoog, en kom je er moeilijk af. Bij een step sta je al praktisch op de grond, en kun je dus je val veel beter opvangen / mogelijk zelfs overeind blijven door een paar passen te rennen.

        “en je hand uitsteken op een klein stepje met een klein stuurtje met kleine wieltjes is ook niet heel veilig.”
        Naast dat 9 op de 10 fietsers dit ook niet doen, is dit ook niet nodig bij de step uit het artikel: deze heeft richtingaanwijzers. O ja, en een remlicht. Voor zover ik weet zijn er geen fietsen met richtingaanwijzers en / of remlicht. Overigens vind ik de richtingaanwijzers 1 van de weinige verplichtingen die wel echt toegevoegde waarde hebben.

  9. Legale steps bestaan al jaren! We hebben Tante Paula Maximilian 2 al een aantal jaren, wordt gezien als een snorfiets, verzekering een paar euro…

  10. Toen de Stint in het verkeer verscheen was iedereen happy. Uiteindelijk door een tragisch ongeval waarbij kinderen om het leven zijn gekomen is er regelgeving gekomen voor dit soort transport.
    Gezien de reacties is dit alweer vergeten. Stel je voor je kind staat bij het spoor en onverwacht gaat de step vooruit door een ontwerpfout. Dan wordt er geroepen: waarom is hier geen regelgeving voor.

    • Op een rijwiel, maakt niet uit welke type, heb je altijd hoog risico van gevaar!

      Tragedi stint is niet goed te praten. Menselijke fouten spelen ook een rol. Belangrijk is dat het voertuig op de juiste wijze getest is en voorzien is van juiste certificering.

      Ongelukken gebeuren helaas eenmaal en het zijn vaak samenhang van verschillende factoren. Dat kan je ook overkomen als je op straat loopt.

      Het gaat om dat ene moment dat het gebeurt.

      Wat belangrijk is om de gebruikers goed inlichten over de gevaren en laten bewust worden hoe een step, fiets, bakfiets veilig te gebruiken

      Productfouten kun je voorkomen of beter gezegd beperken door certifecering eisen scherper te stellen.

      Het kan elk merk of type overkomen. Kijk eens naar auto industrie. Tesla’s waarvan de controllers van op hol slaan en mensen overlijden. Maar er zijn ook duizenden tevreden klanten. Je kan de pechvogel zijn. Zo moet je het zien.

      Bij snelheden van 25km/h , als ze op maximale snelheid botsten, kan ook ernstig letsel ontstaan, maar vaak is de snelheid stuk minder want je reactievermogen zorgt dat je altijd afremt of vertraagd in het proces van ongeluk.

      Blijft alert, kundigheid en verantwoordelijk omgaan een sterker actie dan alleen wijzen naar de kwaliteit of fabrikant.

      • Dat heeft niets met een step te maken dat is een brommer met kleine wielen. Het bedrijf is trouwens failliet maar dat terzijde
        Een prijs van 1900 en een gewicht van meer dan mijn ruff cycles fatbike, maakt het ook geen stepje wat je even meeneemt in het OV voor de last mile. Dus wederom een Nederlandse product wat de plank mis slaat en binnenkort failliet is

        • Spijker, kop, raak.

          Dat is naar mijn idee nog wel het grootste manko aan dit bureaucratische gedrocht:

          Een elektrische step had een geweldige manier kunnen zijn om transport duurzamer en veelzijdiger te maken.

          Het had OV gebruik kunnen stimuleren, en autogebruik minder nodig maken.

          Treinen wordt een stuk aantrekkelijker als je ter plaatse de laatste 4km met een step kunt doen.

          Als ik de keuze heb tussen:

          – 40km in de auto
          – 5km op een step, 20 minuten in de trein, 5km op een step
          – 15 minuten in de bus, 20 minuten in de trein, nogmaals 15 minuten in de bus
          – 5km fietsen, 20 minuten in de trein, ov fiets huren, nog 5km fietsen, met het risico op schade aan de fiets in de stalling / een gejatte fiets, en moeten voldoen aan maximale tijden dat de fiets in de stalling mag staan.
          – 5km fietsen, 20 minuten in de trein, ov fiets huren, nog 5km fietsen op een 2e eigen fiets, met het risico op schade aan beide fietsen / dubbel jat risico, en moeten voldoen aan maximale tijden dat de fietsen in de stallingen mogen staan.

          Dan vind ik de step en de auto toch de twee meest comfortabele opties.

  11. Dit zijn ronduit Russische praktijken. Schoften zijn het om peperdure producten op deze manier te promoten. Corruptie ten voeten uit, bloeddruk verhogend. Laat je niet gekmaken door deze schurken.

    • 100% oplichting max mogen ze tussen 499 en 699 kosten

      Dit is misbruikmaken!

      Maar kom op zullen echt mensen bestaan wie dat bedrag voor neer tikt?

      Dat kan ik me niet voorstellen. Vergelijkbare steps kosten gemiddeld tussen 500 en 800 max!!

    • Sinds een half jaar rijd ik op een kleine fatbike met instelbare “cruise control” , 15/20/25 km. Uur. Zeer stabiel , dikke banden veilig anti slip. 250 watt motor. Niet méér. Is niet nodig . Zadel zo ingesteld met voeren naar de grond. Hartstikke veilig. Actie radius zelfs 80 km. Opvouwbaar mee in de auto. Gewicht 25 kg. Prijs : beneden de 1000 euro !!! Kees N.

  12. Degene die zoiets koopt, die moet je aanhouden en ermee op de foto als ezel van het jaar.
    Wie o wie betaalt 2 rug en maandelijks verzekering voor zoiets?
    Koop dan een mooie elektrische fiets of een leuke fatbike. Mooie vespa scooter, of gewoon een auto.
    Zou nou niet echt weten welke bedrijf zoiets durft in te kopen en te verkopen?

      • Tevens door het kenteken ben je ook nog eens gevoelig voor boetes en waarschijnlijk kun je ook nog eens je ( auto) rijbewijs kwijt raken als je teveel drinkt, niet dat ik alcohol gebruik bij besturen promoot maar op de fiets krijg je gewoon een boete

    • Ik vraag me af of je met deze step ook in bus en metro mag en kan. Fan zou dat een voordeel zijn t.o.v. een fiets of fatbike. Geen idee of deze opvouwbaar is, maar ik denk het niet.

  13. Belachelijk weer.
    Deze dure step mag legaal de weg op maar een step van 300 euro dus niet.
    Ook wij hebben dus een e-step met verlichting, richtingaanwijzer, remlicht, bel en is Europees goedgekeurd…….. wat is het verschil behalve de prijs??!!!!

  14. In theorie is het voldoende om de step uit te rusten met twee wieltjes aan de achterzijde. Je kunt iedere (elektrische) driewieler verzekeren als invalidevoertuig. Dat kost slechts een grijpstuivers en je mag er zelfs mee door de supermarkt. (Wel de verkeersregels voor deze voertuigen in acht nemen.)

  15. Idd belachelijk dat je voor een scooter met blauwe plaat en een rijbewijs nodig hebt en een helm. Ik zeg: alle electrische fietsen en steppen gewoon helm op en rijbewijs.

    • Het gaat waarschijnlijk weer allemaal om geld, wie keurt er ?
      Ik heb een Sitgo invalidefiets aangekocht na ongeluk, die zou de weg niet op mogen? Ik neem het risico anders ben ik aan huis gebonden en word ik afhankelijk van anderen, electrice fiets is voor mij te gevaarlijk, ivb, niet goed kunnen op en afstappen. Prijs Sitgo 3100, euro naar de vuilnis? Wat een rare wereld.

    • Eens, dat is ook belachelijk. Op een elektrische fiets heb je ook geen helm en rijbewijs nodig. Die 25 km/h klasse was nu juist interessant omdat je die zonder helm en zonder rijbewijs kon rijden. Als dat niet meer het geval is heeft die hele klasse geen nut meer, want waarom zou je nu een 25 km/h scooter kopen als je met evenveel gedoe op een ‘normale’ 45 km/h scooter zit?

  16. Nu ook al de step. Al eerder de elektrische bakfiets, de elektrische fiets, de fatbike, en de scooter(elektrisch of niet). Waar blijven wij, de gewone ouderwetse fietsers, wij zijn zeker een uitstervend ras en goed voor het van Rappartmuseum. We zijn als gewone fietsers niet vielig meer op de weg. Heel sneu

    • 1900 euro… Wow. Segway ninebot kickmax steps kosten 900. Halen net zo ver, knipperlicht, rem en lamp voorop, ik heb 3r al 1600km illegaal mee door Nederland gereden in de afgelopen 3 Jr.

      De Nederlandse poppenkast… Ik bedoel de staat en rdw moetgl gewoon normaal doen. In heel Europa kan je normaal rijden in Nederland maar hier moet het weer over gereguleerd zijn.

      Pakkans is buiten de randstad 0,1 % dus ik zeg goeie step kopen, je verstand gebruiken en lekker rijden. Zoek ’t uit in den haag.

  17. Blijft toch apart dat je net zo hard als een snorfiets kan, net zoals een snorfiets een blauwe plaat hebt, maar toch geen helm op hoeft…

    Overigens wat een belachelijke prijs voor dat stepje.

      • Belachelijk duur! In alle landen van Europa koop je straatlegale step al vanaf 399,- opwaarts! Hier moet de RDW er weer tussen en maakt het weer belachelijk duur!

        • Wat een onzin wij rijden al jaren op een Kickbike Fat Max gewoon ook verzekerd als zijnde een bijzondere bromfiets. Er waren meerdere steps die daar onder vielen.
          Het enige wat nu veranderd is dat ze een eigen kenteken gaan voeren.

    • Ik heb mijn stepje nu 5 jaar en hij bevalt geweldig. Hij weegt 14kg en dat betekent dat ik ‘m overal mee kan nemen (auto/boot). Enige issue is rechtsaf slaan omdat je geen richting kunt aangeven. Knipperlichtjes zouden handig zijn maar tsja. Hij kostte €800. € 1900 is meer fan belachelijk.
      Ik hen een step en ben zo blij dat ik hem heb!

      • Al die fietsers die hier klagen over te snelle legale elektrische ( begrensde ) voertuigen; op de topsnelheid van mijn elektrische fatbike, werd ik ingehaald door iemand op een doodnormale fiets!
        Vond ik niet leuk, maar ik kon ongeacht wat ik deed, hem niet inhalen.
        Jullie redenering volgend, zou iedere fietser een helm en rijbewijs moeten.

    • Ja hij moet ook verzekerd worden als u wat krijgt en u bent niet verzekerd dan kan het u geld kosten omdat u illegaal rjd

Laat een antwoord achter aan J.Zand Reactie annuleren

(verplicht)