
Elektrische auto’s hebben hun voor- en nadelen. Je hebt geen directe uitstoot, het rijdt heerlijk soepel en als je thuis kunt laden vertrek je altijd met een volle accu. Een ander voordeel is het hoge rendement. De grootste uitdaging is de beperkte actieradius op hoge snelheid. Tot 100 km/u is er niet veel aan de hand, maar daarboven gaat het hard: het verbruik van een elektrische auto op hoge snelheid is een stuk hoger.
Nu is dat tegenwoordig in Nederland niet zo relevant, want je mag niet harder dan 100 km/u. Maar tegenwoordig zijn er wel een paar stukken snelweg waar je 130 km/u mag rijden. De vraag is natuurlijk: welke elektrische auto is het zuinigst bij 130 km/u? Dat is de vraag die ze zich bij het Duitse AutoBild ook afvroegen. Die gingen dat eens uitzoeken.
Het gaat niet om actieradius, maar echt om verbruik op hoge snelheid
Daarbij keken ze niet naar de auto’s met de grootste actieradius op die snelheid. Dat zegt niet zozeer iets over de efficiency, maar vooral over de grootte van de accu. En een grote accu heeft ook nadelen. Ze zijn loodzwaar, nemen zeer veel ruimte in en zijn erg prijzig (we weigeren het om peperduur te zeggen). Dus waar ze bij AutoBild naar gekeken hebben, is puur het verbruik bij 130 km/u. Hoeveel energie slurpt de elektromotor uit de accu bij die snelheid?
Daarbij heeft de Duitse publicatie gebruik gemaakt van hun eigen testdata. Het zijn dus niet geen fabrieksopgaves of schattingen, maar daadwerkelijke metingen. Daarbij moet je rekening houden dat de metingen op verschillende momenten gedaan werden, onder wisselende omstandigheden. Daarom zijn ze zo attent geweest de temperatuur te vermelden. Doorgaans vinden elektrische auto’s warme temperaturen prettiger.
Model | Temperatuur in graden Celsius | Verbruik bij 130 km in kWh / 100 km | |
1 | Fiat 500e 42 kWh | 24 | 17,2 |
2 | Lynk & Co 02 66 kWh | 23 | 17,3 |
3 | Tesla Model Y 77 kWh | 18 | 17,7 |
4 | Hyundai Inster Select 42 kWh | 12 | 17,8 |
5 | Tesla Model 3 Performance | 22 | 17,9 |
6 | Smart #3 Premium 66 kWh | 22 | 18,4 |
7 | Opel Mokka Electric 54 kWh | 20 | 18,9 |
8 | Peugeot E-2008 54 kWh | 9 | 19,1 |
9 | BMW i4 eDrive40 | 13 | 19,2 |
10 | Kia e-Niro 64 kWh | 27 | 19,5 |
Conclusies verbruik elektrische auto op hoge snelheid
Nou, welke conclusies kunnen we hieraan verbinden? Nou, best wel een paar eigenlijk. Relatief compacte auto’s scoren doorgaans goed. Dat is ook niet gek, kleinere en lichtere auto’s vereisen minder energie om vooruit te bewegen. De zuinigste auto bij een snelheid van 130 km/u is de Fiat 500e, maar er staan meerdere auto’s van de Stellantis-groep (het concern waartoe Fiat behoort, naast onder andere Opel en Peugeot).
Lees ook: Waarom je het verbruik op de boordcomputer van een EV niet altijd kunt vertrouwen
Daarnaast valt op dat Tesla goed scoort, ondanks dat het grotere auto’s zijn. Hier zie je een USP van het Amerikaanse merk: de efficiency van de elektromotoren is erg hoog. Daarnaast zijn Tesla’s erg aerodynamisch vormgegeven. Ook bijzonder is dat de BMW i4 erin staat. Naast de lage temperatuur is dat een grote en zware EV, die bovendien niet de jongste meer is. Het laatste dat opvalt: het zijn allemaal tweewielaandrijvers. Ook begrijpelijk: vierwielaandrijving verbruikt nu eenmaal iets meer.
Kleine en lichtere auto’s vergen minder energie om voort te bewegen? Beetje kort door de bocht, bij 130 constant doet de totale luchtweerstand veel meer dan een paar 100 kg. Wat natuurlijk wel weer meespeelt is het kleinere frontaal oppervlak en de lagere rolweerstand omdat er minder brede banden nodig zijn, plus de hoeveelheid energie om op 130 te komen is groter bij een grotere, zwaarderw auto. Maar puur klein & licht zijn niet de voornaamste kenmerken van een zuinige ev bij constant 130. Niet dat er constant 130 gereden is, want de testresultaten zijn gewoon gehaald op de openbare weg, waar je kan proberen zo constant mogelijk 130 te rijden, maar dat gaat nooit 100%
Tesla model 3 performance is toch vierwielaandrijving?
De i4 derive 40 is top, ik haal soepel 450-500 echte km bij het truttenbestaan op Nederlandse wegen. Easy does it, je komt er makkelijker en rustiger. Sprak de oude man.
Op de snelweg 110, b wegen 85-90, stout hè?