In het noorden van Nederland valt er donderdag waarschijnlijk nog een beetje natte sneeuw, maar voorlopig hoeft de ANWB (hopelijk) niet uit te rukken voor vastgevroren stekkers. Maar mocht de Koning Winter nog een kleine comeback maken dit jaar, welke elektrische auto’s verliezen dan de meeste actieradius in de kou?
Het Noorse Automobielfederatie deed samen met het tijdschrift Motor een grote wintertest. Hierbij gaan ze met 31 populaire EV’s op pad om te zien welke elektrische auto’s de meeste actieradius verliezen in de kou. Sommige stekkerauto’s verliezen slechts 11 procent van de actieradius, maar de grootste koukleumen rijden maar liefst 30 procent minder ver.
De auto’s stonden in de nacht in een garage waar het 10 tot 15 graden was en ze werden niet voorverwarmd voordat de test begon. Buiten was het 0 tot -10 graden. Tot zover omstandigheden die redelijk overeenkomen met Nederlandse winters, alleen gaat deze test ook door wat bergpassen. Die hebben we hier natuurlijk niet, op wat verzakte drempels na.
Welke elektrische auto heeft de grootste actieradius in de kou?
Als je in de winter het verst wilt komen, dan moet je de Tesla Model 3 Long Range pakken. Deze kwam met 521 kilometer het verst van alle EV’s uit de test. Dit is alsnog een afwijking van 15 procent. Grappig genoeg deed de Model Y met ongeveer dezelfde aandrijflijn het relatief gezien beter; deze verloor 11 procent bereik, maar komt dan met 507 kilometer wel minder ver.
Welke elektrische auto’s verliezen de meeste actieradius in de kou?
De Skoda Enyaq iV80 heeft het meest te lijden onder de kou. Deze EV verliest meer dan 30 procent van zijn actieradius. Bijzonder is dat de vierwielaangedreven versie – de iV80X – dan maar slechts 15 procent van de actieradius verliest. Dit is zo afwijkend, dat de onderzoekers de Skoda opnieuw wil testen om te zien of dit resultaat wel écht klopt.
Hoe dan ook geeft het vreemde resultaat aan dat dit een momentopname is. Wel geven de onderzoekers aan dat – op de Skoda na – het over het algemeen zo is dat EV’s met twee elektromotoren (die van zichzelf al minder zuinig zijn) procentueel meer actieradius inleveren. De winnaar uit de test is in ieder geval de BYD Tang. Check de volledige lijst hieronder.
Auto | WLTP-actieradius en -verbruik | Kilometers | Afwijking |
BYD Tang | 400 km/21,6 kWh | 356 km | -11,00% |
Tesla Model Y LR Dual motor | 507 km/16,9 kWh | 451 km | -11,05% |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 456 km/22,4 kWh | 402 km | -11,84% |
Kia EV6 4WD | 484 km/18,0 kWh | 423 km | -12,60% |
Nio ES8 LR 7-zitter | 488 km/21,5 kWh | 425 km | -12,91% |
Cupra Born | 395 km/15,4 kWh | 339 km | -14,18% |
Volkswagen ID.4 Pro | 485 km/18,4 kWh | 414 km | -14,64% |
BMW iX xDrive50 | 591 km/21,4 kWh | 503 km | -14,89% |
Tesla Model 3 LR Dual motor | 614 km/14,7 kWh | 521 km | -15,15% |
Hyundai Ioniq 5 2WD | 481 km/16,8 kWh | 408 km | -15,18% |
Audi e-tron GT | 463 km/21,1 kWh | 392 km | -15,33% |
Skoda Enyaq iV80X | 477 km/18,2 kWh | 403 km | -15,51% |
Mercedes-Benz EQA 250 | 401 km/17,7 kWh | 331 km | -17,46% |
BMW i4 M50 | 497 km/19,0 kWh | 406 km | -18,31% |
Xpeng P7 | 470 km/19,4 kWh | 383 km | -18,51% |
Kia EV6 2WD | 528 km/16,5 kWh | 429 km | -18,75% |
Volkswagen ID.3 PRO S | 539 km/16,3 kWh | 435 km | -19,29% |
Hyundai Ioniq 5 4WD (19-inch) | 460 km/17,7 kWh | 369 km | -19,78% |
Mercedes-Benz EQS 580 4matic | 645 km/18,3 kWh | 513 km | -20,47% |
BMW iX xDrive40 | 402 km/20,7 kWh | 316 km | -21,39% |
Audi e-tron Q4 40 | 485 km/18,6 kWh | 380 km | -21,65% |
Opel Mokka-e | 338 km/16,2 kWh | 263 km | -22,19% |
Mercedes-Benz EQB 350 4matic | 407 km/18,1 kWh | 315 km | -22,60% |
Polestar 2 LR Single motor | 517 km/18,6 kWh | 400 km | -22,63% |
Tesla Model 3 SR | 448 km/14,0 kWh | 346 km | -22,87% |
Volvo C40 Recharge | 437 km/21,1 kWh | 333 km | -23,80% |
Audi e-tron Q4 50 quattro | 459 km/19,1 kWh | 349 km | -23,97% |
Volkswagen ID.4 GTX | 466 km/18,6 kWh | 353 km | -24,20% |
Polestar 2 LR Dual motor | 476 km/20,2 kWh | 340 km | -28,57% |
Peugeot e-2008 | 320 km/15,6 kWh | 228 km | -28,75% |
Skoda Enyaq iV80 | 509 km/17,7 kWh | 347 km | -31,83% |
Adje heeft op 6 februari 2024 geschreven:
Klein rekensommetje, dus ik geef een verbruik op van Chinees 21.6kwh heb 11% meer verbruik = 2.4 kwh
Tesla geeft 16,9 kwh = 11.05% meer verbruik is 1.87 kwh, maar verliest omdat hij standaard zuiniger is?
Maar procentueel is het meer verbruik van de Chinees 28% tov van de Tesla
Het was beter om het meer verbruik uitgedrukt in kwh te meten ipv %
And counting,,, heeft op 6 februari 2024 geschreven:
25 reacties waarvan 12 van ‘maarten’. Zit het zo hoog? Get a life.
Pieter heeft op 6 februari 2024 geschreven:
Pfff daar is de maarten show weer. Een artikel wat in niets daar over gaat weet hij weer te draaien naar een pro-Tesla en anti-de-rest verhaal. Daarbij gaat hij iedereen die hem terecht wijst weer aanvallen met nog meer tenenkrommende bullshit. Hoe vermoeiend kan iemand zijn.
Wat iemand terecht al zei: het is een onderzoek dat nogal afhankelijk is van de omstandigheden en dus met een flinke korrel zout genomen moet worden. Het is dus net als een gemiddelde redenatie van die Maarten hahaha..
Marc Loritzen heeft op 6 februari 2024 geschreven:
@Pieter het lijkt wel een wartaal wedstrijd tussen Hans en Maarten. De ene is sowieso geen touw aan vast te knopen, de ander doet alsof hij er van af weet maar praat alleen maar nonsens (gevalletje Thierry Baudet over Covid). Het wordt er niet beter van hier op die manier.
hans peperkamp heeft op 6 februari 2024 geschreven:
Marc Loritzen: laat iedere inzender in de juist waarde’s.Jij bepaalt totaal niet wat leeft in de exakte waarheden,en het is een democratisch-recht,om je kennis te etaleren.Daarnaast over geen touw aan vast te knopen.Ik wordt wel héél serieus genomen,in de exakte waarheden/bevindingen,en vooral via youtube.nl en via anderen digitale mediums en via vakbladen,kun jij niet spreken van(geen touw aan vast te knopen).Omroep Gelderland/Omroep Brabant/ en via: ovmagazine.nl ALLE THEMA’S DUURZAAMHEID zap naar: waterstof:massa is kassa en daarnaast over de Alstrom waterstof-treinen en terug naar Energie pag 2 Onze Energiehuishoudin moet slimmmer,mijn exakte informatie vooral in de Duitse Taal weergegeven,maar als niet de Duitse Taal kunt beheersen,dan vertel onzin met een IQ van een wasbeer.Via : Topgear.nl de informatie over de e-auto’s inzake dat vooral bij zeer lage temperaturen de lithium-akku’s bepert worden in de rijafstanden,En via TTM.nl Scana hybrid vrachtauto’s stopt met de verkoop daarvan,in Europa.Lazer toch op man, met je Narcistische gedachtengoed/denkbeelden,wie geeft jou het recht om over anderen inzenders te oordelen.Dat Recht heeft de Redactie van TopGear.nl En dat is het grootte nadeel van het digitale medium,het afzeiken.
Maarten heeft op 6 februari 2024 geschreven:
En ik heb uitgelegd dat deze mensen daar zelf ook al over nagedacht hadden, zoals te lezen op hun website. Maar ja, lezen he? Dat is moeilijk.
Ze doen deze testen al jaren. Wat jullie Einstein’s kunnen bedenken als niet EV rijders, kunnen zij echt 10x beter.
Het is grappig en triest dat jullie denken altijd slimmer te zijn dan de rest, zonder enige moeite te nemen jezelf goed te informeren. Wat een stel schapen..
Maikel heeft op 6 februari 2024 geschreven:
Die gast heeft niet eens door hoe hij zich voor l*l zet steeds weer.
maarten heeft op 6 februari 2024 geschreven:
Je mag deze kwaliteit vooral aan jezelf toeschrijven.
Charles Beaufort heeft op 5 februari 2024 geschreven:
Het is bijzonder om te lezen dat dit neergezet wordt als een absolute waarheid, terwijl er een enorme variëteit zat in de testomstandigheden. Rijden bij 0 graden vanuit een garage op 15 graden geeft een veel groter bereik dan rijden bij -10 vanuit een garage op 10 graden. Dat geldt voor elke auto. Dat zal iedereen met mij eens zijn.
Je kan deze testuitslag daarom helaas alleen lezen als een loterij waarbij de meest gunstige omstandigheden leiden tot de beste score.
Maarten heeft op 6 februari 2024 geschreven:
Op de website kan je lezen dat ze allemaal met volle maar koude accu zijn gestart. Daarbij is er een externe temperatuurmeter gebruikt om er zo voor te zorgen dat elke auto exact dezelfde cabinetemperatuur had. Daar zit kennelijk ook nog wat variatie of afwijkingen in bij sommige chinese merken. Verder zijn ze allemaal op hetzelfde moment op dezelfde route gaan rijden. Ze hebben hun best gedaan het vergelijk zo zuiver mogenlijk te houden.
hans peperkamp heeft op 5 februari 2024 geschreven:
Daarnaast geven vooral de snelladers voor het tanken van stoom,mee kans op stroomnetuitval.15 jaar geleden had men de stroomkabels en transformatoren in de middenspanning van 110 KV moeten aanpassen.En dat noemt men tunnelvisie.via:youtube.nl Mit der Energiewende in den Blackout en Plotzlich Dunkel en Blackout-wie gut sinds wir auf Hessen ohne strom voorbereiden?: geeft weer als de zuivere sinus van 50 hz wisselspanning zal gaan veranderen?.En daarnaast kunnen we zelf waterstof produceren door windmolens op zee,en zonnepanelen etc.Maar het is de schuld van de netbeheerders,die niet zagen aankomen de bevolkingsgroei,en daarmee ook meer gebruik van Energie.
hans peperkamp heeft op 5 februari 2024 geschreven:
aanvulling: zowel Hyundai Nexo waterstof-auto en via youtube.nl (tik in) BMW i Hydrogen NEXT Fuel Cell Technology Powertrain Explained(samenwerking met Toyota).Je zult maar een bedrijfsauto krijgen,en dan via waterstof-Auto’s bij je klanten aankomen,en ook op verjaardags-partijen en in de Bedrijfs-kantine’s,dat je ook elektrische auto kan rijden,alleen via een eigen energie-opwekking,En dan nog met een net kostuum aan/witte overhemd/stropdas om/gepoetse schoenen,en dan kom als Heer over,en toekomst gericht,inzake waterstof-aandrijvingen.En dat heet klantenbinding.
Maarten heeft op 5 februari 2024 geschreven:
Ik vermoed dat de Skoda met single motor niet voldoende kon regenereren bergaf en dat de dual motor dat wel kon.
Gevolg is dat de single motor versie zijn frictieremmen heeft moeten gebruiken, klinkt als een kleine impact maar het was bergachtig daar, dat scheelt aanzienlijk veel vermogen.
Andere single motor auto’s hebben dat probleem denk ik minder omdat de Enjaq de vrij ondermaatse EV motoren heeft (ergens rond de 200pk) en veel weegt, geen optimale combinatie in de bergen.
De nieuwe enjaq facelift heeft overigens wel een warmtepomp standaard en de motoren daarin hebben geloof ik 280PK en kunnen dus ook veel meer regenereren, ook de single motor versie.
Frans heeft op 6 februari 2024 geschreven:
Simpele logica voor als je je niet zoals Maarten in allerlei bochten wil wringen om een narrative te volgen: de ID.4 pro en de Enyaq 80 zijn technisch exact gelijk. Als de ID.4 aan de bovenkant van de lijst staat en de Enyaq onderaan, dan klopt er iets niet. Dat kan iedereen toch bedenken als je logisch nadenkt? “If it looks like a duck and sounds like a duck, it most likely is a duck…”
Ach gussie heeft op 5 februari 2024 geschreven:
VAG gaat Tesla in alle opzichten voorbij en dus moet moppersmurf weer even negatief doen met wat aannames die bij de conclusie passen die hij vooraf al bedacht had.
Moet je weer slecht nieuws compenseren?
https://www.forbes.com/sites/dereksaul/2024/02/05/tesla-stock-sinks-to-9-month-low-worst-sp-500-performer-as-musk-controversies-leave-black-cloud/?sh=b4bdaaa246c1
Maarten heeft op 5 februari 2024 geschreven:
Gaat alles goed kerel?
Ik had het over de Enyaq, niet over VAG en niet over Tesla.
Waarom begin je eigenlijk altijd over Tesla? Het houdt je wel bezig he?
hans peperkamp heeft op 6 februari 2024 geschreven:
En dit gaat het worden:(bronvermelding) Waterstofmagazine.nl: Japan:Toyota test waterstofverbrandingsmotor in Australië en Japan:de toekomst van de Otto 4 slag kleppenmotor met waterstof-injectie:géén laadpalen meer die de horizon vervuilen in de wijken,en geen problemen bij appartements-gebouwen het plaatsen van stroomnetpalen.En ook in ondergrondse parkeer-plaatsen geen problemen dat de lithium-batterijen ontploffen,met alle gevaren van dien. Geen ontkomen aan/binnen luttelijke seconden een temperatuur van meer dan 1000 graden/zeer giftige stoffen en de brandweer kan het haast niet blussen,omdat de lithium-batterijen als de inwendige SEPARATOR knapt,en dagenlang kan doorgaan.Via:youtube.nl (tik in) Stadt verbietet Elektroautos im Tiefgarage:Brand gefähr.Daarnaast ik maak gehakt van de Elektro-auto’s en Hybride auto’s,kan gezien worden als een tussenvorm,en gezien ook in een prijsklasse die voor de gewoon lage inkomen’s niet te betalen is.Ja voor Twee verdieners kan er enige ruimte zijn voor financiele aanschaf.
hans peperkamp heeft op 5 februari 2024 geschreven:
De oplossing wat de waterstof-auto’s geen enkele probleem ondervinden,inzake verlies van vermogen en ook de verwarming/ airo/ en ook bij zeer lage buitentemperaturen altijd start-klaar/binnen 3 minuten waterstof-getankt.En de uitrol van waterstof-tanken is in alle Eu gebonden landen aanwezig.Via youtube.nl (tik in) (bronvermelding) Toyota Mirai (2021-kunnen Tesla en Polestar inpakken? REVIEW- AUTORAI TV (tik in) 2020 Toyota Mirai-PRODUCTION (HYDROGEN en Japan Car Factory):geeft mooi weer de opbouw van de hydrogen tanks,en met de hand geproduceerd.En waterstof-ontwikkelingen kan gezien worden,als de HEILIGE GRAAL voor de economy van de BV Nederland.En geen oplaadpalen meer,en ook niet het vast blijven zitten van de laadpalen etc. bij lage buiten-temperaturen,en ook niet eerst je E-Auto op een aangename temperatuur te brengen. Want Lithium-batterijen kunnen heel slecht tegen lagere en hogere buiten-temperaturen.Omdat de protronen(elektronen) zich heel langzaam bewegen,in de lithium-batterijen,bij zeer lage buiten-temperaturen.En dat weet elke Elektronica-Technicus.
Maarten heeft op 5 februari 2024 geschreven:
Dat klopt allemaal.
Echter is de reden waarom waterstof in auto’s niet gaat werken de kosten.
Een KG schone waterstof maken kost erg veel stroom. De omzetting van waterstof naar stroom in de auto gaat gepaard met hoge verliezen.
Uiteindelijk kan een BEV met 1kWH 3x verder rijden dan een waterstof EV. Met andere woorden, het kost 3x zoveel om te tanken.
Geld regeert, dit gaat het niet worden. Tot we een oplossing hebben om alle inefficiëntie uit de energieomzettingen te halen.
En daarnaast, maar dat is persoonlijk, vind ik het fijn thuis te kunnen tanken.
Uitgebreide info;
https://youtu.be/f7MzFfuNOtY?si=68n4C0v52IDxIG0w
Barry heeft op 8 februari 2024 geschreven:
Geen Ford Mustang Mach-E in de test?
En een Nissan Leaf ontbreekt ook.j0
@maarten heeft op 5 februari 2024 geschreven:
Dit slaat echt nergens op. Het hele idee van de inzet van waterstof in mobiliteit is dat je het gat tussen opwekking en gebruik van hernieuwbare energie kan overbruggen, zowel in tijd als in afstand. Dit gaat via de all-electric route nooit lukken. Alle experts zijn het daarover eens. Als je iets anders beweert is dat alleen een teken dat je er helemaal niets van snapt of een soort alternatieve waarheid wil promoten. Vandaar waarschijnlijk ook de video van 5 jaar oud als een bron bij een onderwerp waar pas de laatste jaren de details duidelijk worden.
Maarten heeft op 5 februari 2024 geschreven:
“Het hele idee van de inzet van waterstof in mobiliteit is dat je het gat tussen opwekking en gebruik van hernieuwbare energie kan overbruggen, zowel in tijd als in afstand. Dit gaat via de all-electric route nooit lukken.”
Dat kan gemakkelijk zonder waterstof, die sla je op in grote accu’s. En dan zonder de enorme verliezen die komen kijken bij de energieomzettingen.
https://www.tesla.com/nl_nl/megapack
Worden momenteel al ingezet door meerdere netbeheerders in meerdere landen.
“Alle experts zijn het daarover eens”
Dit is echt brugklas niveau kerel.
maarten heeft op 6 februari 2024 geschreven:
Speciaal voor jou dan Hans:
Jij laat mij ongewenst weten wat het kost om de accu van een Model S uit 2016 vervangen moet worden.
Zoveel kost het vervangen van een fuelcell bij een waterstofauto. (Spoiler, veel meer dan een accu)
https://youtu.be/jIrZFSTD20o?si=rG6NgHGZtB7-m8qO&t=95
“Je kan de auto dan zien als : Total loss.”
Maarten heeft op 6 februari 2024 geschreven:
@ Henk?
Waarom heb je moleculen nodig?
Volgens mij heb je energie nodig en zijn waterstof moleculen slechts een chemische opslagmethode, net zoals accu,’s.
De discussie gaat over waar de minste verliezen zijn.
Dus leg even uit waarom er moleculen nodig zijn?
Maarten heeft op 6 februari 2024 geschreven:
@ hans… dude.
Is dat je tegenargument?
Wat denk je wat er gebeurt als de miray zijn energieomzetter kapot gaat, dan is die auto ook total loss.
Dit “wat als” is toch geen rationale in het energievraagstuk?
Henk heeft op 6 februari 2024 geschreven:
Sorry Maarten maar die persoon die op je reageert heeft gewoon gelijk. Ergens houdt je Tesla show op en heb je moleculen nodig. Als je dat niet wil zien, dan heb je echt niet begrepen hoe de energiewereld werkt. Harder schreeuwen van dezelfde matige argumenten gaat je daarbij echt niet verder brengen. Dan zak je alleen maar verder weg in je moeras van gebrekkige kennis. Je kan dan beter luisteren naar mensen die er meer van weten dan jij, wat in dit geval duidelijk het geval is.
hans peperkamp heeft op 6 februari 2024 geschreven:
Via: youtube.nl (tik in) Exploding Broken Down Tesla Model S .Geeft weer als de lithium batterijen vervangen moeten worden,dan kan de E auto’s gezien als Total loss.
Peter de Jong heeft op 5 februari 2024 geschreven:
De noodzaak van waterstof heeft inderdaad helemaal niets met efficientie te maken. Alleen de mensen die een blinde plaat van elektrificatie hebben die halen dit er steeds bij. Het zegt genoeg dat hier in de grote plannen of bij beleidsvorming nooit over wordt gesproken.
Maarten heeft op 6 februari 2024 geschreven:
@ louis
War maakt gewicht uit als het stilstaande accu’s zijn geïntegreerd in een energie netwerk? Niets.
Daarbij kunnen batterijen oneindig opgeschaald worden, net zoals waterstof opslag.
Accu’s doen dat echter veel efficiënter. Heel veel landen gebruiken dit al en niemand gebruikt waterstof voor buffering check ;
https://lorenz-g.github.io/tesla-megapack-tracker/
Louis Peters heeft op 6 februari 2024 geschreven:
Een batterij beter als bufferfunctie over tijd en plaats?! Denk je wel na voor je dit soort dingen roept?! Een batterij heeft zwaar beperkte capaciteit en is enorm zwaar. Waterstofopslag heeft oneindige capaciteit en is licht. Soms denk ik dat hier mensen reageren die zelf denken dat ze het licht uitgevonden hebben maar die het niveau 2e klas natuurkunde nog niet snappen.
Maarten heeft op 5 februari 2024 geschreven:
@ Peter.
Zo lang we geen stroomoverschot hebben, en dat hebben we niet, is het beter en rendabeler deze stroom zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Als je met BEV techniek met dezelfde stroom 3x zoveel auto’s kan laten rijden dan met waterstof, dan heeft dat een economische voorsprong die niet meer in te halen is.
Gaat het je om de bufferfunctie, dan zijn batterijen beter want veel minder verliezen