Het is gemakkelijk om bij de aanschaf van een elektrische auto verzonken te raken in de financiële voordelen. Opladen is goedkoper dan tanken en je betaalt (nog) geen BPM of wegenbelasting. Vergeet echter niet dat daar wat extra kosten tegenover staan. Denk aan duurdere reparaties, maar blijkbaar ook meer uitgaven aan het rubber onder je auto. Leaserijders mogen dit bericht uiteraard sluiten.

Onderzoekers van J.D. Power’s stellen vast dat een elektrische auto twee keer zo vaak zijn banden moet wisselen als een benzineauto. Na drie jaar bezit moest 39 procent van de EV-eigenaren hun banden vervangen, tegenover 20 procent van de benzinerijders. Een van de oorzaken kan het hogere gewicht van de EV zijn. Het rubber heeft meer te voortduren en slijt harder.

Waarom heeft een elektrische auto meer last van bandenslijtage?

Natuurlijk speelt het type band een rol. Volgens de ANWB worden EV’s met veel vermogen vaak geleverd met sportieve banden. Dit rubber is vaak zachter en slijt sneller. Daarnaast hebben EV’s vaak veel vermogen ten opzichte van hun benzineconcurrenten. Doordat het koppel van een elektrische auto altijd en overal beschikbaar is, zullen bestuurders sneller optrekken en slijten de banden sneller.

Wat er ook mee te maken kan hebben, is dat veel EV’s al afremmen als je van het rechterpedaal gaat. Onervaren EV-rijders zullen wellicht vaker (per ongeluk) afremmen, wat zorgt voor wat extra bandenslijtage. Weersta dus de verleiding om sportief te rijden, leer hoe je effectief onepedal driving toepast en vermijd zo een innige vriendschap met je bandenboer.

Reacties

  • Gugi heeft op 16 maart 2024 geschreven:

    Niet mijn ervaring. Na 70000 Km de achterbanden en na 100000 de voorbanden vervangen, VW id3.

    Reageer
  • Wouter heeft op 7 maart 2024 geschreven:

    De auteur van dit artikel, Bas Leesberg, is duidelijk niet geschoold in de juiste interpretatie van cijfers. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het een bewuste, kwaadaardige anti-EV insteek heeft. Verschillen in bandenslijtage tussen EV’s en niet EV’s zijn op z’n minst onduidelijk (en de banden op mijn EV gaan langer mee dan op mijn eerdere benzine auto). En, veel belangrijker: de slijtage aan remmen is in elk geval veel minder bij een EV en daardoor komt er veel minder fijnstof van de remmen los.

    • CHR heeft op 17 maart 2024 geschreven:

      Beste Wouter,
      Moet er ook niet rekening worden gehouden met de rijstijl? Afgelopen tijd valt mij op dat vele elektrische auto’s behoorlijk snel weg zijn. Lijkt mij ook een puntje dat meegenomen moet worden.
      Wij hebben een CHR 2019 hybride 1.8, ben geen racer en trek normaal op en onze teller staat op 130.000 en onze voorbanden moeten nu vervangen worden en achter hebben we nog 3 mm.

      Reageer
    Reageer
  • Horny Horner heeft op 4 maart 2024 geschreven:

    Wat zijn er toch veel kinderen met rijbewijs. Die van mij niet hoor. Ble ble ble

    Reageer
  • WindEnergie! heeft op 26 februari 2024 geschreven:

    Weer lekker kort door de bocht!
    Na 32.000 km was ik nog niet 1 mm kwijt van mijn Polestar 2 Michelin banden, dus de slijtage is niet per definitie groter. Het lijkt meer op een vooringenomen houding.
    Is er bv rekening gehouden met het type bestuurders, met het aantal (elektro) motoren?

    WindEnergie!

    • hans peperkamp heeft op 26 februari 2024 geschreven:

      HET IS WEER HET BEKENDEN HANENGEDRAG,LATEN ZIEN BIJ VOORAL DE STOPLICHTEN,DAT ELEKTRISCHE AUTO’S HEEL SNEL KUNNEN OPTREKKEN,EN VAAK WORDEN RIJDERS VAN DE BMW/MERCEDES GEVLOERD,DOOR HEEL SNEL OPTETREKKEN,EN VOORAL HET LATEN MERKEN EN ZICHTBAAR ACHTER HET STUUR ZIET.EN DAN DAARNAAST ALGEMEEN BEKEND DAT DOOR HET HOGE EIGENGEWICHT VAN DE E-AUTO’S HET WEGEN-NET EXTRA BELASTEN.EN ALLE INGEZONDE ONJUISTE INFO,DIE VAAK EEN EIGEN LEVEN HEBBEN,ENWAT VOOR WAARDE’S HEBBEN DE INFORMATIE-BRONNEN.HET IS MEER VAN EEN NARCISTISCHE VORMGEVING.EN VOOR-IN-GENOMEN,NOEMT MEN DAT IN DE RECHTBANKZAKEN.WEL HEB IK WINTERBANDEN LATN MONTEREN OP MIJN NIEUWE E-BIKE,EN DAT GEEFT TOCH EEN VEILIG GEVOEL,ALS HET EEN KEER GAAT SNEEUWEN EN GLAD ZAL WORDEN.DAARNAAST HET A-SOCIALE DAT DE BRANDSTOF-GEBRUIKENS MEEBETALEN VOOR DE NIET DOENDE WEGENBELASTING.LAZER.OP MET JULLIE ELEKTRISCHE-AUTO’S MET DE STEEDS TERUGKERNDE BLACKOUT STROOMNET-ONDERBREKINGEN.DE MOOIE OPNAME WAAR IK ELKE DAG VAN GENIET: VIA YOUTUBE.NL (TIK IN) EXPLODING BROKEN DOWN TESLA MODEL S,HET OPBLAZEN VAN DE TESLA.10 JAAR OUDE TESLA WAAR VOOR 20.000 EURO DE NIEUWE LITHIUM BATTERIJEN KOSTEN,MET INCL. GEBRUIKTE RUBBEREN BANDEN.

      • Aad van der Struijs heeft op 27 februari 2024 geschreven:

        Waarom ‘schreeuwt’ Hans Peperkamp zijn reactie TopGear in? Door het gebruik van uitsluitend hoofdletters, maakt hij zijn mening, VOOR MIJ, onleesbaar.

        Reageer
      • hans peperkamp heeft op 26 februari 2024 geschreven:

        Even opgezocht uit mijn digitale bestand: via: youtube.nl (tik in) Hoe werkt een elektrische auto? Tesla model S,en gas geven is van een andere techniek,dan bij de brandstof-auto.

        Reageer
      • hans peperkamp heeft op 26 februari 2024 geschreven:

        En vooral de inductie-motor hebben we te danken aan een van de grootste Ing/wetenschapper van de vorige eeuw via: youtube.nl (tik in) Nikola Tesla.Maar ook de ontdekker van de wisselstroom/krachtstroom-transformatoren/inductie-motor/draadloze energie overdracht/de superzuinige lampen etc.Vooral de Inductie-Motor is bekend voor de aandrijving van de E-Auto’s,en een homage gekregen van de oprichter van de Tesla.Maar ook de MRI hebben vaak een magnetische kracht van 3 Tesla.En 1 Tesla kan gezien worden om statistich gezien de hele aarde buitenkant kan bedekken.En dat is van een ander niveau,dan het hebben over de levensduur van de auto-banden.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Ali heeft op 26 februari 2024 geschreven:

    ik heb sinds 3 jaar een EV. er staat nu 155.000 dkm op de teller. Er gaan volgende week de 4e set nieuwe banden op.

    Reageer
  • René heeft op 25 februari 2024 geschreven:

    Mijn Tesla heb ik sinds juni 2019. Na 5 jaar en 94000 km heb ik nog minstens 4 mm op alle banden. Wel rij ik ‘s winters ongeveer 2 maanden op winterbanden.

    Reageer
  • Gebak heeft op 25 februari 2024 geschreven:

    Met mijn model 3 dual motor heb ik 105.000km gereden met all-season banden van Michelin. Er zat toen nog 3.9mm op.

    Ik heb niet echt voorzichtig gedaan met het gaspedaal, maar wel rustig gereden op lange bochten.

    Reageer
  • PvdB heeft op 25 februari 2024 geschreven:

    “Na drie jaar bezit moest 39 procent van de EV-eigenaren hun banden vervangen, tegenover 20 procent van de benzinerijders. Een van de oorzaken kan het hogere gewicht van de EV zijn. Het rubber heeft meer te voortduren en slijt harder.”

    Bezit? Laat nou één van de grootste oorzaken kilometrage zijn, EVs zijn veel vaker leasewagen die veel meer kilometers maken. Dan slijten je banden inderdaad harder.

    Lekker onzinartikel weer met een verwijzing naar een JD Power artikel wat over een ander onderwerp gaat…

    Reageer
  • Harry heeft op 25 februari 2024 geschreven:

    Echt totale onzin. Voorbanden voor de 2e keer vervangen. De eerste keer bij 80.000km, nu bij
    140.000 de 2e keer vervangen. Mijn achterbanden zijn voor het eerst nu ook vervangen. 140.000km met de achterbanden gedaan dus.
    In het artikel wordt gesproken over na zoveel jaar banden vervangen. Wat een flutredenering. Het gaat om de km’s en niet om het aantal jaar wat je er mee rijdt.

    • Rob heeft op 25 februari 2024 geschreven:

      Precies. Totale onzin

      • Patrick heeft op 25 februari 2024 geschreven:

        Volledig mee eens, bij 80000 km voor de 1e banden vervangen van mijn Tesla

        Reageer
      Reageer
    • Albert heeft op 25 februari 2024 geschreven:

      Ik rij Kia Hybrid na 10.000 km was ik al meer de 2mm profiel kwijt. Ik rij altijd in de Eco en trek heel langzaam op. Als het zo doorgaat zijn mijn banden bij 30.000 km op. Bij mijn vorige benzine autos kon ik makkelijk 70.000 km halen, weg milieuvoordeel en heel veel fijnstof extra. Groet Albert

      • Tj heeft op 25 februari 2024 geschreven:

        Met mijn diesels en benzine deed ik 20-30.000 km gemiddeld. Nu ev en ik deed ruim 40.000.. dus tja t kan raar lopen

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • John heeft op 25 februari 2024 geschreven:

    Electrisch rijden doen we toch om het mileau te ontlasten.Geen brandstofmotoren.Maar we verslijten wel door allerlei omstandigheden 2x meer rubber(natuur rubber zeker 40%). Goed bezocht.

    Reageer
  • Leob heeft op 25 februari 2024 geschreven:

    Bijzonder verhaal.
    Is totaal niet mijn ervaring.

    Tesla model y long range 2021, 21 inch velgen.
    Achterbanden vervangen bij 60.000 km
    Voorbanden vervangen bij 88.000 km. (Preventief vervangen voor de winter)
    Zware rechtervoet.

    Dus artikel klopt totaal niet met mijn ervaring.
    Dat zijn namelijk waarden die ik absoluut niet haalde met mijn vorige auto’s.

    Maar volgens het artikel ben ik kennelijk een bandenfluisteraar of het artikel is absolute onzin. Ik gok het laatste.

    Reageer
  • Ericjooo heeft op 25 februari 2024 geschreven:

    KIA e-Niro, 204 pk en 75000 met een set banden…..gewoon lulkoek dus

    • Jeroen heeft op 25 februari 2024 geschreven:

      Mee eens, 140k met een set winter en een set zomerbanden; gemiddeld dus 70k per set. Gewoon normaal optrekken, en je haalt denk ik ook voordeel uit het regeneratief remmen. Heeft dus alles met rijstijl te maken.

      Reageer
    Reageer
  • Wout heeft op 25 februari 2024 geschreven:

    Vreemd hè, vliegen er als een gek vandoor. En dan klagen dat de banden slijten. En nog meer klagen dat de accu niet aan de actieradius komt.

    • HP heeft op 25 februari 2024 geschreven:

      😂 Wout gast… heb jij geen elektrische fiets dan?

      Reageer
    Reageer
  • Dirkjanmeteentesla heeft op 25 februari 2024 geschreven:

    1e setje na 53 duizend tesla model3 rwd, 1 x gewisseld van voor naar achter. 2 stuks waren af, 2 hadden nog 3 mm ofzo. Zoveel had ik nog nooit gereden met banden. Maw dit artikel is zeer waarschijnlijk onzin.

    Reageer
  • AudieBMW heeft op 24 februari 2024 geschreven:

    Ongenuanceerd verhaal. Ik haal met mijn model 3 dual motor kleine 50.000 km met de banden en nee, ik rijd niet heel rustig. Met Passat GTE haalde ik met de voorbanden maar 20.000 km! Veel vermogen op de voorwielen. Bij vochtige weg slipten de banden vaak door, bij Tesla met vierwiel aandrijving nooit.
    En meer slijtage door one pedal drive is ook onzin. Hierdoor ga je juist geleidelijker remmen.

    Reageer
  • Marc heeft op 24 februari 2024 geschreven:

    Rijdt al ruim 7 jaar EV en heb dezelfde slijtage als met mijn diesels hiervoor
    Wel speciale EV banden dus slijtage is afgestemd op gewicht auto. Persoonlijk vind ik dit een misleidend bericht

    Reageer
  • Hv1958 heeft op 24 februari 2024 geschreven:

    Veel EV’s zijn 4 wiel aangedreven, mijn oudere EV frat achterbanden maar was 2 wiel aangedreven, mijn huidige gaan door de 4 wiel aandrijving 4,5x langer mee, het artikel mag wat mij betreft genuanceerder zijn.
    Maar remblokken slijten niet, na 125.000 km nog zo goed als nieuwe remschijven en remblokken…

    Reageer
  • Gerard heeft op 24 februari 2024 geschreven:

    Beetje kort door de bocht om op basis van die gegevens er twee keer zo snel van te maken. Het kan veel dichter bij elkaar liggen. Je zou eigenlijk moeten kijken naar hoeveel km er per set banden gereden is. Dan kun je het een beetje eerlijk vergelijken.

    • Flap heeft op 24 februari 2024 geschreven:

      Ik rijd met een plug-in en ik kan je met aandrang inderdaad zeggen. Na twee jaar en dit met 35.000 km op de teller waren mijn voorbanden, geen sportbanden, rijp voor vervanging.

      Reageer
    Reageer
  • Flork heeft op 24 februari 2024 geschreven:

    Verduren ipv voortduren aub….
    Maar wel waar,hoorde gisteren nog een Cupra rijder…lekke achterband….40k beide achterbanden 0 profiel…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear