Ga maar alvast WD40, ducttape en kabelbindertjes inslaan, omdat het ernaar uitziet dat je je huidige auto voorlopig rijdend moet houden. Want er liggen plannen om de BPM te verdubbelen in 2025. Oh, en breng je auto maar even langs de tuner zodat hij op zelfgestookte ethanol kan rijden, want ook brandstof moet duurder worden. Maar hoe duur worden nieuwe auto’s na een verhoging van de BPM?

De BPM is een aanschafbelasting die afhankelijk is van de uitstoot van een auto. Je betaalt een bedrag per gram CO2 en naarmate de uitstoot toeneemt, wordt de belasting per gram duurder. De eerste stap is 2 euro per gram, maar boven de 166 gram CO2-uitstoot per kilometer betaal je al 488 euro per gram. Onzuinige auto’s worden dus extra zwaar belast, en straks dus nog veel meer.

Is de verhoging van de BPM in 2025 het einde van auto onder de 20.000 euro?

De goedkoopste Kia Picanto kost momenteel 17.245 euro, wat echt al een hoop geld is voor een auto die ooit 10.000 euro moest kosten. Na de verhoging van de BPM in 2025 zou de nieuwprijs ineens dik 20.000 euro zijn. De Space Star zou geen 16.490 euro meer kosten, maar 19.729 euro. De Dacia Sandero zou van 16.700 euro naar de 19.194 euro gaan.

Lees ook: Dit zijn nu de goedkoopste nieuwe auto’s van Nederland

De Space Star zal waarschijnlijk geen eeuwig leven meer hebben en nieuwe auto’s zullen waarschijnlijk de komende tijd niet goedkoper worden, dus de verhoging van de BPM in 2025 zou min of meer het einde betekenen van nieuwe auto’s onder de 20.000 euro. Overigens is er vanuit het kabinet nog veel kritiek op het voorstel, wellicht zal de verhoging nog iets meevallen.

Tegen die tijd zullen er wel de eerste kleine EV’s verschijnen van rond de 25.000 euro. Als de Nederlandse staat dan nog 2.950 euro subsidie uitdeelt, dan wordt zo’n EV plots heel aantrekkelijk voor particuliere kopers – al helemaal als de benzineprijs fors gaat toenemen.

De Ford Fiesta en VW Polo na verhoging van de BPM in 2025

Vernieuwde Ford Fiesta (Facelift, 2021)

Laten we eens beginnen bij de Ford Fiesta. Zo’n zes jaar geleden kocht je een ST-Line met 125 pk voor zo’n 21.000 euro. Die kost nu al minimaal 27.725 euro, waarvan 3.388 euro BPM. Zou deze belasting verdubbelen, dan zou de auto ineens 31.605 euro kosten. Voor een Polo ben je momenteel ook net geen 27.000 euro kwijt. Zet de verdubbelaar in voor de BPM en de instapper kost ineens 31.000 euro.

En de hot hatches?

Handgeschakelde VW Golf GTI

Wil je een Polo GTI, dan zou die na een verdubbeling van de BPM geen 41.590 euro meer kosten, maar net geen 52.000 euro. Voor een Fiesta ST-X met 200 pk zou je ineens zo’n 48.000 euro kwijt zijn in plaats van ongeveer 38.000 euro. Een Volkswagen Golf GTI gaat van 57.640 naar ruim 70.000 euro. De Volkswagen Golf R is nu al een forse 77.540 euro en die zou naar de 95.022 euro gaan. Slik.

Door de dorstige vijfcilinder heeft de Audi RS 3 momenteel trouwens een BPM-bedrag van 32.122 euro. In 2025 zou deze auto ineens ruim 132.000 euro moeten kosten in plaats van een ton. De grote concurrent van Mercedes gaat daar nog overheen. Voor een Mercedes-AMG A 45 S zou je ruim 140.000 euro kwijt zijn.

En de echte BPM-kanonnen?

Zijkant Ford Mustang Mach 1 (2022)

Toegegeven: dit is misschien niet het segment waar je veel medelijden moet hebben met de kopers, maar hier vallen rake klappen. De BMW X7 M60i met een 4,4-liter V8 is goed voor zo’n 65.000 euro BPM. De nieuw prijs zou dan 255.000 euro worden in plaats van 190.000 euro.

Een Ford Mustang Mach-1 kost nu zo’n 128.000 euro, maar dan ineens 191.000 euro moeten kosten. De Porsche 911 GT3 RS gaat van 350.000 euro naar ruim 420.000 euro. De Audi R8 V10 Performance Quattro Spyder zou van 317.432 euro stijgen naar 402.000 euro. Toch maar snel alvast eentje kopen?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)