De nieuwe 911 was al lekker gelekt op het internet, dus Porsche heeft zojuist het officiële persbericht er iets eerder dan gepland uitgegooid. De kaarten liggen op tafel: dit is de nieuwe Porsche 911 – codenaam 991 – die de komende jaren in zes miljoen verschillende versies op je afgevuurd zal worden.

Voor nu zijn alleen de standaard 911 Carrera (rood) en Carrera S (zilver) onthuld. Aan de voorzijde zijn de verschillen met de 997 niet makkelijk te spotten, al zijn de wielkasten iets breder als gevolg van de grotere spoorbreedte. De zij- en achterkant ogen echter meteen een stuk moderner. De wielbasis van de 991 nam met 10 centimeter toe ten opzichte van zijn voorganger, en het dak werd iets verlaagd. De zijspiegels staan nu op pootjes, en de achterlichten zijn uitgerekt en kijken nu heel boos naar je wanneer je wordt ingehaald. De carrosserie is geheel nieuw opgebouwd; de constructie is stijver en toch zo’n 45 kilo lichter dan voorheen.

Het interieur is nu meer in lijn met dat van modellen als de Panamera en is geïnspireerd op dat van de Carrera GT. Dat wil zeggen: de middenconsole loopt op naar het dashboard toe, en de schakelpook is hoog gepositioneerd. In één van de tellers achter het stuur vind je nu het scherm voor je boordcomputer en navigatie terug.

Zoals al eerder bekend werd, heeft het basismodel van de 911 voortaan een 3,4-liter boxermotor; de Carrera S behoudt zijn 3.8. Ze leveren nu respectievelijk 350 en 400 pk en verbruik 8,2 en 8,7 l/100 km, spectaculair lage waarden voor een sportauto als deze. Ook de CO2-uitstoot maakt indruk: die van de Carrera is zelfs 194 g/km, waarmee het de eerste Porsche is die onder de 200 gram duikt.

Van 0 naar 100 km/u gaat de Carrera met pdk-versnellingsbak in 4,6 seconden; de Carrera S speelt het klaar in 4,3 seconden. Het bestellen van een Sport Chrono-pakket en het vervolgens inschakelen van de daarbij behorende Sport Plus-modus schaaft van beide tijden 0,2 seconden af. Topsnelheden noemt Porsche nog niet. Op de Carrera S kun je voor het eerst Dynamic Chassis Control bestellen, dat rolbewegingen van de carrosserie in bochten tegengaat.

De nieuwe 911 wordt onthuld op de autoshow van Frankfurt en is per direct te bestellen. Begin december worden de eerste auto’s afgeleverd. In Nederland heb je de 911 Carrera vanaf 112.911 euro; in België zal dit dichter bij de Duitse prijs liggen (88.038 euro).

Reacties