Als een man zegt dat zijn auto launch control heeft, groeit zijn zelfvertrouwen met 200 procent. Het zou het technische equivalent van Axe-deodorant moeten zijn. Maar hoeveel effect heeft launch control nou echt tijdens een dragrace? Heeft het net zo’n destructief effect op je rivaal als op de geur van Axe op je reukvermogen?
In het filmpje hieronder zie je een dragrace tussen een Jeep Grand Cherokee Trackhawk en een McLaren 570S. Aan beide auto’s is niet geknutseld, dus het is niet zo dat een van de auto’s een voordeel van een miljoen pk heeft. De Trackhawk met de Hellcat-motor produceert 717 pk en heeft vierwielaandrijving. De McLaren moet het doen met 570 pk en achterwielaandrijving. Dat klinkt alsof de winnaar makkelijk te kiezen is, maar de 570S is een stuk lichter. Spoiler alert: de Trackhawk maakt geen kans.
Wat echter interessant is aan dit filmpje is de launch control. Tijdens de eerste keer staat deze functie bij de McLaren uitgeschakeld. Je ziet dat de Trackhawk hier veel sneller van de lijn is dan de 570S. Als de launch control bij de tweede run wel is ingeschakeld, zie je dat de McLaren 570S al vanaf het begin mee kan komen met de super Jeep. Launch control kan er bij een dragrace dus wel degelijk voor zorgen dat je de overhand kunt krijgen. Dus als je nog geen plannen hebt voor het weekend: bouw een knopje met ‘launch control’ in je auto.
Reacties