We zijn met z’n allen geobsedeerd door luxe. We hunkeren naar luxe hotels met donsgevulde kussens. Als we geluk hebben, kunnen we misschien eens een keer uitpakken met een luxe horloge. Zelfs onze gezichtsreiniger is luxe. We kunnen amper functioneren zonder luxe, gewatteerd toiletpapier. En autofabrikanten lijden aan precies hetzelfde.

Veel van hen noemen zichzelf niet eens meer autofabrikanten, maar ‘luxemerken’. Een vaag concept dat niemand echt kan uitleggen zonder te vervallen in pretentieuze zinnen vol verleidelijk klinkende woorden die uiteindelijk niets betekenen. Ik ben de tel kwijt van het aantal presentaties waarin me werd verteld over de beoogde klant: iemand die Gucci-loafers draagt, cocktails nipt en z’n dagen vult met het plannen van filantropische projecten.

Een oude Panda, dat is pas luxe

Maar de trieste realiteit is: autofabrikanten snappen vandaag de dag niet meer hoe je échte luxe biedt. Maakt niet uit hoe diep het tapijt is, hoe exclusief de materialen, hoe stil of krachtig of verfijnd de motor. De échte luxe, namelijk de luxe rijervaring, is dood. En dat besefte ik pas toen ik een Fiat Panda van 1.600 euro kocht, met stoffen bekleding en ouderwetse zwengels om de achterruiten te openen.

Nee, ik ben niet gek aan het worden. Denk eens goed na over wat echte luxe is. Tijd is luxe. Geen eisen, geen druk – dát is luxe. Eenvoud en gemak zijn luxe. Als je het zo bekijkt, zijn moderne auto’s gewoon… nou ja, frustrerend. Op veel manieren is de Panda het meest luxueuze dat ik in lange tijd heb gereden. Die bescheiden kleine auto liet z’n voordelen des te duidelijker zien toen ik tegelijkertijd een nieuwe testauto kreeg: een BMW die 50 keer zo duur was.

Het begint al bij iets simpels als de sleutel. De Panda-sleutel is klein, slank en steek je gewoon in het contactslot, waardoor het interieur lekker opgeruimd blijft. De BMW-sleutel is enorm en zit vol piepkleine, priegelige knopjes: sommige aan de zijkant, één aan de voorkant. Tijdens het rijden rammelt hij irritant in de bekerhouder.

Starten en gaan

In de Panda zit je binnen vijf seconden achter het stuur en rijd je weg. In de BMW moet je eerst een profiel kiezen. Je kunt wel in de gast-modus rijden, maar dan zijn je voorkeuren niet geladen. Dus kies ik ‘Bestuurder’. Waarna er een waarschuwing verschijnt dat deze actie je instellingen gaat veranderen (dat is ook precies de bedoeling) en ik op ‘Activeren’ moet drukken. Daarna is er een vertraging terwijl het profiel laadt – tijdens die tijd kan ik niets met het scherm: geen verwarming aanpassen, geen navigatie instellen, geen radio veranderen. De Panda is inmiddels al de straat uit.

Dan wil ik het piepende snelheidsalarm uitschakelen, dat altijd weer wordt geactiveerd wanneer je de auto opnieuw start. Gelukkig kan dat met één knop. Maar het uitzetten van het verschrikkelijke rijstrook-assistentsysteem? Daarvoor moet ik op de hoofdmenuknop van het touchscreen drukken, naar de rij-instellingen scrollen (dat icoontje beweegt op willekeurige momenten), dat systeem in het menu zien te vinden, het uitschakelen, en vervolgens nog bevestigen dat ik het echt wil uitschakelen. Nou, tegen die tijd ben ik óf gecrasht, óf ik ben gestopt om dat ding in de fik te steken.

In de Panda ben jij de baas

Dit is geen luxe. Systemen als deze zijn de doodsteek voor wat auto’s écht moeten bieden: vrijheid en ontsnapping. Het gevoel dat jij de baas bent over je eigen route. De Panda koestert al die dingen, en er daalt een merkwaardige rust over je neer zodra je instapt en wegrijdt. Geen enkele nieuwe auto kan aan dat gevoel tippen. Wat hij ook kost.

37 reacties op “BMW? Audi? Eigenlijk is er niets luxer dan een goedkope Fiat Panda”

  1. Ik vind het erg jammer dat een gloednieuwe Panda vanaf 19.900€ te koop is, en de Grande Panda zelfs vanaf 24.900€ mijn Panda uit 2012 met net 91000km op de teller was destijds 10000€

  2. Onze derde nieuwe Panda is een automaat uit 2015, 133000 km op de teller en vorigge week weer apk goedgekeurd. Ik heb altijd van basic auto’s gehouden en die sutomaat was het noodzakelijk gevolg van een versleten linkerknie! Heerlijk hoge instap, goed uitzicht en laag verbruik, goede rij eigenschappen, wat wil een mens nog meer?

  3. Inderdaad, al die “luxe” 1 grote ergenis, ik rij zelf een Fiat Panda uit 2010, nieuw gekocht destijds, inmiddels 257800km op de teller, en rijdt nog als een nieuwe, altijd onderhoud laten plegen.
    Door mijn werk als autotransporteur, heb ik meegemaakt hoe erg die zogenaamde luxe is! Die afschuwelijke handrem bediening met een knopje, inderdaad, al die onzinmenu’s in de computerschermen, het alarm erafhalen voor je ze gaat laden, kost erg veel tijd, veel van die “luxe” auto’s, starten niet eens op de fabrieksterreinen/zeehavens, want accu leeg vanwege die geweldige luxe troep die erin zit, echte bagger is het, hinderlijke geluiden bij elke handeling, of iets wat dan niet ingesteld stast volgens het systeem, voor mij nooit zo’n “luxe” auto, gewoon eenvoud, gaat het langst mee, en oh ja, mijn Panda heeft 1x dienst geweigerd in 15 jaar!, de accu was op/kapot, een nieuwe erin a 78 euro, en gaan:).

  4. Rijd een 18 jaar oude Mitsubishi Pajero.
    Ondertussen de 350.000 kilometer voorbij maar overstappen naar iets nieuwers gaan we niet doen.

    Gewoon instappen en wegrijden zoals jullie ook aangeven.

    Zitten overigens wel handige zaken op: contact net uitgezet en de ramen nog open?
    Geen probleem! Die blijven nog even werken dus druk je zo dicht.
    Lampen vergeten uit te doen? Je krijgt een waarschuwing en daarna doet de auto deze zelf voor je uit.

  5. Ik rij al iets van 15 jaar een Yaris, bouwjaar 2000. Mijn vaste automonteur, kleine zelfstandige, zegt, als hij het niet doet heb je niet getankt of de accu is kapot. Ik heb er nog nooit iets mee gehad, zelfs de eerste uitlaat zit er nog onder. Starten en gaan, geen gedoe.

  6. Mijn eerste auto was een Panda, geen standaard, maar hij heeft mij in de tijd dat ik hem had veel plezier geleverd. Mooie ritten en lekker gooien en smijten. 100k km later was het na ruim 5 jaar tijd om hem te verkopen. Nu een mini cooper SE, soms mis je die Panda wel.

    Panda 1.4 sport 100 HP (09-JHG-3)

  7. Het klopt ik heb de keuze uit veel verschillende auto’s en de fiat panda wordt erg vaak gebruikt om dezelfde reden makkelijk instappen eenvoudige bediening van de deuren ramen ,opendak en dan nog de luxe van parkeren hij past overal nog wel tussen .
    De nieuwste grande panda heeft ook de luxe van een oer panda maar is wel wat groter.
    Succes
    Peter koene

  8. Mijn 1996 Lotus Elise is van hetzelfde laken een pak. Er zit helemaal niets in wat onnodig is om te rijden. Daardoor heel licht en extreem direct met sturen, accelereren en remmen. En heel belangrijk nul schijnveiligheidssytemen waardoor mensen niet gefocused zijn op autorijden en er juist ongelukken ontstaan.

  9. Berlingo van 2003 met 300k op de teller hier. 1.9 d, zonder turbo. Dat ding is niet vooruit te vloeken en brult bij optrekken als een bronstige neushoorn, maar hij blijft gewoon gaan, en hij dwingt me om het rustig aan te doen. Snel snel effe voorbij gaat toch niet…
    Love it, en wanneer hij uiteindelijk dood zal gaan ga ik oprecht verdrietig zijn.

    (maar stiekem zou ik ‘m voor een panda 4×4 wel inruilen denk ik)

  10. ik heb geen panda maar de simpelste daihatsu cuore.
    zonder airco .zonder Electrice ramen .
    zonder knopjes .
    gewoon simpel
    wel met distributie ketting .
    bouwjaar 2009 .
    80.000 op de teller afneembare trekhaak.
    17 euro per maand wegenbelasting.
    zwaar verliefd op mijn super karretje .
    nooit meer de luxe .
    hier wordt ik rustig van .
    betaalbaar en simpel .

  11. Ik heb mijn panda 3 0.9 in 2014 gekocht en inmiddels staat er 114.000 kilometer op de teller.In al die jaren geen grote problemen gehad de auto doet het nog prima.In de straat waar ik woon ben ik zo,n beetje de enige die nog geen “laptop op wielen ” heeft
    Daar ben ik best wel trots op.

  12. Luxe is als je het gevoel hebt dat je ontzorgt wordt. Piepjes zijn het tegenoverstelde daarvan. Dus wat dat betreft heeft Jethro zeker een punt. M’n vorige auto was een (oude) BMW 7-serie. Die was vooral luxe door de rust. De auto was niet perse heel stil, want je kon de V8 wel zachtjes horen grommen, maar in alles was de auto beheerst, rustig en gaf heel veel vertrouwen. Even snel iemand inhalen? Komt voor elkaar meneer.

    M’n huidige auto heeft ongeveer dezelfde hoeveelheid features en is veel sneller, maar voelt minder luxe omdat inhalen nu een spektakel is. Ook leuk, erg leuk zelfs, maar wel anders.

  13. Eenvoud is idd fijner in een auto. Maar veel vd extra systemen tov jaren terug dienen de veiligheid. Dat is dankzij de EU en dat vind ik alleen maar goed. Wel bouwen echter veel fabrikanten te ingewikkeld te bedienen systemen die allemaal in 1 te onoverzichtelijk systeemscherm zitten. Dit wekt irritatie op en leidt zelfs teveel af als instellingen tijdens het rijden gewijzigd moeten worden. Dit doet weer een deel
    van die veiligheid teniet. Bovendien; veel automobilisten gaan anders rijden wanneer ze zich veiliger wanen in hun veiliger geworden auto. “Anders” betekent hier in de meeste gevallen “onveiliger”. Als de bediening vd systemen eenvoudiger wordt (bijv niet ALLES wat op de auto zit in 1 menu op 1 scherm zetten) en niet teveel keuzes (=luxe) creëeren in de instellingen is minstens zo belangrijk voor de veiligheid en maakt t rijden weer wat leuker. Irritatie vanwege hulpsystemen an sich begrijp ik, heb ik ook, maar is grotendeels een kwestie van gewenning. Hulpsystemen voor luxe en/of luiheid (automatische wissers, automatische verlichting) kunnen mij gestolen worden. Die haat ik. Maar die voor veiligheid (anti collision, rijstrookassistent, automatisch afstandhouden) zijn misschien niet altijd fijn maar dusdanig “nodig” gezien het rijgedrag van menig bestuurder, dat ik die eigenlijk wel prima vindt. Als je door die laatste systemen vaak ingrepen krijgt, dan is er iets aan de hand met rijgedrag.

  14. Ik heb een Panda als op het plaatje die heeft gewoon elektrische ramen en een sleutel met knopjes, airco en centrale deurvergrendeling. Maar echt een fijne auto en de onderdelen zijn goedkoop. Een kennis had een nieuwe koplamp nodig in zn moderne Mazda dat koste 1700 euro voor een Panda paar tientjes 😁

  15. Geweldige auto, die FIAT Panda 4×4 uit 2005, = wat stug, maar brengt ons overal🤗! Voor de langere rit gebruiken we onze Volvo v70 xc awd uit 2000, die = net wat luxer & dus ook comfortabeler. Less = more… than you think🤭

  16. Onze fiat panda is al bijna 16 jaar, gaan er binnenkort weer mee naar Frankrijk, zo’n 8 jaar geleden ook met deze panda gedaan.
    Een geweldige auto, ben 11 jaar tax chauffeuse geweest maar rij het aller liefs in onze oude pand.

  17. Wat in dit artikel en de comments niet wordt benoemd: een groot deel van die shizzle zit in auto’s omdat het moet van Brussel. Fiat wil best een Panda leveren van 700 kilo die 1 op 3.5 rijd, maar die komt er niet doorheen bij de hoge bazen. En daarom kost nu ook een klein koelblik 25k, want die hebben ook verplicht lane assist, snelheidsmeldingen, achteruitrij sensoren en een geweldige score op de NCAP.

  18. De laatste jaren heb ik een Lancia Ypsilon 1.2 16v Elefantino Rosso als zomerauto en dat is ook een fantastische basic, maar net luxe genoeg, stadskart met een dak erop. Lekker pittig, best comfortabel ondanks de stugge vering en mooi zuinig. Ieder ritje is een feestje, net als in een Panda 100HP stel ik me zo voor.

    Voor de gezinsuitjes, vakanties en de winter heb ik er een net zo oude A6 Avant bij met alle luxe die we nodig hebben: veel ruimte, cruise control en airco.

  19. Ik rij een Fiat Idea, panda,s grotere broertje , elektrische ramen op de voor portieren hand bediende airco en verder alles basic 1.4 8 klepper 78 pk en 317.000 op de teller, gewoon een trouw werkpaardje , trekt goed de caravan (1000 kg) vol beladen, wat wil een mens nog meer?

  20. Heb altijd “dikke” bakken gereden, maar sinds een jaar of 5 hebben we een Panda 100 HP. Idd…super eenvoudige karretje met veel pit. Maar….zuinig in verbruik en kosten. ( 1 op 15.4)
    Verder hebben we als 2de ( zomer) auto een mooie Mazda MX – 5 nb van 2000. Eenvoud…..maar fun tot het einde.

  21. Compleet mee eens. Less is more. Die fancy karren van tegenwoordig staan stijf van de onnodige features. Hoe ook “automatisch” langzaam tot een scheldwoord is verworden. Moderne auto’s zijn kapotgeinnoveerd. Punt. Leve de pure auto, leve de eenvoud.

  22. De panda in het plaatje is dan weer geen goedkope panda, maar een “100 hp” met het pandemonio pakket erop. Die kan nog prima mee met het huidige verkeer.

  23. Ja helemaal mee eens. Daarom rijd ik een Dacia Duster op LPG. No Nonsens. Luxe genoeg. Door zijn eenvoud. En op de nieuwe auto’s zit zo veel. Echt onnodig.

  24. Als je een klassieke Land Rover gewend bent is een Panda helemaal een limo, zuinig, stoer uiterlijk met de dakdragers, koppel genoeg en geen bemoeisystemen, in de City stand is ie perfect hou je ze bij gaan ze lang mee ook. Je lacht iedereen uit ook

  25. Panda helemaal geweldig, dit is de tweede Panda op Lpg. Verbruik rond de 1 op 15. Houderschapbelasting €35.- per maand. Tot 110 km/u comfortabel genoeg. Alles wat nodig is zit er op en er aan. Iedere garage kan ze onderhouden en repareren, dus geen uur tariefen van 150 euro per uur. Je lacht (bijna) iedereen uit.

  26. Blij dat het kwartje valt. Auto’s worden voor mensen gemaakt in 1 universele maat, een kleine auto is niet voor mensen tot bijvoorbeeld 1.80cm en een grote auto ook niet specifiek voor mensen groter dan 1.80cm.
    Persoonlijk vindt ik de luxe nogal opdringerig en ruimtebeperkend in de meeste auto’s waardoor je niet comfortabel de auto bestuurd, eerder andersom. Het vergelijk met een Panda is niet echt eerlijk, het is een beer van een auto die je net zo snel van A naar B brengt als je voorligger.

  27. Het enige wat echt belangrijk is is rijden en remmen toeters en bellen word je alleen maar nerveus van en dat wordt als maar erger.vroeger wist je precies wat er onder de motorkap zat nu zijn het computer gestuurde monsters wel is de veiligheid heel veel verbeterd dat moet gezegd.!

  28. Waarheid als een (heilige) koe! Leuk detail: op de foto een HP100- uitvoering met 1.4 blokje. Rijdt als een superkart met een fantastische wegligging. Ik reed er een uit 2007 met evengoed voldoende luxe, inclusief handsfree bellen. Ik zie menig veel te dure automerken gereden worden door bestuurders met hun mobieltje geklemd tussen schouder en hoofd. Hoezo luxe?

  29. Je bedoelt denk ik dat tegenwoordig mensen die kunnen autorijden ook meteen denken dat ze ICT-er zijn, dat is ook een probleem van deze tijd…

  30. Helemaal waar Richard, je moet tegenwoordig bijna ict-er zijn om een auto te kunnen besturen. De panda is lekker basic en een betrouwbaar karretje.

  31. Wat mij betreft worden autos weer geleverd volgens het GXL van 1975. Raamzwengels, geen airco, geen navi. Vergeet niet: over alle extra luxe betaal je de volle BPM en extra MRB.
    Ik vind het best: betalen jullie maar lekker veel belasting

Laat een antwoord achter aan Peter Baarsma Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear