Het is bekend dat de overheid enorm heeft geïnvesteerd om ons in een milieuvriendelijkere auto te krijgen. Enerzijds betaal je BPM-boete voor een vervuilende auto, anderzijds kreeg je flinke subsidies bij een elektrische auto. De vraag is dan nu: heeft het zin gehad? Het CBS heeft een lading cijfers voor ons en daaruit blijkt dat het heeft geholpen. Ook heeft het CBS een duidelijke mededeling: ook zonder subsidies zal de elektrificatie doorzetten.

Volgens het CBS is het bedrag dat bedrijven en huishoudens in Nederland investeerden in klimaatgerelateerde investeringen verdubbeld in de periode 2019 tot en met 2023. Er werd geïnvesteerd in elektriciteitsnetwerken, zonnepanelen, warmtepompen en ga zo maar door. Het meeste geld ging echter naar ‘CO2-efficiënte mobiliteit’. Lees: elektrische auto’s.

Verdubbeling

Dat was in 2019 nog 8,9 miljard, maar in 2023 investeerden we 18 miljard euro in elektrische mobiliteit. Dat is een enorme stijging die we natuurlijk een beetje konden zien aankomen, want elektrische auto’s verkopen ook steeds beter. Het is niet zo dat het alleen bedrijven zijn die EV’s kopen, want een derde is afkomstig van particulieren.

Zoals de scherpe lezer zal observeren, zijn de dit de cijfers van 2019 to en met 2023. Het is dus even afwachten hoe het gaat doorzetten. Met de komst van het nieuwe kabinet – dat inmiddels alweer is gevallen – zullen de cijfers iets anders uit kunnen pakken. Veel maatregelen om elektrificatie te stimuleren werden stopgezet of afgeschaald.

Opstartfase

Volgens CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen maakt de afschaling niet zoveel uit. Aan de NOS laat hij optekenen: ‘We zaten natuurlijk nog een beetje in de opstartfase en in zo’n fase maakt overheidsbeleid nog veel uit. Op een gegeven moment houdt het zichzelf in stand. Als zo’n regeling wegvalt is dat niet automatisch een reden om de investering niet te doen.’

Lees ook: Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

Daarmee doelt hij erop dat de elektrificatie ‘niet te stoppen’ is en bedrijven en huishoudens eerder geneigd zijn te kiezen voor de milieuvriendelijkere optie. In het geval van EV’s is dat ook niet zo gek. Ze zijn in rap tempo voordeliger en beter geworden en er is nu ook een deugdelijke laadinfrastructuur. Dus in principe zijn de stimuleringen dan ook veel minder hard nodig.

3 reacties op “Ook zonder subsidies zullen Nederlanders (vrijwillig) elektrische auto’s blijven kopen”

  1. Het wordt zo langzamerhand eens tijd dat er geïnvesteerd wordt in bidirectionele laadpalen. Ik heb al bijna 5 jaar een KIA die als thuis accu kan dienen. 81,4 Kw die ik in de overbelaste uren zou kunnen gebruiken voor in huis en opladen als de zonnepanelen vol werken en ik eigenlijk zou moeten bijbetalen voor de geleverde stroom. Huisaccu’s hebben maar een beperkte opslagcapaciteit en zijn nog steeds erg duur. Gebruik de auto’s die daar op ingericht zijn als huisaccu. Het moet toch niet zo moeilijk zijn, als een huisaccu kan laden en terug leveren kan mijn auto dat toch ook !!! DOE WAT.

    • Ronnie! Heb je nou al een dag in een afgesloten garage naast een volgens jou niet schadelijke verbrandingsmotor gezeten?

Laat een antwoord achter aan Hobo Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear