Je kunt zo geniaal zijn als Don Draper, maar er is één ding waar geen enkele reclameleus tegenop kan: dikke vette korting. In Frankrijk passen ze de beproefde tactiek toe om de bevolking in de elektrische auto te krijgen. Daar kunnen ‘huishoudens met een bescheiden inkomen’ binnenkort een elektrische auto leasen voor 100 euro in de maand, zo meldt EuroNews.com.

President Macron vertelde maandag dat ze in november een plan onthullen om het leasen van elektrische auto’s goedkoper te maken. Zeker is dat de regeling alleen geldt voor auto’s die in Europa zijn gebouwd. Chinese auto’s vallen dus af. De regeling start klein maar volgend jaar moeten en paar duizend auto’s beschikbaar zijn om voor het lage maandbedrag te leasen.

We zijn benieuwd welke auto’s je voor 100 euro kunt leasen in Frankrijk volgend jaar. Momenteel kun je al een Citroën Ami leasen voor 35 euro in de maand, dus we gaan er vanuit dat het wel gaat om een volwaardige auto. Wellicht de nieuwe Renault 5 zodra deze verschijnt. Of anders de Dacia Spring, want ook een Europese EV is.

Wat kost de goedkoopste private lease-EV in Nederland?

In Nederland ben je minimaal 300 euro kwijt voor een elektrische auto als je kiest voor private lease. Dan heb je een Dacia Spring. Voor zo’n 60 euro meer haal je een Fiat 500e. Deze auto’s komen in aanmerking voor de SEPP van de Nederlandse overheid. In totaal kun je dan 2.950 euro subsidie krijgen om deze auto te rijden met private lease.

Reacties

  • Dirk heeft op 29 september 2023 geschreven:

    maatregel enkel voorzien voor mensen met een maximaal jaarlijks inkomen van 14.089 €. Dan is 100 € per maand wel een grote hap uit het budget.

    • Marinus heeft op 3 oktober 2023 geschreven:

      Dat is €360,- per maand ook, ik hou het dan maar bij mijn 23 jaar oude astra g.

      Reageer
    Reageer
  • Bastiaan heeft op 29 september 2023 geschreven:

    In heel Europa is bezig om elektrische aangedreven auto’s , in strot van de automobilist te drukken. De elektrische auto, is een ecologische ramp. De elektrische auto is en voortdurende bron van controverse . Is zo wagen milieuvriendelijker dan een verbrandingsmotor of net andersom. In Frankrijk heeft Maxime De Blasi, voormalig professor in de elektrotechniek, zich over het onderwerp gebogen en geprobeerd aan te tonen dat de eclectische auto helemaal niet zo milieuvriendelijk is, als de meeste mensen denken. We hebben allemaal kunnen lezen dat de fabrikanten van auto’s, zo snel mogelijk elektrische auto’s moesten gaan produceren, zo niet, dat worden hoge boetes uitgedeeld. Waardoor de productie van auto’s op waterstof achterwegen blijft. Ook de overheden in Europa, stimuleert dat niet. Door niet veel meer pompen voor waterstof te plaatsen in Europa. Een grote blunder en een gemiste gouden kans.

    • Rene heeft op 30 september 2023 geschreven:

      Waterstof is gewoon veel inefficiënter, dus het is goed dat dat er niet door gedrukt wordt door een lobby.

      Je hebt wel gelijk dat de EV momenteel een behoorlijke milieu-impact heeft, maar er zijn toch echt batterijtechnieken in ontwikkeling die daar een einde aan maken. Het is een kip-ei verhaal: als je nu niet op EV’s inzet, is er geen vraag naar betere accu’s en komt de infrastructuur niet van de grond. Maar zonder betere batterijen, is de EV niet de oplossing…

      Wat dat betreft is het prima dat de accu’s nog te duur zijn… De komende jaren komen er nog genoeg ontwikkelingen in accutechniek en als je dan over pakweg 10 jaar dit soort artikelen terugleest, zul je zien dat het heel ouderwets aanvoelt om je druk te maken over de accu’s.

      Reageer
    Reageer
  • Chris heeft op 29 september 2023 geschreven:

    100 euro in de maand? Dat zal wel excl. verzekering en wegenbelasting zijn.

    • Kriske heeft op 1 oktober 2023 geschreven:

      Geen wegenbelasting in Frankrijk. Die betalen wij.

      Reageer
    Reageer
  • Youran heeft op 28 september 2023 geschreven:

    You will own nothing and be happy

    Reageer
  • Rene heeft op 28 september 2023 geschreven:

    Dacia spring is in China geproduceerd bij ding feng toch ?? Dat zie ook aan de auto dat deze uit China komt….kijk naar de banden van linglong ..de ielige kwaliteit die wij in Europa niet eens kunnen produceren….

    Reageer
  • Heel goed heeft op 27 september 2023 geschreven:

    Voor Europa, tegen China!

    • Roland heeft op 29 september 2023 geschreven:

      Puur om de Franse auto-industrie te beschermen zodat deze door kan gaan met hoge prijzen om hun investeringen terug te verdienen. Immers het was ook de politiek die die bedrijven verplichtten in ev te investeren.

      • Dirk heeft op 1 oktober 2023 geschreven:

        Inderdaad, een vorm van protectionisme. Maar toch wel interessant om de vraag te stellen waarom de Europese constructeurs de prijzen van hun EV’s in China wel serieus kunnen laten zakken. In EU zullen we wel de volle pot betalen en de aandeelhouders verrijken.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)