
Het is weer de tijd van het jaar: we gaan met zijn alles op wintersport. Dat hoort nu eenmaal bij een westerse beschaving. Maar ja, tegenwoordig is het ook beschaafd om elektrisch te gaan rijden. Vallen die twee te combineren? Uiteraard zijn er altijd horrorverhalen van enorme wachtrijen bij de snellader. Elektrische auto’s verkopen tegenwoordig erg goed en dus zie je ze steeds meer. Ook op wintersport. Daarom hebben we een paar tips verzameld voor hen die met de elektrische auto op wintersport gaan.
Een elektrische auto is niet de meest ideale auto om op wintersport te gaan. Ten eerste vanwege de temperaturen. Die liggen vaak een stuk lager. Bij lage temperaturen is de energiedichtheid van een accu slechter. Hierdoor kun je minder ver op een accu komen. Ook moet je lange stukken op hoge snelheid rijden, iets dat relatief veel energie vergt. Tenslotte ga je met volle bepakking en mogelijk ook een dakkoffer op pad, waardoor er de actieradius nog kleiner wordt.
Plan je route van te voren
Er zijn diverse apps waarmee je je route kunt plannen en die ook rekening houden met de range en de laadmogelijkheden. Dat is bij de ene auto wat handiger dan bij de andere. Google Maps werkt prima én werkt op elk device. Zorg in elk geval dat je (zeer) ruim van tevoren vertrekt. Over het algemeen kun je langs de snelwegen in Nederland en Duitsland uitstekend laden. Probeer de grote knooppunten te vermijden. P
Boek een overnachting
Het is hartstikke druk op de weg én bij de laadstations. Ook al had je een dieselauto, dan is het nog steeds een goed plan om de reis in tweeën te splitsen. Met een EV heb je dan het voordeel dat je de accu helemaal vol kunt laden die nacht. Dan vertrek je de avond ervoor en rijd je relatief op je gemak naar het hotel in het zuiden van Duitsland waar je dan midden in de nacht aan komt. ’s Ochtends hoef je dan nog maar een relatief klein stuk te rijden. Ook lekker is dat je dan uitgerust op bestemming aankomt.
Boek bij een locatie met laadmogelijkheid
Het liefst heb je een locatie waar je direct kunt laden. Gelukkig begrijpen de grotere hotels dit wel tegenwoordig. Mocht het niet zo zijn, check dan even wat er in de buurt zit. Het is niet erg dat je met een bijna lege accu aankomt, maar voor de terugweg wil je wel met een volle accu op pad. Dan weet je dat je in elk geval vanaf de wintersportlocatie weer de snelweg kunt halen.

Neem alle passen en stekkers mee
Een beetje een no-brainer, maar aangezien je toch al een EV hebt, is de kans groot dat je al diverse laadpassen hebt. Zorg dat je ze allemaal meeneemt. Installeer ook de Tesla-app, die zitten overal tegenwoordig en ook als je niet een Tesla hebt, mag je daar toch komen laden. Erg handig. Ook handig: neem de 230V-lader mee. Ja, dat is tergend traag laden, maar het is beter dan niets. En mocht het de enige mogelijkheid zijn om te kunnen laden bij het vakantiehuisje, kun je in elk geval met een volle accu weer terug.
Blijf tussen de 20 en 80 procent
Uiteraard vertrek je met een volle accu vanaf thuis als dat mogelijk is. Ga niet doorrijden totdat de accu helemaal leeg is, maar geef hem geregeld een boost. Ideaal is om tussen de 20 en 80 procent te blijven. Houd er wel rekening mee dat de actieradius sneller afneemt tijdens koude omstandigheden op hogere snelheden.

En vooral: ga laden wanneer het niet direct nodig is. Ook al zit je nog op 50%, pak een kop koffie en laad de accu naar 80 procent. Dan ben je relatief gezien het minste tijd kwijt en rijd je verreweg het meest ontspannen. Mocht het dan onverhoopt toch ergens drukker zijn dan verwacht: kun je altijd een halte verder rijden. Net als met tanken kun je laden het beste doen bij een Autohof. Niet alleen is het goedkoper laden, er zijn ook diverse restaurants.
Rijd niet te hard
Het gaat om gemiddeldes, niet om de maximale snelheid die je haalt. Zet de cruisecontrol op 90 tot 100 km/u. Ja, dat is tergend langzaam en op sommige delen van de Autobahn ben je een rijdende chicane. Rond die snelheid zit je wel het beste qua verbruik en snelheid: dus is het de snelheid waarbij je het minste hoeft te laden. Ook is het de perfecte snelheid om lekker achter een touringcar te plakken. Scheelt je weer wat weerstand.
Alles kost stroom
Tijdens zo’n rit wil je graag de verwarming, stoelverwarming, airco (voor de ontwaseming), voorruitverwarming en dergelijke gebruiken. Dit kost allemaal stroom. Je zou dus kunnen proberen om je warmer aan te kleden, de verwarming selectief te gebruiken (tijdens het laden) en de boel lekker te laten beslaan. Maar doe je zelf een plezier: je werkt hartstikke hard om zo’n elektrische auto en wintersport te bekostigen, ga dan niet op een houtje zitten bijten om zo een stop uit te stellen.
Dakkoffer, koffer op trekhaak of gewoon ski’s huren?
Je, je kunt gewoon een dakkoffer op een elektrische auto monteren. Doe het alleen als het echt niet anders kan. Met een dakkoffer is de weerstand groter en heb je een nog kleinere actieradius. Een tussenoplossing is een extra koffer voor op je trekhaak. Dan heb je ook veel ruimte voor extra spullen, maar kost dat aanzienlijk minder stroom. Oh, en je kan ski’s ook gewoon huren op locatie. Dat is niet goedkoop, maar het scheelt je misschien wel een extra stop.

Bereid je goed voor
In principe niet heel anders dan met de gewone wintersportreizen. Zorg dat je ook hier winterbanden hebt en neem sneeuwkettingen mee. Tip: pak de laadkabels en sneeuwkettingen als laatste in, dan kun je er als eerste bij als je ze nodig hebt. Neem ook twee handdoeken mee. Niets is vervelender dan natte knieën bij het wisselen van sneeuwkettingen.
Ga buiten het hoogseizoen
Misschien een dooddoener, maar moet je per se in de drukste week die kant op? Als je juist in het laagseizoen gaat, staat het niet vol met Tesla Model Y-eigenaren die staan te vechten om een plekje bij de laadpaal. Mocht je kinderen hebben die niet alleen je leen bepalen, maar ook de vakantiedagen dicteren: probeer wat te overleggen op school dat je ze een andere week kunt meenemen. Dan is het reizen met een elektrische auto naar wintersport-locatie een stuk ontspannender.
Laat je niet kisten
Het is natuurlijk een verschrikkelijk decadent probleem: je kunt je EV van vijftig ruggen niet in een ruk naar je wintersportlocatie rijden. Rond de wintersportmaanden is het bijzonder druk op de wegen. Dus de kans dat Audi S6 TDI’s en Mercedes E450d’s je voorbij knallen met 250 km/u is sowieso al nihil. De snelheid wordt gedicteerd door de weersomstandigheden en drukte, dus je mag blij zijn als je al snelheden haalt die in Nederland niet toegestaan zijn na 19:00 uur.
Ik ben nu voor de 2e keer met een Toyota BZ4X op de wintersport gegaan. We hebben maar overnacht in Zuid Limburg. Hierdoor konden met 4 keer aan de snellader Oostenrijk bereiken. De bestemming was gelukkig in Oostenrijk niet ver over de grens. Tijdens de 4e keer in München werd het laden extreem langzaam (wat volgens Toyota de bedoeling is). Dus een 5e keer snelladen is niet mogelijk, want het gaat dan echt achterlijk langzaam. Eén rit van 7 uur (vanaf Zuid Limburg) wordt een rit van 10 uur en 30 minuten. En zeker doorrijden totdat de auto op 10% lading zit. Anders bereiken we onze limiet van 3,5 keer snelladen te snel. We zijn inmiddels goed getraind op het zoeken van de juiste laadpleinen (laadpleinen met veel en zware snelladers). Die zijn in Duitsland genoeg te vinden. Het regeneratieve remmen wordt in de kou uitgeschakeld. Niet handig als de weg extreem glad wordt. En de skibox blijft tegenwoordig thuis, want dat is echt geen optie meer. Gelukkig rijden de kinderen zelf ernaartoe, want anders moesten de ski’s thuisblijven. Ik blijf het maar behelpen vinden met een BZ4X. Met de hybride RAV4 was de rit naar Oostenrijk altijd een feestje.
Batterijen hebben niet minder capaciteit in de winter. Energie kan niet zomaar verdwijnen tenslotte. Dat je minder ver komt, komt omdat je het interieur moet verwarmen, wat energie kost. Ook wil je de batterijen zelf verwarmen voordat je gaat opladen, want dan laden ze sneller.
Wat een hoop onzin in dit artikel zeg. Ik ben gisteren met mijn Model 3 van Anhem naar Kleinwalsertal (Oostenrijk) gereden. Met een volgepakte auto moest ik welgeteld twee keer stoppen om de auto op te laden en kon ik rustig 140km/h rijden waar mogelijk (een groot deel van het traject is max 100). We hebben uiteindelijk drie keer gestopt, want er waren meer plas/koffie pauzes nodig dan dat de auto moest opladen.
De Tesla Superchargers hadden allemaal voldoende capaciteit en ik heb niet hoeven wachten tot er een plekje beschikbaar was. Meestal was de auto ook eerder klaar met opladen dan dat ik en mijn vriendin waren uitgeplast en uitgegeten.
Ik heb het even opgezocht, en dat is een ritje van slechts 750km. Als iemand vanuit Friesland vertrekt en naar de Dolomieten wil is de reisafstand al bijna dubbel zo groot.
Twee keer laden onderweg op zo’n korte afstand is natuurlijk prima te doen.
Maar laten we wel zijn, er zijn genoeg EV’s waarvan de actieradius een stuk kleiner is dan van een Tesla. Dus om nou op basis van jouw tripje en jouw auto te roepen dat het artikel niet klopt is een tikje kort door de bocht.
Dat klopt, maar dit artikel schetst een verouderd scenario dat 10 jaar geleden misschien de waarheid was, maar inmiddels totaal niet meer klopt. Als ik met mijn Model 3 met een volle accu vertrek en op locatie kan opladen (kon in dit geval niet), dan zou ik op deze trip zelfs maar één keer op te hoeven laden.
Overigens staan er ook dingen in dit artikel die simpelweg onjuist zijn. Zo is het bijvoorbeeld helemaal niet efficiënt om met 50% volle accu maar te gaan opladen. Je kunt juist beter de accu wat leger rijden en minder ver opladen, want hoe dichter je bij de 0% bent, hoe sneller de accu wordt opgeladen. Van 20% naar 60% opladen gaat dus veel sneller dan van 50% naar 90%. Voor een lange rit is het dus verstandiger om te richten op ~5-10% en dan opladen tot 70%, dan dat je hem met 50% al gaat opladen en dan moet wachten tot hij een keer richting de 95-100% gaat.
Check. Dat is wel een goede toevoeging. 👍
EVs zijn wel zielig…alle normale auto’s zijn over de jaren enkel beter geworden, EV is gigantische stap terug. Waar is de tijd ….c63 6.2L estate…zalige auto. 6u rijtijd naar Oostenrijk en 3x effe tanken. Maar dat duurt geen 40 min. En als ene chauffeur moe is, neemt andere over zonder 40 min te niksen.
Je auto is je vrijheid. Wil je tergend langzaam gaan skiën, neem dan de trein. Ben je ook uitgerust. En de trein is effectief beter voor de milieugoeroes onder ons. EU laat ons eens gerust en stop met gas te verbieden. Wil je snelle energietransitie, koop dan goedkoop gas. Zo is de stroom voor die stomme EVs tenminste goedkoper dan diesel.
Sjeesus, wat een belachelijk slecht stuk tekst zeg. Duidelijk van een niet-EV rijder. Man, man, man, ik hoop dat jouw dienstverband heel snel ten einde is.
Nou, vertel. Wat klopt er niet?
Laten we voor het gemak een gemiddelde EV nemen met een WLTP van 500km, een laadsnelheid van 130 kWh maximaal en een reisafstand van 1000km. Allemaal doorsnee waardes lijkt me. Niet overdreven veel, maar ook niet overdreven weinig.
De temperatuur in Duitsland is momenteel iets boven het vriespunt, maar het vriest ’s nachts licht, dus wie vroeg vertrekt moet daar wellicht ook rekening mee houden.
Ik heb graag dat mijn auto in dienst staat van mij en mij brengt waar en wanneer ik wil.
Met EV lijkt het eerder of ik me continu moet aanpassen.
Ik wil wel een EV maar wachttijden, laadpassen, geen duidelijke energieprijs, planning, kabeltoestanden bij kou, nacht, problematische laadpalen en een onbetrouwbare overheid doen me meer dan twijfelen.
Dus life is simple. 4 minuten diesel tanken en hup 1150 probleemloos rijden op de autobahn. En of je dan 100 of 150 doet tscheelt 0,5 liter. Maar het is niet woke, of milieuvriendelijk…dat geef ik toe.