Elektrische auto’s hebben hun voor- en nadelen. Je hebt geen directe uitstoot, het rijdt heerlijk soepel en als je thuis kunt laden vertrek je altijd met een volle accu. Een ander voordeel is het hoge rendement. De grootste uitdaging is de beperkte actieradius op hoge snelheid. Tot 100 km/u is er niet veel aan de hand, maar daarboven gaat het hard: het verbruik van een elektrische auto op hoge snelheid is een stuk hoger.

Nu is dat tegenwoordig in Nederland niet zo relevant, want je mag niet harder dan 100 km/u. Maar tegenwoordig zijn er wel een paar stukken snelweg waar je 130 km/u mag rijden. De vraag is natuurlijk: welke elektrische auto is het zuinigst bij 130 km/u? Dat is de vraag die ze zich bij het Duitse AutoBild ook afvroegen. Die gingen dat eens uitzoeken.

Het gaat niet om actieradius, maar echt om verbruik op hoge snelheid

Daarbij keken ze niet naar de auto’s met de grootste actieradius op die snelheid. Dat zegt niet zozeer iets over de efficiency, maar vooral over de grootte van de accu. En een grote accu heeft ook nadelen. Ze zijn loodzwaar, nemen zeer veel ruimte in en zijn erg prijzig (we weigeren het om peperduur te zeggen). Dus waar ze bij AutoBild naar gekeken hebben, is puur het verbruik bij 130 km/u. Hoeveel energie slurpt de elektromotor uit de accu bij die snelheid?

Daarbij heeft de Duitse publicatie gebruik gemaakt van hun eigen testdata. Het zijn dus niet geen fabrieksopgaves of schattingen, maar daadwerkelijke metingen. Daarbij moet je rekening houden dat de metingen op verschillende momenten gedaan werden, onder wisselende omstandigheden. Daarom zijn ze zo attent geweest de temperatuur te vermelden. Doorgaans vinden elektrische auto’s warme temperaturen prettiger.

ModelTemperatuur in graden CelsiusVerbruik bij 130 km in kWh / 100 km
1
Fiat 500e 42 kWh 
2417,2
2Lynk & Co 02 66 kWh2317,3
3Tesla Model Y 77 kWh1817,7
4Hyundai Inster Select 42 kWh1217,8
5Tesla Model 3 Performance2217,9
6Smart #3 Premium 66 kWh2218,4
7Opel Mokka Electric 54 kWh2018,9
8Peugeot E-2008 54 kWh919,1
9BMW i4 eDrive401319,2
10Kia e-Niro 64 kWh2719,5
Bron: AutoBild

Conclusies verbruik elektrische auto op hoge snelheid

Nou, welke conclusies kunnen we hieraan verbinden? Nou, best wel een paar eigenlijk. Relatief compacte auto’s scoren doorgaans goed. Dat is ook niet gek, kleinere en lichtere auto’s vereisen minder energie om vooruit te bewegen. De zuinigste auto bij een snelheid van 130 km/u is de Fiat 500e, maar er staan meerdere auto’s van de Stellantis-groep (het concern waartoe Fiat behoort, naast onder andere Opel en Peugeot).

Lees ook: Waarom je het verbruik op de boordcomputer van een EV niet altijd kunt vertrouwen

Daarnaast valt op dat Tesla goed scoort, ondanks dat het grotere auto’s zijn. Hier zie je een USP van het Amerikaanse merk: de efficiency van de elektromotoren is erg hoog. Daarnaast zijn Tesla’s erg aerodynamisch vormgegeven. Ook bijzonder is dat de BMW i4 erin staat. Naast de lage temperatuur is dat een grote en zware EV, die bovendien niet de jongste meer is. Het laatste dat opvalt: het zijn allemaal tweewielaandrijvers. Ook begrijpelijk: vierwielaandrijving verbruikt nu eenmaal iets meer.

Eén reactie op “Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg”

  1. De i4 derive 40 is top, ik haal soepel 450-500 echte km bij het truttenbestaan op Nederlandse wegen. Easy does it, je komt er makkelijker en rustiger. Sprak de oude man.
    Op de snelweg 110, b wegen 85-90, stout hè?

Geef een reactie

(verplicht)