De meeste grote automerken zijn inmiddels overstapt op een logo met een zogenoemd flat design. Dus geen schaduweffecten of glimmertjes, maar gewoon een plat logo. Niet alleen is dit momenteel heel trendy, het leent zich stukken beter voor online uitingen. Bovendien ga je steeds minder chroom zien op moderne auto’s, dus bedenken merken logo’s die zich beter lenen in het wit of zwart.

Vroeger was dat wel anders. Niet alleen waren de logo’s zelf een stuk uitbundiger, maar de luxere automerken plaatsten ook nog een ornament op de motorkap. Tegenwoordig vind je ornamenten alleen nog maar bij een paar merken zoals Mercedes of Rolls-Royce. Bekijk hieronder enkele voorbeelden van ornamenten op motorkappen door de jaren heen.

Jaguar ‘Leaper’

Jaguar Leaper ornament

Waarschijnlijk een van de beroemdste ornamenten (aan deze kant van de Atlantische Oceaan dan). De Leaper (springer) werd ontworpen door Frederick Gordon Crosby nadat Sir William Lyons zich boos maakte over een ornament dat een klant op een SS Jaguar Saloon had gezet.

Pontiac Chieftain

De Chieftain verving in 1949 de Torpedo als Pontiacs kleinere en iets goedkopere model. De auto was leverbaar in diverse carrosseriestijlen en had een nogal twijfelachtig ornament op zijn motorkap staan; in de vorm van de glimmende tronie van een indianenopperhoofd.

Bugatti’s Dansende Olifant

Dansende olifant Bugatti

De jongere broer van Bugatti-oprichter Ettore, Rembrandt Bugatti, was een getalenteerd beeldhouwer met een passie voor dieren. Hij was pas zeventien toen hij voor het eerst exposeerde op een tentoonstelling in Milaan, en in 1904 creëerde hij deze beroemde dansende olifant.

Duesenbird, EH… Duesenberg

De Amerikaanse firma Duesenberg produceerde enórme, ultraluxe coachbuilt auto’s met acht-in-lijnmotoren, en topte die vervolgens af met een vlijmscherp beeldje van een vogel die zich vanaf de motorkap uitstrekte. Extra oppassen met oversteken als er zo’n ding aankwam…

Wills Sainte Claire Grey Goose

Gans Wills Sainte Claire ornament

In het begin van de vorige eeuw was Childe Harold Wills een ingenieur en metaalbewerker voor Henry Ford. Hij is ook de ontwerper van het originele blauwe ovale logo. Daarna, toen hij Ford had verlaten, startte hij zijn eigen bedrijf onder de naam Wills Sainte Claire.

Rolls-Royce Spirit of Ecstasy

rolls-royce-spirit-of-ecstasy

Een van de weinige die het tot op de dag van vandaag volhoudt. De Spirit of Ecstasy werd op 6 februari 1911 al officieel geregistreerd als intellectueel eigendom van Rolls. In 2022 kreeg het een (milde) opfrisser, voornamelijk om het voor de Spectre iets aerodynamischer te maken

Packards Godin van de Snelheid

Packard 160 Convertible 1940 Hood Ornament

Ontwerper John D. Wilson wilde graag wat Griekse mythologie aan de auto’s van Packard toevoegen, en besloot dat Nike (de godin van de overwinning en bestuurder van Zeus’ strijdkar) maar eens op de radiator moest plaatsnemen. De pose leidde tot de bijnaam ‘de donutjager’.

Armstrong Siddeley Rocket Sphinx

Armstrong Siddeley Rocket Sphinx ornament

Het beeldje met de sfinx verscheen in de jaren 1910 voor het eerst op de auto’s van Siddeley-Deasy. In 1919 werd het bedrijf omgedoopt tot Armstrong Siddeley Motors, toen het werd overgenomen door de scheeps- en vliegtuigfabrikant Armstrong Whitworth.

Alle verschillende van Lincoln

Lincoln ornament motorkap

Je kent de langwerpige, vierpuntige ster van Lincoln waarschijnlijk wel, maar wij zijn persoonlijk erg gecharmeerd van zowel de windhond die in de jaren ’20 was besteld door Edsel Ford, de zoon van Henry, als het beeldje van de ridderhelm dat de hond later verving.

Reacties

  • Caddy heeft op 5 januari 2025 geschreven:

    De Mercedes ster is zo voor de hand liggend dat ze ook die vergeten zijn.

    Reageer
  • Gerrit heeft op 4 januari 2025 geschreven:

    En de B op de kap van Bentley dan?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear