
Het leek aanvankelijk zo eenvoudig. Alle auto’s op benzinemotor krijgen een elektrische opvolger. Er komen meer laadpalen, waardoor iedereen elektrisch kan gaan rijden. Eerst met een beetje staatssteun, daarna op eigen kracht. Hoe moeilijk kan het zijn? Nou, best lastig. Dat blijkt uit de autoverkopen in Duitsland van juli 2024. De verkoop van de elektrische auto in Duitsland stort behoorlijk in elkaar met 37%, aldus Bloomberg.
Het is niet de eerste maand dit jaar, dat dit gebeurt. De verkopen van elektrische auto’s staat al een tijdje onder druk bij onze Oosterburen, want ook in mei en juni van dit jaar daalden de verkopen flink. Wel bijzonder is dat de verkopen van de EV onder druk staat, maar dat diesel weer toeneemt in populariteit. Het marktaandeel van diesels is nu dik 18%, wat een significant hoger percentage is dan de 1,2% die we hier in Nederland aan diesels kopen.
Verkoop elektrische auto in Duitsland
Een groot probleem is de staatssteun. Er waren eerst wat incentives om de Duitse consument (met name de particulier) in een elektrische auto te lokken, maar die zijn grotendeels weggevallen. Daarbij moeten we ook de oh zo belangrijke nuance aanbrengen dat Duitsland een ander land is dan Nederland. Men rijdt overwegend grotere afstanden met een hogere snelheid, niet ideaal voor een EV. In Nederland rijden we juist korte stukken op lage snelheden met een perfecte laadinfrastructuur, wat perfecte omstandigheden zijn voor een EV.

Een ander stukje belangrijke nuance is dat de autoverkopen in Duitsland sowieso niet denderend zijn. De totale verkopen zakten namelijk met 2,1% ten opzichte van juli 2023. Daarnaast is daar de hybride populairder dan ooit: 1 op de 3 verkochte auto’s in juli 2024 betrof een hybride. Dat is een tendens die we in meer landen zien, ook in Nederland en de rest van Europa. Een andere tendens die ongetwijfeld heeft meegespeeld, is dat veel Duitsers hun aanschaf voor een EV iets naar voren trokken in verband met de incentives die weg zouden vallen.
Dus vorig jaar was het aantal verkochte EV’s in Duitsland iets geflatteerd, dit jaar lijkt het iets erger dan het dus is. Dat is ook de reden waarom veel fabrikanten van een specifiek model zowel een benzine-, diesel-, plugin- als EV-versie aanbieden, zoals de huidige BMW 5-serie die je op deze pagina ziet. Voor elk wat wils dus.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
25 reacties op “Elektrische auto in Duitsland nu minder populair dan diesel”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

VIDEO: Hoe rijdt de nieuwe, nogal forse BMW M5?

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW-rijder vlucht na ongeluk, maar wordt door eigen nieuwsgierigheid toch gepakt

Zie jij van welke populaire auto de koplampen van deze bus komen?

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

Dit is het grootste automerk ter wereld (en ze verkopen nauwelijks EV’s)

Het ooit zo populaire Ford is nu ook in Europa een kleiner merk dan BMW

Tesla verslaat Audi voor het eerst (en het verschil is best groot)

Kopen Belgen nu echt veel vaker een nieuwe auto dan Nederlanders?

Deze 12 briljante auto’s lieten jullie massaal links liggen

In dit Europese land is 89% van de nieuwe auto’s elektrisch (met één bijzonder model)

In dit populaire vakantieland mag je straks niet meer met een relatief moderne diesel rijden

BMW X3 40d: dikke diesel met actieradius van 970 kilometer

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Auto met dieselmotor toch ‘duurzame’ toekomst dankzij belangrijke ontdekking wetenschappers

Veel bestaande dieselauto’s zijn volgend jaar verboden in Nederland, als deze wijziging doorgaat

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Dit automerk gaat ‘batterij van de toekomst’ al drie jaar eerder dan gepland leveren

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Er komen weer sportieve Renaults, náást de bekende Alpine-modellen

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Iemand die meerdere keren hetzelfde post om zijn gelijk te halen is een beetje sneu. Vooral omdat zijn zogenaamde argumenten keer op keer weggeveegd worden door mensen die er meer van af weten…
Rf als 11 van de 26 reacties van jou zijn dan wordt het wel gewoon je mening doordrammen. Best irritant voor wie net als ik verschillende reacties wil lezen.
Zeker loopt de verkoop terug, want de klimaatzwendel berooft de burger. Deindustrialisatie en koopkrachtverlies maakt het land kapot. En dat voor nul graden (afgerond) minder opwarming.
Stop eens met die leugens van je. Klimaatverandering door menselijke invloed is een bewezen feit.
Het is werkelijk bizar dat TG het toestaat dat dit soort nepinformatie keer op keer door deze persoon verspreid kan worden. Jullie hebben een verantwoordelijkheid.
De klimaatverandering is er altijd geweest en zal er altijd zijn, met of zonder mensen en dieren. 2000 jaar geleden was het minstens zo warm als nu; maar de Romeinen kwamen onze streken niet opzoeken met Diesel Voertuigen. En het is maar zeer de vraag of EV’s ook maar iets aan het klimaat zou kunnen veranderen. Daarenboven brengen ze evenveel fijn stof teweeg als diesel voertuigen (omwille van extra gewicht en bandenslijtage), brengen ze meer schade toe aan wegdek en openbare infrastructuur en de constructie van een EV is niet duurzaam wat grondstoffen betreft; om het nog niet te hebben over het ethisch aspect van de slavenarbeid voor de batterijgrondstoffen. Gebruik EV waar ze goed van toepassing kunnen zijn (oa. bussen, taxi’s, kleine bestelwagens en verplaatsingen in stedelijk gebied) en uitsluitend op te laden met oplaadtechnieken die milieu vriendelijk zijn; dus zeker niet met super vervuilend bruinkool zoals in Duitsland.
Ga aub niet doen alsof er geen sprake is van klimaatverandering door ons verslaving aan fossiele brandstoffen. Dit is inmiddels zo duidelijk aangetoond dat je het in het rijtje van zwaartekracht, 1+1=2 of e=mc2 kan plaatsen.
Of omgekeerd: het ontkennen hiervan is zo ongeveer hetzelfde als claimen dat de aarde plat is, of dichter bij huis voor de meeste ontkenners: beweren dat we magnetisch worden van vaccins of dat we door reptielen geregeerd worden.
Laten we een beetje normaal doen en geen discussies voeren over bewezen feiten.
EV gebruik op basis van fossiele bruinkool zoals in Duitsland is slechter voor het milieu en het klimaat dan Diesel gebruik. Trouwens diesels produceren minder CO2 dan benzine voertuigen. Dat is net mijn punt; en de Duitse consument heeft dat goed begrepen. Als de beleidsmensen in Berlijn en Brussel ook eens twee keer nadenken; komt men hopelijk tot betere beslissingen voor Europa dan vandaag het geval is.
Idd dat getrol zitten we niet op te wachten. RF neem een voorbeeld aan die mensen die naar echte bronnen kijken ipv je eigen gedram door te duwen.
RF heeft 38 jaar engineering ervaring in de autoindustrie (in europa, azie en amerika) en 5 jaar ervaring in de energiesector als engineer in europa en afrika (inclusief een masterthesis aan de unif). Niemand moet op mij zitten wachten, maar mag toch mijn mening en ervaring delen. Altijd bereid om te leren van constructieve dialogen.
Sjaaki, RF drukt niets door. Ik probeer enkel een dialoog op basis van eigen mening en 43 jaar ervaring in de sectoren automotive en energy engeneering. ( zie de reactie blijkbaar verschenen voor de Uwe). Meer niet.
De discussie is precies gestopt; bedankt voor de input…. . groetjes
Hey Kom op of Sjaak, weinig concreets als feedback in de Duitsland discussie. De Duitse consument is wakker geworden; de rest van Europa volgt later wel zeker. En willen we het toch verder dan Duitsland kijken in Europese contekst; ooit al in Millau, Napels, Palermo of in Sevilla geweest; oplaadpalen in die straatjes daar zijn gewoon ommogelijk te plaatsen. Een familie in Andalusie vertelt mij; “als men de diesel ooit verbied aldaar, is het revolutie”. De mensen komen er in opstand want de enige kerncentrale wordt er gesloten in 2035. De alternatieven zijn er niet. Wordt wakker Straatburg. Ga kijken buiten Brussel. Doe iets, want dit loopt helemaal fout met EV-plannen die niet gaan werken. En dan spreken we nog niet over Afrika; het kan blijkbaar de EU geen barst schelen.
Als iemand met een studie en ervaring komt om z’n gelijk te halen, dan moet ik altijd aan Thierry Baudet denken. Zit al 10 jaar in de politiek, is gepromoveerd, maar vertelt alleen maar leugens omdat hij daarvoor door Rusland betaald wordt. Met andere woorden: hoeveel je ook gestudeerd hebt en hoeveel ervaring je ook hebt, als je niet de juiste intenties hebt dan doet er het er allemaal niet toe. Het maakt je in ieder geval niet per definitie competent.
Als RF ken ik geen Thierry Baudet en wil met niemand ook niet politiek geindentifeicerd worden. Ben een Vlaming die in De wereld gewerkte heeft en af en toe zijn mening zegt. Ben met pensioen en verder niets. Meer niet? Ervaring of niet, het gaat om de gebruikte argumenten en cijfers; toch benieuwd of er nog iets degelijks ter zake terug komt ?
???
De onzin van een groot deel van het EV gebruikt wordt in Duitsland pijnlijk zichtbaar. Elektriciteit gemaakt van fosiele brandstof (bruinkool) om er vervolgens mee te gaan EV-rijden is te gek voor woorden.
Ik hou van feiten dus heb het opgezicht bij Energy Charts. Sowieso een erg interessante website.
Deze week is 60% van de opgewekte elektriciteit in Duitsland hernieuwbaar en 20% komt uit bruinkool. Je uitspraak is dus grotendeels niet waar.
20 procent bruinkool elektriciteit; zal inderdaad niet het volledige meer verbruik dekken van EV consumptie; maar dat zal er niet veel schelen. Of met andere woorden, zonder EV gebruik zou het bruinkoolverhaal in Duitsland kunnen stoppen! Trouwens bruinkool vervuiling stopt niet aan de Duitse grens.
En deze week met zon en wind 20 procent, zal niet het geval zijn in de winter.
Haha zo ken ik er ook nog wel een paar. Als je nog een paar van die gedachte sprongen maakt dan is diesel opeens een wondermiddel dat alle ziektes oplost en voor wereldvrede zorgt 😉
In werkelijkheid wordt het percentage renewables elk jaar hoger en het percentage van steenkool en bruinkool elk jaar lager, maar dat zou je ook zelf kunnen zien als je een keer op die website van Henk kijkt.
20 percent bruinkool gebruik om EV te laten rijden in het midden van de zomer is onverantwoord milieu gewis. Dat weet ondertussen ook de Duitse consument. Daar ging het artikel toch over … ps ken de Henk’website niet.
Rf, in Nature, een toonaangevend blad, is al in 2020 een onderzoek gepubliceerd waaruit het tegenovergestelde blijkt van wat jij beweert: in bijna alle omstandigheden is een elektrische auto schoner dan een niet-elektrische auto. Sinds 2020 is de elektriciteitsmix een heel stuk schoner geworden, dus dat is alleen nog maar meer het geval nu.
Aangezien je nogal prat gaat op je ervaring, zal je gevoelig moeten zijn voor argumenten, dus dit zal vast je mening veranderen.
Groeten, Piet. Ook 41 jaar ervaring als engineer.
https://www.nature.com/articles/s41893-020-0488-7
Hey Piet, bedankt om met iets concreet af te komen in de Duitsland discussie. Heb diagonaal het Nature- document van voor Corona gelezen; en één van de hoofdtomen is “phase-out of coal power plants” !!! Een referte naar bruin-coal, germany of de concrete situatie op het vaste land in Europa is er niet? Europe heeft inderdaad op basis van dit soort documenten haar auto-industrie quasie naar de vaantjes geholpen; de chinesen vullen het gat op met het openen van 45 kerncentrales per 5 jaar. De Duitse consument is wakker geworden; de rest van Europa volgt later wel zeker. En willen we het toch verder dan Duitsland kijken in Europese contekst; ooit al in Millau, Napels, Palermo of in Sevilla geweest; oplaadpalen in die straatjes daar zijn gewoon ommogelijk te plaatsen. Een familie in Andalusie vertelt mij; “als men de diesel ooit verbied aldaar, is het revolutie”. De mensen komen er in opstand want de enige kerncentrale wordt er gesloten in 2035. De alternatieven zijn er niet. Wordt wakker Straatburg. Ga kijken buiten Brussel. Doe iets, want dit loopt helemaal fout met EV-plannen die niet gaan werken. En dan spreken we nog niet over Afrika; het kan blijkbaar de EU geen barst schelen.
De discussie is precies gestopt; bedankt voor de input…. . groetjes
De discussie is precies gestopt; bedankt voor de input…. . groetjes
Niet alleen in Duitsland zie je meer nieuwe Diesels ook in Oostenrijk.
En het rijdt ook gewoon prima en zuinig.